Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenLinks / Rechts / heen en weer

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Links / Rechts / heen en weer
    Posted: 27 Maart 2009 om 13:49
Okee, ik ben links, maar ik brei rechts. En met recht bedoel ik gewoon Engels breien (met de draad over de rechterhand en, zoals blijkbaar meer linkspootjes doen, de rechternaald onder de oksel.

Nu merk ik met steeds meer patronen en technieken dat dat hele rechts breien eigenlijk helemaal niet handig is. Ik ben mezelf dan ook een beetje aan het oefenen geweest in het continentaal of (oost) europees breien, met de draad over de linkerhand ,en dat gaat al een stuk makkelijker. Althans, recht. Averecht wil me nog niet lukken ; ik draai de hele tijd OF de lus om, OF ik zit met de draad te klooien omdat ik hem niet overlangs krijg. Dat moet ik nog even goed uit/opzoeken dus.

Maar......nu dacht ik zo, dat het eigenlijk wel net zo makkelijk was, als ik dan toch een nieuwe techniek moet leren, om meteen maar te leren links continentaal te breien, dus met de steken van de rechter naar de linkernaald ipv vice versa, wat voor mij als linkspootje natuurlijk niet alleen veel logischer maar uiteindelijk ook veel makkelijker is en dus uiteindelijk ook sneller meot gaan, net zoals ik nooit had kunnen denken hoeveel makkelijker links muizen is achter de computer Ik zou dat nu niet eens meer kunnen met rechts, althans, niet in dat tempo.

Zijn hier mensen die links breien eigenlijk ?? En brei je dan (gespiegeld) Engels, met de draad over de linkerhand,, of gespiegeld continentaal ?
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 14:11

Nee ik brei alleen maar gewoon, een enkele keer probeer ik wel een continentaal (met de draad links) te breien. Maar alleen recht breien lukt me dan (dat gaat ook best wel snel) maar averecht vind ik dan zo een gepiel. Ik weet hoe het moet en ik kan het ook wel, maar het gaat me veels te langzaam.

Ik denk dat het inderdaad een soort van oefening baart kunst is. De muis links - ik moet er niet aan denken, zou mij totaal niet lukken. Net even geprobeerd, maar mijn rechterhand wil dan steeds maar klikken en grijpt ook steeds naar de muis die er dan niet ligt .

Ik heb er totaal geen geduld voor om iets nieuws aan te leren, maar ik weet zeker dat je met doorzetten er wel komt.  Ikhad dat ook met de overstap naar korte en rondbreinaalden. Ik heb begin wilde ik steeds iets onder mijn arm stoppen, nu vind het niet meer handig die lange naalden.

Ik ben benieuwd hoe snel je het links breien onder de knie zal hebben. Ik had vroeger een collegaatje in speigelbeeld breide, als kind was ze tegenover haar moeder gaan ziten en had haar nagedaan. Zag er heel grappig uit hoe zij breide.

odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 14:44
Nou, eerlijk gezegd KAN ik al heel goed recht continentaal links breien (oef, wat een mond vol) want op korte stukjes brei ik eigenlijk altijd 'heen en weer' (alleen rechte steken dus) en hou daarbij de draad om mijn linkerhand, dus wat ik dan feitelijk doe (heb ik nu net gemerkt met allenaal leuke filmpjes op youtube) is inderdaad continentaal breien maar dan in spiegelbeeld. Eigenlijk hoef ik dus alleen nog maar continentaal links averecht te breien. En ja, ik leer inderdaad WEL erg graag iets nieuws, vooral als ik er opde lange duur beter van wordt. Mijn RSI is behoorlijk verminderd sinds ik met links muis, en ik hoop hetzelfde van het continentaal breien (want dat zijn veel minder handelingen per steek). Normaal continentaal recht gaat ook, ik ben nu aan het averechten, en dat gaat veel lastiger, maarer zijn twee methodes voor : met de dere vinger de draad met de klok mee om de lus tegenhouden (heel erg gepiel), en met een handigheidje onder de draad doorhalen en dan doordrukken ; dat is echt super, alleen vreselijk wennen. Zie dit filmpje :

http://www.youtube.com/watch?v=jpcJ7mZGlZI

Nu draai ik de lussen niet meer steeds een andere kant op. Alleen moet ik nog effe flink oefenen.

En continentaal breien met pange pennen, nee, dat lukt me voor geen ene meter. Daarom heb ik de Knitpick-set besteld. Toch maar wel.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 16:03
Sooooooooooozeg, voel IK me even bekocht !!
Nu ben ik verdorie véértig jaar, bijna eenenveertig, ik brei al meer dan drie decennia, en NU PAS kom ik er achter dat  me gewoon de verkeerde methode hebben geleerd !! Waarom breien we in Nederland in vredesnaam nog steeds Engels ?? Affijn, IK vanaf nu denk ik niet meer. Jemig de pemig.

Ik ben nu ongeveer 2 uurtjes continentaal aan het breien (gewoon rechts), steeds twee recht twee averecht (anders leer je het nooit) en verdorie, het recht breien gaat NU AL sneller dan ik ben gewend, en nadat zojuist op het schoolplein een Finse moeder me even heeft laten zien hoe je het best averecht kunt breien, gaat ook DAT al bijna net zo snel, en in elk geval sneller dan ik averecht gewend was te breien, PLUS dat je niet meer de hele tijd met die draad heen en weer hoeft te hannessen.

Ik had altijd een bloedhekel aan boorden breien, en eigenlijk vond ik dat hele averecht breien maar niks, maar nu is het gewoon een feestje !! En het kan op maar liefst DRIE manieren, dus kies maar wat je het beste ligt. Mij dus die die het meest lijkt op recht breien, ik zal nog eens zoeken naar en filmpje ervan.

Ze zeggen dat je een ouwe hond geen nieuwe kunstjes kan leren, maar deze ouwe hond heeft spijt als haren op haar hoofd dat ze dit niet veel en veel eerder heeft geleerd.......ik schat dat ik met een week of twee ver boven mijn oude snelheid uit ben, met minder dan de helft van de handbewegingen.

Nouja, laten we maar zeggen : beter laat dan nooit. Ik ga na dit proeflapje (dat een col gaat worden, want ik hou niet van nutteloze proeflapjes) hetzelfde grapje in spiegelbeeld leren, en dan kan ik misschien eindelijk eens zeggen dat ik echt kan breien.

Werd tijd, dacht ik zo.
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 16:34

ik vind dat zo grappig, ik heb nooit geweten dat er verschillende manieren van breien zijn! Bij mij steekte de ene pen inderdaad onde rmijn arm en de ander gaat ahw op en neer.

Mij was wel eens verteld dat het niet de juiste manier was, maar ik heb zoiets, ach ik brei toch en het gaat prima.
Als ik zo jouw verhaal lees ben ik halverwege al de weg kwijt :I
Ik probeer nu de verschillende haaksteken te onthoduen, ik kan ze nu wel, de halve vaste, de avste  het stokje en het halve stokje, maar wie wie is heb ik nog niet onder controle.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 16:36

Inderdaad voor rsi is het een prima remedie.

Leuk dat je er zo enthousiast over bent.

Ik vind het ook altijd leuker om een nuttig proefje te maken.

odette
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 16:39
Het klinkt erg interessant allemaal, maar aangezien ik al iedere keer mijn hand loslaat als ik de draad om moet slaan, denk ik niet dat ik me aan geavanceerdere breitechnieken moet wagen. Ik kan breien, maar daar houdt het ook wel mee op :)
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 16:41
Nee, dat was voor mij ook een volslagen verrassing ; dat je op maar liefst drie manieren averecht zou kunnen breien bijvoorbeeld. En van écht linkshandig breien (want continentaal/Duits/Oosteuropees breien noemen ze ook wel eens 'links breien' maar gaat gewoon van links naar rechts) heb ik ook pas heel onlangs voor het eerst gehoord (en was meteen geinteresseerd natuurlijk).

Het grootste mysterie is voor mij nog steeds waarom wij in Nederland, het continent toch zou je zeggen, Engels breien. Dat doen ze verder alleen in Engeland en Amerika. Ik ben nu op Internet een beetje aan het zoeken naar de geschiedenis ervan, maar er is erg weinig over te vinden. Het voornaamste dat ik gevonden heb is dat het Duits breien hier uit de mode is geraakt na/door de tweede wereldoorlog ; blijkbaar breiden onze oma's voor die tijd ook 'gewoon'  continentaal. Terecht, want het is wereldwijd de meest gebruikte, snelste en makkelijkste methode. Dat wij feitelijk zo ongelukkig breien, hebben we dus blijkbaar aan de oorlog te danken ; dat had ik echt niet zelf kunnen bedenken.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 16:42
Pluk, dat iedere keer loslaten van de rechternaald is precies de reden waarom ik me er zo aan ergerde ; met korte pennen of rondbreinaalden kon ik dan ook bijna niet overweg. Want dan sodemieterde iedere keer die rechternaald naar beneden. Nu hou ik gewoon beide punten met beide handen vast en het gaat als een tierelier. Lijkt een beetje op haken trouwens. 
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 18:25

Ik brei dus continentaal op de knitpicks,draad dus links,averecht gaat bij mij veel beter dan recht,maar door deze manier kan ik iets meer breien,heb daardoor iets minder last van armen ,nek en schouders,heb wel een tijd moeten afzien om het goed te leren,maar nu gaat het goed,alleen het kabelen is soms lastig,dat doe ik dan even op zijn nederlands.

het lijkt inderdaad wat op haken.

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 19:46
wat zijn knitpicks? letterlijk vertaald zal het zoiets als breistokjes betekenen
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 20:06
Knitpicks is een merknaam voor breinaalden,net zoals addi en prym,je kan de rondbreinaalden koppelen zodat je niet al die losse naalden hebt,verschillende lengtes van de koorden en alle diktes van de pennen.Ideaal.
Back to Top
puren View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 20:38

oeps! ook nooit geweten dat je op zoveel manieren kunt breien! ik doe het vast ook niet goed! de dames hier in Turkije zitten meestal met een draad om hun nek, daar begin ik maar niet aan, voor je het weet hang ik mezelf op! Bij mij maar de rechternaald onder de oksel!

groetjes Ria

Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 20:54

Originally posted by Corry R Corry R wrote:

Knitpicks is een merknaam voor breinaalden,net zoals addi en prym,je kan de rondbreinaalden koppelen zodat je niet al die losse naalden hebt,verschillende lengtes van de koorden en alle diktes van de pennen.Ideaal.

Voor mensen die op knitpicks gaan zoeken. Ze heten tegenwoordig knitpro heb ik ondervonden.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Maart 2009 om 20:57

Nu nog even over links, rechts en continentaal breien. Ik was vanmiddag eens aan het uitproberen hoe dat gaat. Ik ben dus links maar brei net als Marleen dus rechts. Dat continentaal met de draad links voelde voor mij dus heel erg vreemd dus ben ik maar links continentaal gaan zoeken op het net. Kan ik mijn draad rechts blijven houden wat voor mijn gevoel beter gaat. Zit ik zo een beetje te breien en te oefenen kom ik tot de conclusie dat ik de ene pen gewoon op de oude manier recht brei en vervolgens op de continentale manier weer recht terug kan breien met als gevolg een lapje tricotsteek. Zo grappig.

Maar al met al heb ik averecht continentaal op de linkse manier nog niet geprobeerd.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2009 om 09:33

Hm, wie weet toch een keer (als ik veel tijd en geduld heb) youtubefilmpjes gaan kijken van andere manieren om te breien. Zoals wel meer mensen in dit topic ben ik linkshandig, dat helpt ook niet echt mee, dat je dan met rechts die draad eromheen moet krijgen zonder die naald los te laten (wat ik dus wel doe).

Korte naalden moet ik ook echt niet proberen, dat valt eraf! Ik brei sokken, maar dan met vier lange naalden.

Ik vind het wel positief dat het op haken lijkt, Leentje. Dat kan ik namelijk wel :)

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns