Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHaken van een tas

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
teigetje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Haken van een tas
    Posted: 15 Juni 2009 om 10:37

Hallo dames,

Ik ben begonnen met het haken van een tas, heb eigenlijk geen ervaring met haken, buiten basisschool en dus loop ik tegen wat moeilijkheden aan.

Waarschijnlijk voor jullie gesneden koek, maar goed. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik moest beginnen met n rondje maken, dat is me gelukt, dan 4 halve steken maken, en dan 8 hele steken. So far, so good. Nu moet ik twee hele steken maken, en dit begrijp ik ff niet. Maak ik dan eerst overal 1 hele steek en dan nog 1, of moet ik meteen 2 hele steken maken en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie uitleg. 

Groetjes Ariëtte

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 11:18

als ik het zo lees zou ik zeggen dat je dan in elke steek van de vorige toer 2 steken moet maken. je krijgt dan 16 steken in totaal.

maar heb je het patroontje van internet? dan zou ik even goed kunnen kijken wat er daarna staat en vaak kom ik er dan wel uit.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 12:17
Bedoel je met halve en hele steken misschien stokjes? Een half stokje is: neem een lus op de haaknaald, haal de naald door de steek, neem nog een lus en haal de draad door de drie lussen. Bij een stokje doe je dat in twee keer, dus eerst door twee lussen en dan weer door twee lussen.

En een rondje begint meestal met twee steken in één steek, bij de 2e toer om de andere één steek, twee steken in elke steek, bij de derde toer twee gewone steken en dan een dubbele.

Ik vind je moedig om zo in het diepe te springen. Succes met je tas.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
teigetje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 14:19

Alvast bedankt voor de reacties.

Het moet een tas worden met een ronde bodem, misschien verklaart dat t voor jullie? Ik heb eerst 4 losse gehaakt, dan een rondje hiervan gemaakt, dan vier halve gehaakt en dan 8 vaste gehaakt. Het zijn geen stokjes. Maar nu staat er dus dat ik deze 8 vaste moet verdubbelen met in iedere vaste weer 2 vaste???

En dan vervolgens moet ik om en om 1 vaste en dan 2 vaste haken. Ik weet hoe ik n vaste maak, maar maak ik dan eerst 1 vaste en dan 8 keer, en dan weer 1 vaste? Of moet ik 1 vaste maken en dan hierin meteen weer 1 vaste?

Heb het patroontje niet van internet, zat bij de materialen die ik kocht. Volgens de verkoopster was het heel makkelijk, zelfs voor mensen die niet konden haken. Voel me n btje dom nu...

En ja moedig, het moet me gewoon lukken, ik geef niet op voor ie af is.

Back to Top
wollieland View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 14:41

ergens snap ik die vier halven niet.

logica: rondje maken van 4 lossen. (lijkt mij wel wat heel smal)

8 vasten in rondje en dan volgende toer verdubbelen. = in iedere vaste van de vorige toer, 2 vasten.....dan heb je 16 vasten

volgende ronde : 1 vaste in eerste steek, 2 vasten in 2e steek, 1 vaste in 3e steek, 2 vasten in 4e steek.....zo verder = 24 vasten.

ik vermoed dat de halve vasten in het begin zijn om het rondje steviger te maken.

maar dan kun je ook 2 lossen haken en de 8 eerste vasten in de 2e lossen vanaf de haaknaald haken.

hoop dat het zo duidelijker is.

groetjes Bettie
Back to Top
teigetje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 15:21

Zo klinkt t inderdaad zoals hier staat. Maar het rondje is wel klein, maar dat maakt toch niet uit? je gaat net zolang rond tot je m groot genoeg vind toch?

Maar de vraag is dus, hoe maak ik 2 vaste in 1 steek? steek ik twee keer in dezelfde steek in dan? Wordt t dan niet ongelijk?

Back to Top
wollieland View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 18:09

je steekt 2x in dezelfde steek.

dit ongelijk zie je in het voltooide werk niet.

wat ik bedoel met een klein rondje, het is dan niet makkelijk om er 8 vasten in te haken.

groetjes Bettie
Back to Top
teigetje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2009 om 20:43
Oke, nou dan ga ik dat proberen. is indd een klein rondje, maar t ging op zich wel.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie uitleg.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns