Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenbreiwerk aan eigen maten aanpassen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Gupje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: breiwerk aan eigen maten aanpassen
    Posted: 16 Augustus 2009 om 09:17

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie enthousiast welkom heten! Erg leuk. Bij deze heb ik meteen (een wat mij betreft ) lastige vraag:

Op dit moment ben ik vooral bezig met drops patronen. Ik ben er achter gekomen dat de maten die zij gebruiken helemaal niet overeen komen met mijn eigen maten (ik heb normaal gesproken van truien/t-shirts small, maar bij de drops patronen is de trui veels te lang en te smal rond mijn heupen). Weet iemand hoe ik een patroon kan aanpassen aan mijn eigen maten? Alvast bedankt voor jullie antwoorden en ik hoop snel van jullie te horen!

Groetjes Marije

Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2009 om 09:40
Ben er zelf niet zo erg ervaren in, maar volgens mij is best dat je eerst een proeflapje breit. Dan kan je aan de hand daarvan uitrekenen hoeveel steken en naalden je nodig hebt om de breedte en hoogte te bekomen die jij nodig hebt.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2009 om 09:55
Jep , een proeflapje is de truc. Dan weet je hoeveel naalden en steken je nodig hebt op 10 bij 10 (beter is 20 bij 20) centimeter.

Berekend dan de breedte en hoogte van je werkstuk, de armsgaten, de hals enzo, en voila, je hebt een nieuw patroon.

Stel, een trui komt alleen in maat 38, en de stekenproef is 24 steken op 30 rijen is 10x10 cm. Deze trui is 40 cm breed, dus 96 steken. Jij hebt echter maat XXL en moet pakweg 70 centimeter breed hebben. Dan zet je dus - als je proeflap klopt - 7 keer 24 is 168 steken op. Zo pas je ook de mouwen en dergelijke aan. Het is effe een rekensommetje, maar je mag een machientje erbij gebruiken ;-)
Back to Top
Gupje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 16:14

Oke, ik begrijp het proeflapje. Maar dan maak ik het nog wat moeilijker. Je hebt een bestaand patroon, dat goed is voor de schouders, maar te lang en te smal voor de heupen. In de lengte aanpassen lijkt me logisch, gewoon minder breien. Maar hoe verdeel je dan de meerderingen naar de borst toe? Gewoon om de zoveel cm. Is daar nog een richtlijn voor?

Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 Augustus 2009 om 16:18

Of je kan ook kijken hoeveel steken er tussen de maten zijn en zo kan je ook een maat groter gaan of kleiner .

Bevoorbeeld :maat 40 80 steken ,maat 42 84 steken en maat 44 88 steken dan tel je er voor een maat groter 4 steken bij of 4 steken af voor een kleiner maatje

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.389 seconden.
Lang Yarns