Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenVraag over rond haken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
martientje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag over rond haken
    Posted: 04 Juni 2009 om 12:01

Hallo,

Ik loop vast met een patroon uit een (Engels) boek. Ik ben gewend om in spiralen te haken, maar nu moet ik afzonderlijke ronden hebben. Ik heb hieronder het begin van het patroon opgeschreven en vertaald.

Ik moet beginnen met een draadring (make a starting ring)

Ronde 1: 1 losse, 5 vasten in de ring, halve vaste in eerste vaste om ring te sluiten - 6 (round 1: ch 1, work 5 sc in ring, join with sl st in first sc; pull starting ring closed - 6 sc)

Ronde 2: 1 losse, vaste in eerste steek, 2 vasten in volgende 5 vasten, halve vaste in eerste vaste - 12 (round 2: ch 1, sc in first st, 2 sc in next 5 sts; join with sl st in first sc - 12 sc)

Mijn probleem is nu dat ik in ronde 1 echt niet op 6 steken kom tenzij ik mijn naald door de eerste losse heen priegel, maar dat staat toch niet in de beschrijving? Vervolgens heb ik in de tweede ronde ook een probleem, ik moet dan beginnen met een losse en dan een vaste in de eerste steek, moet ik die steek dan in dezelfde ruimte plaatsen als de halve vaste of in de volgende vaste?

Ik hoop dat iemand me kan helpen of dat iemand goede tips heeft om op een andere manier (maar wel dmv een draadring) afzonderlijke ronden te haken met in de eerste ronde 6, dan 12, dan 18 etc.

Alvast bedankt!

Martine

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 12:56
Ik begrijp 'm niet helemaal, maar als je liever spiralen haakt, kun je dat gewoon doen, alleen bij de allerlaatste twee of drie steken zachtjes minderen om op één lijn te komen, bv. een half stokje, een vaste en dan als laatste een halve vaste.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 13:45

Blijft lastig,ik probeer dit altijd te vermijden,als het maar half kan zou ik dit spiraal haken.

Zo ik het zie,tellen ze de halve vaste mee als steek,dat is dus de laatste,je moet dan na de losse in de eerstvolgende vaste insteken,anders zou je terug moeten steken,en krijg je een raar steekje.

Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 15:29

Fijn dat er mensen zijn die mee denken , ik word er namelijk helemaal gefrustreerd van dat ik niet uit het patroon kom. Meestal lukt het me na enige pogingen wel, maar dit keer dus niet! En het vervelende is dat ik nog meer patronen heb liggen die gebaseerd zijn op niet in spiralen gehaakte  cirkels.

Het moet op zich toch mogelijk zijn om niet in spiralen te haken. Het lijkt met  dat er methodes bestaan om in gewone ronden te haken, waardoor je werk plat blijft...ik kan alleen geen duidelijke beschrijvingen vinden voor vasten. Op internet staan vooral veel beschrijvingen met stokjes....

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 18:36

De lossen in het begin van de nld moet je meetellen, die dienen als 1e vaste of 1e stokje. De verhouding is als volgt : voor een vaste haak je 1 losse, voor een half-stokje en een stokje haak je 2 lossen en een dubbel stokje vervang je door 3 lossen.

Nadine 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 19:38
Maar je krijgt altijd een niet zo mooi naadje, je ziet toch het verschil tussen een stokje of 3 lossen.

wat rozengeur.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 20:16

Inderdaad, Magtelt heeft gelijk. Het is de ouderwetse manier van haken.

Toen ik eind vorig jaar de patroontjes van dc en de pooh familie ontdekt heb, heb ik ook voor het eerst in spiralen gehaakt....en het is inderdaad veel mooier. Ik werk met een los draadje in een andere kleur om het begin van de nld aan te duiden en voor de rest zet ik streepjes zoals bij het breien.

Nadine

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 20:39
Vroeger zei ik altijd "Natuurlijk heb ik gelijk, dat zit in het woord moeder".

wat rozengeur.
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 22:30
Om me ook maar weer even in het gesprek te mengen....hoe doen jullie het dan als jullie een mooi rondje van een bepaalde kleur willen hebben met daarom heen een andere kleur? Als je in spiralen werkt krijg je  altijd zo'n rare overgang, dwz dat je dan niet een mooie volle cirkel krijgt....of jullie wel?
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Juni 2009 om 23:28

Halo Martientje,

om een mooie overgang in kleur te maken haak je de laatste steek , maar je werkt hem af met de andere kleur, dus de laatste lus in de andere kleur

groetjes rita

Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2009 om 00:16

Ha Rita,

bedankt! Dat doe ik zelf trouwens ook altijd, maar doordat je in spiralen haakt zie je meestal toch dat het een spiraal is (zeg maar een beetje een slakkenhuis) en geen perfecte cirkel, dus vandaar dat ik in ronden wilde haken (hetgeen ook werd aangeraden in het patroon), maar ja ik geloof, gezien de racties hierboven dat ik dat maar beter kan laten....

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2009 om 01:31

Inderdaad, als je met diverse kleuren haakt krijg je minder mooie cirkels bij spiralen....  heb ik gemerkt bij de muts van de lama.

Nadine

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 Juni 2009 om 07:07
Als je met een magische ring werkt, telt de eerste steek, die je gebruikt om de ring te 'sluiten' NIET mee als eerste vaste.
Je maakt de ring, haakt één steek, en DAN ga je tellen.
Bij de tweede toer maak je je eerste steek dan in die eerste echte steek ; die'losse' van de aanhechtsteek sla je gewoon over.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns