Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenAfwerken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Afwerken
    Posted: 28 April 2009 om 15:11
Ik had zomaar ineens zin om een leuke discussie te starten hier.

Als je iets breit of haakt of wat dan ook, is het natuurlijk niet (bijna nooit) klaar als je klaar bent met breien of haken. Je moet het altijd nog...afwerken.
Nu valt dat soms wel mee, zoals bij mijn gevilte tas. Daar kon ik bij een nieuwe bol de draadpunten aanvilten, dus hoefde ik maar twee draadjes af te werken. De losse onderdelen zijn aangezet met de opzet- en afwerkdraad, dus dat was snel klaar.
Maar soms is het ook het tegenovergestelde. Dan denk ik bijvoorbeeld aan mijn Mollyvest, met elke toer een andere kleur dus twee draden per toer (!) om af te werken.
Of een sprei van allemaal vierkantjes (of erger : zeshoekjes)  in vier kleuren ; aaaagh ! Met de draden die je daar afknipt kun je weer twintig knuffels vullen.

Toch heb ik geen hekel aan afwerken ; het is natuurlijk wel het moment om te zien hoe je werkstuk echt geworden is (vooral bij knuffels geldt dat sterk) en het echte Sluitstuk. Ik vind eerlijk gezegd in elkaar zetten ook leuker dan domweg draden wegweven. En in haakwerk gaat dat nog wel, maar bij breiwerk is het echt en gebed zonder end zeg. Ik probeer dan ook altijd dat te voorkomen door zo veel mogelijk de draadeindjes al te verwerken tijdens het haken (gaat met breien niet), dat scheelt een slok op een borrel.

En jij ? Heb je ook zo'n hekel aan afwerken, of vind je het wel een relaxed werkje ? Of heb je wel eens een werkstuk helemaal nooit meer afgemaakt omdat je er zo tegenop zag ? (Volgens mij heeft mijn moeder al ergens sinds 1975 een tas vol kleine gele gehaakte bloemetjes die ooit een tafelkleed moesten worden. Zou ze ze nog hebben ?? In 2000 nog wel in elk geval...)
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Ennas View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 15:16

Ik ben nog bezig met een sjaal voor een vriendin. In 2 kleuren die elkaar afwisselen dus ook de nodige draadjes want de sjaal wordt minstens 2 meter lang! Ik vind het niet echt een leuk werkje en vooral niet als ik (per ongeluk) de draadjes te kort laat.

Laatst had ik de roosjes voor het vrijgezellenfeest: 100 onderdelen met ieder 2 draadjes die ik allemaal moest wegwerken. Toen was ik echt niet blij...

Normaal probeer ik het wel gelijk te doen als het breien af is, anders blijft het liggen.

Back to Top
stridje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 15:40
dat klinkt als geduldig afwachten tot je een bui krijgt van nu af maken,anders komt het er  nooit meer van.
inderdaad ik heb er ook last van eigenlijk met alles wat ik doe meestal.
behalve in mijn echte werk maak ik juist nooit iets half af.
dan moet het perfect zijn en voor een ander.
voor me zelf blijk ik het er niet voor over te hebben om ook voor mezelf is iets echt goed te doen.
misschien omdat het dan niet van mezelf moet.
voor een ander iets doen lukt het ook altijd beter.
dan doe ik meer mijn best.het afwerken van de beertjes was voor mij ook een beproeving,maar dan ben ik weer zo ,dit moet af want het is belangrijk.
probeer er vrolijk bij te kijken en ondertussen denk ik as,wat is dat toch waarom vindt je dat niet leuk om te doen.
het is toch ook handwerken,dan maak ik van een nood een deugd.en als het af is heb je zo,n voldoening dat het af is.groetjes stridje

Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 17:32

ik moet toegeven dat ik er een beetje in "gegroeid" ben, hihi! Vroeger vond ik het een rotklus die ik zo lang mogelijk uitstelde..; Maar nu is dat gelukkig een beetje overgewaaid en vind ik het leuk om het steeds meer vorm te zien krijgen... Indien mogelijk doe ik het ook in stukken en zet al wat in elkaar voor ik het hele stuk brei of haak. Dan heb je ook meteen wat afwisseling...

Niet dat het nu mijn favoriete ding is geworden, dat blijft het breien of haken zelf, hoor!

Back to Top
puren View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 17:44

ik vind het niet het leukste werk en wissel het dus zoveel mogelijk af, maar wel met het resultaat dat er nu in de kast allemaal half in elkaar gevalletjes liggen!

groetjes Ria

Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 19:13
Ik heb er niet zo'n moeite mee, maar werk dan ook niet met zoveel kleuren tegelijk.
Groeten Creaans.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 19:56

Ik heb er niet echt een hekel aan,maar werk wel zo snel mogelijk draadjes weg,en zet in elkaar wat kan.je hebt dan niet alles op het laatst en het gevoel dat er echt iets klaar is.

Ik kan niet zo goed tegen al die losse draadjes,maar soms is het beter om ze in naden weg te werken,dan zet je iets in elkaar met al die losse draden,daar baal ik dan echt van.

Back to Top
pien66 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 20:23
Ik vind het geen probleem dat afwerken want daarna heb je pas echt het eindresultaat in je handen. en dat kan me soms niet snel genoeg gaan. Ik moet wel zeggen als ik iets al een eerder gehaakt hebt dan is de drive tot doorhaken een stuk minder omdat ik het resultaat al weet. ben ik voor het eerst bezig met een patroon dan kan ik het bijna niet wegleggen
Groeten Jacqueline
Back to Top
rita_1709 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 April 2009 om 21:00

Als er bij mij iets afgehaakt of gebreid is moet het volledig in elkaar gezet worden en afgewerkt worden, vooraleer ik aan iets anders begin !!! Ik heb wel verschillende dingen opstaan... maar eens af moet het volledig af zijn !!!

Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
Back to Top
sassa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 09:53
vind de afwerking ook steeds weer een rotklus, maar ja, het moet nu eenmaal toch, dus is het even op de tanden bijten en dan ben je er zo doorheen, wel heb ik last van angst voor het einde als een werkstuk op z'n einde loopt, heb ik ineens veel minder zin om eraan verder te werken???, weet ook niet hoe het komt, (misschien bang om niets meer om handen te hebben), zoek dan naar alternatieven en zet een nieuw werkje op
<a rel=nofollow href="http://imageshack.us"></a> groetjes sandra
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 09:57

Aan de ene kant heb ik geen hekel aan afwerken om at het dan bijna af is. Maar als het erg veel draadjes zijn......

Maar wat ik eigenlijk vooral lastig vind is als het op een moeilijke/zichtbare plek zit. Ik probeer altijd om het op plaatsen te doen waar het niet zo opvalt, maar soms kan je niet anders. Meestal begin ik in de zijnaad met een nieuw bol maar nu ben ik een vestje aan het breien - rond van voor naar achter en weer naar voor- dus aanhechten in de zijnaad gaat niet en aan het begin van de naald zit het voorboordje. Dus dan maar midden in de naalden en hopen dat het me lukt om het netjes weg te werken.

Soms blijft er wel eens iets liggen terwijlk het bijna af en alleen nog maar inelkaar en afgewerkt moet, maar dan ben ik niet zo tevreden over het geheel en wil ik het daarom waarschijnlijk niet afmaken. Als ik iets echt leuk vind worden dan werk ik alles snel af om het vlot te kunnen dragen.

odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 12:42
Het hangt er bij mij van af of het iets is dat ik meteen wil dragen, gebruiken of weggeven. Als ik zomaar aan iets begonnen was, omdat ik niks anders te breien had, blijft het liggen wachten op in elkaar zetten tot Sint Juttemis. Anders begin in meteen na het afknippen van de afhechtdraad aan het afwerken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 12:56
Bij mij werk ik het eerst af voor ik aan iets anders begin ,maar nu heb ik ook meer dan 1 project lopen.Maar nu heb ik zin om te breien
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 14:32

IK HEB ER OOK ZO'N HEKEL AAN. PROBEER DAN INDERDAAD STEEDS TUSSENDOOR ALVAST WAT DRAADJES WEG TE WERKEN. WANT IK HEB OOK WEER EEN HEKEL AAN AL DIE LOSSE DRAADJES TIJDENS HET BREIEN OF HAKEN. IK MOET VAN MIJZELF DINGEN EERST HELEMAAL AF MAKEN VOOR IK AAN IETS NIEUWS BEGIN. MAG ALLEEN HET PROEFLAPJE VAN HET NIEUWE PROJECT BREIEN. HEB IK EIGENLIJK OOK EEN HEKEL AAN MAAR DAAR ZIE IK DE NOODZAAK WEL VAN IN EN ALS IK HET DOE TIJDENS HET AFWERKEN VAN HET OUDE PROJECT DAN BEGIN IK STEEDS MEER ZIN TE KRIJGEN IN HET NIEUWE. IS HET OUDE EERDER AF.

SANDRA, IK HERKEN WEL IETS VAN WAT JE ZEGT. IK KRIJG ALTIJD DE BREI OF HAAK KOORTS ALS EEN PROJECT OP ZIJN EIND LOOPT. LIEVER NU AF DAN EEN MINUUT LATER. WAT NOOIT LUKT NATUURLIJK. EN DAN HEB IK ER NIET MEER ZO VEEL ZIN IN. IK MOET OOK ALTIJD DE DREMPEL OVER VOOR EEN NIEUW PROJECT. SOMS ZELFS ALS IK BIJVOORBEELD DE MOUWEN MOET GAAN BREIEN. DAN ZIE IK ER TEGENOP EN DAN MOET IK MEZELF ER ECHT TOE ZETTEN. DAAR HELPEN DIE PROEFLAPJES OOK TEGEN. DAN ZIE IK EEN BEETJE HOE HET WORDT EN DURF IK WEER WAT BETER. EN ALS ER DAN EEN PAAR NAALDEN ZIJN GEDAAN DAN WIL IK HET LIEFST DOORGAAN TOT HET INEENS AF IS. RAAR MENS BEN IK EIGENLIJK......

HEB MOMENTEEL TROUWENS TOTAAL GEEN LAST VAN NESTDRANG OF IETS DERGELIJKS. HET IS VEEL ERNSTIGER. IK WIL BREIEN, HAKEN, BREIEN, HAKEN LIEFST DE HELE DAG. ZODRA IK 'S NACHTS EVEN WAKKER BEN DENK IK: ZOU IK ER UIT GAAN EN NOG EVEN GAAN HAKEN? EN ALLEMAAL VOOR HET KINDJE.... MAAR OOK VOOR MIJZELF, VOOR MARCO EN VOOR DE KINDEREN OP SCHOOL. BEN HELEMAAL TOTAAL GESTOORD. WANT KAN MAAR EEN DING TEGELIJK. WIST NIET DAT DAT BESTOND. ZOU HET EEN VORM VAN NESTDRANG KUNNEN ZIJN????

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 18:40
Originally posted by Koningsdochter Koningsdochter wrote:

IK HEB ER OOK ZO'N HEKEL AAN. PROBEER DAN INDERDAAD STEEDS TUSSENDOOR ALVAST WAT DRAADJES WEG TE WERKEN. WANT IK HEB OOK WEER EEN HEKEL AAN AL DIE LOSSE DRAADJES TIJDENS HET BREIEN OF HAKEN. IK MOET VAN MIJZELF DINGEN EERST HELEMAAL AF MAKEN VOOR IK AAN IETS NIEUWS BEGIN. MAG ALLEEN HET PROEFLAPJE VAN HET NIEUWE PROJECT BREIEN. HEB IK EIGENLIJK OOK EEN HEKEL AAN MAAR DAAR ZIE IK DE NOODZAAK WEL VAN IN EN ALS IK HET DOE TIJDENS HET AFWERKEN VAN HET OUDE PROJECT DAN BEGIN IK STEEDS MEER ZIN TE KRIJGEN IN HET NIEUWE. IS HET OUDE EERDER AF.

SANDRA, IK HERKEN WEL IETS VAN WAT JE ZEGT. IK KRIJG ALTIJD DE BREI OF HAAK KOORTS ALS EEN PROJECT OP ZIJN EIND LOOPT. LIEVER NU AF DAN EEN MINUUT LATER. WAT NOOIT LUKT NATUURLIJK. EN DAN HEB IK ER NIET MEER ZO VEEL ZIN IN. IK MOET OOK ALTIJD DE DREMPEL OVER VOOR EEN NIEUW PROJECT. SOMS ZELFS ALS IK BIJVOORBEELD DE MOUWEN MOET GAAN BREIEN. DAN ZIE IK ER TEGENOP EN DAN MOET IK MEZELF ER ECHT TOE ZETTEN. DAAR HELPEN DIE PROEFLAPJES OOK TEGEN. DAN ZIE IK EEN BEETJE HOE HET WORDT EN DURF IK WEER WAT BETER. EN ALS ER DAN EEN PAAR NAALDEN ZIJN GEDAAN DAN WIL IK HET LIEFST DOORGAAN TOT HET INEENS AF IS. RAAR MENS BEN IK EIGENLIJK......

HEB MOMENTEEL TROUWENS TOTAAL GEEN LAST VAN NESTDRANG OF IETS DERGELIJKS. HET IS VEEL ERNSTIGER. IK WIL BREIEN, HAKEN, BREIEN, HAKEN LIEFST DE HELE DAG. ZODRA IK 'S NACHTS EVEN WAKKER BEN DENK IK: ZOU IK ER UIT GAAN EN NOG EVEN GAAN HAKEN? EN ALLEMAAL VOOR HET KINDJE.... MAAR OOK VOOR MIJZELF, VOOR MARCO EN VOOR DE KINDEREN OP SCHOOL. BEN HELEMAAL TOTAAL GESTOORD. WANT KAN MAAR EEN DING TEGELIJK. WIST NIET DAT DAT BESTOND. ZOU HET EEN VORM VAN NESTDRANG KUNNEN ZIJN????

Allemaal hormoontjes,en zo raar ben je niet hoor,denk dat we allemaal wel van die dingetjes hebben.Dus brei en haak maar wat je kan,het kan geen kwaad,krijg je lekker veel babyspullen!

Back to Top
ab63 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 22:23
IK HEB ER OOK ZO'N HEKEL AAN. AL DIE DRAADJES MEESTAL PROBEER IK ZE MEE TE BREIEN OF TE HAKEN ZODAT IK ZE ALLEEN NOG MAAR HOEF AF TE KNIPPEN
GROETJES ANGELA
Back to Top
Ticia View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 29 April 2009 om 22:41

Ik werk het altijd direct af (vindt het helemaal niet erg)

Je geeft zo de vorm aan je werkjes toch??

Alleen probleem werkjes die laat ik links/rechts liggen.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns