Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenEenvoudig patroon voor sokken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Eenvoudig patroon voor sokken
    Posted: 30 Maart 2009 om 23:43
Nu heb ik eindelijk een keer een mooie bol wol gekocht om sokken te breien (want iedere breister moet toch een keer sokken gebreid hebben ??) en zelfs een setje kousennaalden opgedoken onderuit de kast (nummer 3), maar ik kan nog niet beginnen.

We zijn namelijk een maand of twee geleden begonnen ons huis wat leger te maken, en toen was ik nog niet weer aan het handwerken (en had dat ook al bijna anderhalf jaar niet gedaan), dus bijna al mijn handwerkspullen staan in de opslag. Ik heb mijn haaknaalden nog en een páár breinaalden (nieuwe zijn onderweg) maar AL MIJN PATRONENBOEKEN ZIJN PLEITE !! Allemaal in de opslag, op die twee nieuwe en mijn Ariadnes na.

Nu ben ik dus dringend op zoek naar een basis-patroon voor een paar sokken op vier (of vijf, ik heb er 5)  naalden nummer 3, maat 39 ongeveer, gewoon met een hielspie (want dat heb ik met handschoenen al eens gedaan dus dat lukt wel). Maar hoe ik ook zoek, het zijn allemaal ingewikkelde aparte modellen, OF juist iets op 2 naalden of met een hielflap.

Het gaat dus om heel basic sokken, want ik heb van dat garen van Regia dat zelf strepen breit. Wie heeft er heel toevallig nog zo'n ouderwets patroontje liggen ?Of is het iets dat je gewoon uit je hoofd kan doen ?? Dus geen werkje er in, gewoon boord of tricotsteek ; het gaat vooral om de hoeveelheden toeren en vooral voor de hiel en de teen. Of doe je dat ook op gevoel ?

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Petra T. View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 00:05
Deze van Drops gebruik ik veel.

Er staan nog veel meer mooie.
Je kunt eenvoudig zoeken op het aantal steken per cm.
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 07:25
Dank je ! Ik ga ze eens even bestuderen.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 08:51
het is nog vroeg, ben nog niet helemaal wakker denk ik........
odette
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 11:34
Hoi Leentje,
Ik heb je wat gestuurd. Hopelijk heb je er wat, vind het zelf wel een hele duidelijke.

Groetjes Marije
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 15:32
Originally posted by Eeyore82 Eeyore82 wrote:

Hoi Leentje,
Ik heb je wat gestuurd. Hopelijk heb je er wat, vind het zelf wel een hele duidelijke.

Groetjes Marije

\
Waarheen dan ?? Ik heb geen PB en geen mail ?? Laatst ook al iemand die mij een berichtje gestuurd zou hebben dat ik niet heb ontvangen ??
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 17:02
Oh ik heb via je site gestuurd, daar had je contact staan. Als je me een pb stuurt met een adres dan stuur ik het nog eens. Is een sokkencursus uit burda met een aantal patroontjes.

Groetjes Marije
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 31 Maart 2009 om 20:35

Marleen,

Als ik sokken brei met 3 heb ik al snel gaten in mijn sokken bij het 4-ply garen. Het advies van de sokkencracks heb ik dan ook maar ter harte genomen om ze dus met dunnere naalden te gaan breien. Zoals zij zeggen een sok moet een goed stevig breisel zijn wil het slijtvast zijn.
Ik hoop dus dat je een paar dunnere naaldjes op kunt duiken ergens, anders kun je het ook nog altijd met een dunnere rondbreinaald doen volgens de methode magic loop (genoeg filmpjes te vinden op youtube).

Veel succes met je sok. Het blijft een magisch breisel waar je aan verslaafd kunt raken heb ik gemerkt nadat ik vorig jaar zomer mijn eerste paar heb gebreid.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 April 2009 om 07:08
Ik heb gisteren toevallig een tweede col gebreid op die veel te lange rondbreipen (80cm ; de col moet niet meer dan 60 zijn) met een zogenaamde soort van magic loop ; of het precies een magic loop was weet ik niet maar het werkte wel ;gewoon een grote lus in het snoer trekken achter de rechternaald,enals je bij de liknerbaald bent eengeland nieuwe lus trekken bij de rechter. Werkte uitstekend. Maar voor een col hoef je misschien50 toeren te breien,voor een sok wel even meer natuurlijk.

Denk dat ik maar gewoon een paar dunnere pennetjeshaaldan ; nummer 2 heb ik nog niet envolgens mij heb ik garen genoeg.  
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 April 2009 om 07:09
Originally posted by Eeyore82 Eeyore82 wrote:

Oh ik heb via je site gestuurd, daar had je contact staan. Als je me een pb stuurt met een adres dan stuur ik het nog eens. Is een sokkencursus uit burda met een aantal patroontjes.

Groetjes Marije

Is binnen ; geweldig !!
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 01 April 2009 om 22:13

Originally posted by L33ntje L33ntje wrote:

Ik heb gisteren toevallig een tweede col gebreid op die veel te lange rondbreipen (80cm ; de col moet niet meer dan 60 zijn) met een zogenaamde soort van magic loop ; of het precies een magic loop was weet ik niet maar het werkte wel ;gewoon een grote lus in het snoer trekken achter de rechternaald,enals je bij de liknerbaald bent eengeland nieuwe lus trekken bij de rechter. Werkte uitstekend. Maar voor een col hoef je misschien50 toeren te breien,voor een sok wel even meer natuurlijk.

Denk dat ik maar gewoon een paar dunnere pennetjeshaaldan ; nummer 2 heb ik nog niet envolgens mij heb ik garen genoeg.  

Je verhaal klinkt goed als magic loop, dus moet goed zijn. Dit werkt echt ook prima voor de sok. Het is even wennen, maar dat was dat breien op van die korte 'sateprikkers' immers ook. Ben in ieder geval blij dat je voor een naaldje dunner gaat. Is anders zo jammer van je werk.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2009 om 07:17
En ik denk ook dat ik er nog even mee wacht. Ik heb gisteren mijn set Knitpicks ontvangen (helemaal geweldig trouwens inderdaad), maar de kleinste naald in die set is 3,5 (3 is nog te koop, maar dunner kunje het schroefdraad niet meer kwijt), maar ze hebben ook losse sets kousennaalden in datzelfde hout ; ik denk dat ik mezelf die ga aanschaffen.Binnenkort. 
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2009 om 08:51

Ik heb een 2,5 rondbreinaald (80cm) van knitpicks (die kan niet uit elkaar) en die gebruik ik met magic loop bij sokken. Ideaal..... met een ander merk rondbreinaald lukt het me niet maar met die knitpicks gaat het super.

Zo een setje zou ik ook wel willen hebben, vind ze zo mooi. Maar ik heb al zoveel naalden en wil nog zoveel andere dingen. Maar eens komt dat setje er bij mij ook.

odette
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 April 2009 om 14:41

Tja, ik loop dus ook al helemaal te lonken naar de setjes van knitpicks en ooit......
Maar ja met mijn sokkenbreierij wil ik natuurlijk ook weer allebei. Nu maar eens gaan kijken wat het meest dringend is.....
Goed gereedschap is natuurlijk het halve werk.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.516 seconden.
Lang Yarns