Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenVan garen bolletjes maken??

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
caelum View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Van garen bolletjes maken??
    Posted: 18 September 2009 om 21:42
Hoihoi! Ik vroeg mij af:

Normaal gesproken haak ik gewoon vanaf de bol zoals ik m koop zeg maar. Als ik dan een restje over houd maak ik er een bolletje van en leg ik die weg in een krat (één van de 3 kratten met restjes die daar liggen te wachten op een bijzonder project als een lapjesdeken waar ik nooit aan begin). Het valt mij op dat bolletjes maken veel ruimte scheelt. Allereerst vroeg ik mij af, is het slecht voor de wol/garen/katoen?? Heb tot nu toe niet het idee gehad dat het slecht is, want zodra je er mee bezig bent wordt t toch weer zoals het eerst was.
Verder vroeg ik mij af: scheelt het echt ruimte??

Zijn er meer mensen die bolletjes maken? Ik heb ook het idee dat het fijner werkt, omdat ik nu telkens zelf draad 'los' moet maken van de bollen (zoals de bollen van de zeeman) en een opgerolde bol zelf makkelijk losdraait en dus er minder spanning op het werkje staat omdat de bol bij t minste of geringste draait en er dan dus wol vrijkomt..

Iemand hier een mening over??
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 21:58
Ik doe het standaard, niet alleen vanwege de ruimte, maar ook omdat ik dan veel beter kan inschatten hoeveel garen ik nog heb, en zodat ik uit het midden van de wol kan werken, wat ik erg prettig vind.

het kan beslist geen kwaad voor de wol....MITS je het io de juiste manier doet. Je moet namelijk voorkomen dat je de draad ' strak'  opwikkelt, waardoor de rek uit het garen gaat. Vooral bij wol luistert dat nauw.

Wat ik altijd doe, na het eerste beginnetje, is OM mijn wijsvinger heenwikkelen terwijl ik het bolletje een beetje indruk. Als je dan na 10-15 slagen de vinger eruit trekt, komt het garen met precies de juiste spanning om de rest van de bol heen.

Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 18 September 2009 om 23:22
Ik maak ook bolletjes, niet met de wijsvinger maar ik doe het met mijn duim
Mijn man kan ik nooit een bolletje laten maken want hij draait het veel te stijf op 
     All you need is love.

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 01:41
Ik maak nooit bolletjes : wol moet kunnen 'ademen', er moet dus nl lucht tussen kunnen is mij steeds aangeleerd. Ik heb trouwens onlangs de bevestiging hiervan gekregen van diverse wolfabrikanten. ik begin trouwens bijna ook altijd van binnenuit te breien.
DMC-garen wind ik trouwens ook nooit rond wikkels of stukjes karton. Ik steek ze in enveloppen en schrijf er het kleurnummer op.

Hoe minder je alles onnodig in je handen neemt hoe mooier het garen/de wol/de borduurstof  blijft. Al mijn handwerkjes wikkel ik steeds in een handdoek en laat dit nooit op een tafel open en bloot liggen, zelfs niet voor een kwartiertje. Ik was steeds mijn handen vooraleer ik begin te handwerken, zelfs als ik even tussendoor bijv een glas water neem of een deur ga opendoen.....ook de reden waarom mijn (borduur)handwerk steeds heel proper en netjes blijft.

Nadine
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 08:28
Als je bol niet te strak opwikkel kan hij nog steeds ademen. Een bolletje neemt niet minder ruimte in dan een gekochte bol. De gekochte bol is veel losser en kan nog wat geplet worden waardoor er dan weer minder ruimte nodig is. Volgens is dit gewoon een kwestie van wat vind je prettig. Ook ik vind het met een gekochte bol altijd wat lastig inschatten, het lijkt nog zo veel maar het is dan hoofdzakelijk lucht.
Het is inderdaad zo als het een wit en teer wolletje is, je het beter niet te vaak door je handen kan laten gaan, het wordt dan zo smoezelig. Maar ja aan de andere kant kan je het ook gewoon wassen.
odette
Back to Top
Tinah View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 10:15
Nuttige tips, vooral Nadine. Ik heb de tip vertaald en naar de haakgroep in Uganda gestuurd voor hun Crochet Meetup vandaag:

Crochet tip from Nadine of the Netherlands

Avoid handling the crochet if you are not working on it. I roll my crochet in a teatowel and never leaves it laying about, not even for 15 minutes. And I wash my hands always before I start to crochet, even if I take a glass of water in between, or open a door. This is why my crochet remains neat and clean.

Bedankt, Tinah

Help Kyaliwajjala door haken armoedevrij te maken
Back to Top
Tinah View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 11:56
Beste Caelum en Nadine,
Dank voor jullie boodschappen. Dit kreeg ik terug uit Uganda nav jullie tips:

This is a nice one, Tinah. 

Sure, even when we are doing in brown and black yarn! I told them already. I am going to emphasize it again...the washing of hands and keeping yarn jobs clean.

I am going to get each woman a yarn bucket (plastic) where she keeps the yarn, hooks, scissors and  yarn jobs so that the yarn does not roll in the soil and dust. Outside their little houses is bare soil...no grass, no cement, no tamac.... . But they have been quite neat.

Groetjes, Tinah

Help Kyaliwajjala door haken armoedevrij te maken
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 15:50
Ik maak bolletjes, omdat die beter afwikkelen. Bij het bolletjesdraaien houd ik mijn vingers ertussen zodat het niet te strak wordt. Het werkt vooral lekkerder als je twee dingen tegelijk op de pen hebt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Butterfly View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 16:30

Ik wikkel mijn borduurgaren altijd op een plastic kaartje (bobbin). De garen die jaren op de bobbin zit is nog goed.
Ik maak ook heel vaak grote borduurwerken (posterformaat). Het is gauw zwart, je kan er niets aan doen, een handwasje tussendoor als het pas gaat ruiken.

Met bolletjes wol leg ik altijd weg zo als ik het gekocht heb. Geen gedoe met op rollen van het wol.

Groetjes Carla.

Mijn blog over haken, breien en borduren:

http://hakenbreienborduren.blogspot.com/
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 19 September 2009 om 20:17
(........wat ik over heb komt altijd gewoon weer tussen de rest van mijn bolletjes in een stoffen opklapmand met koepeltje erover........)

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 September 2009 om 15:48
Het is wel handig om de wikkel te bewaren en aan een overgeschoten bolletje te knopen, i.v.m. het verfbad.

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 September 2009 om 19:05
Ik maak alleen van strengen bolletjes,verder begin ik altijd vanuit de binnenkant van de bol.Kleine restjes maak ik een bolletje van,en dan opwinden om twee vingers.
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 September 2009 om 20:05

Originally posted by Eeyore82 Eeyore82 wrote:

(........wat ik over heb komt altijd gewoon weer tussen de rest van mijn bolletjes in een stoffen opklapmand met koepeltje erover........)

Hier nog een Eeyore. Ik begin het altijd minder leuk te vinden als ik zo veel werk moet doen alles netjes en goed te houden. Het zijn maar restjes denk ik dan. Enne mijn wasmachine is geduldig. Dus ligt mijn brei of haakwerk altijd door het huis te slingeren, en pak ik het altijd op zodra ik er een minuutje tijd voor heb. Ik ben misschien niet zo kritisch maar ik merk nooit echt dat ik smoezelig werk heb als ik klaar ben. Bovendien hangt kleding toch ook open en bloot in winkels ziet iedereen er met zijn handen aan terwijl je toch ook wat eet in de stad en de roltrap vast houd.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 21 September 2009 om 09:24
Bij mij komen er hoe dan ook kattenharen in, die ik er dan weer uit probeer te trekken. Meestal gooi ik mijn werkje op de andere stoel, als de bel, telefoon of bakwekker gaat, en dat is dan de stoel waar Ziggy zich graag in oprolt. Een emmer is wel handig omdat het bolletje dan lekker afrolt en je kunt de naalden er snel inzetten met de punt naar beneden. Bij een echte mand komt de draad soms vast te zitten.

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 21 September 2009 om 10:25
Misschien een mand met voering? Staat wat leuker dan een emmer in de woonkamer.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 21 September 2009 om 16:19
Dat zou wel weer kunnen, ik weet niet hoe Obi en Ziggy daarmee omgaan. Be-Bob dook daar altijd heerlijk in, zo'n grote Xenos mand met allemaal van die lekkere zachte wolletjes. Hij vond het leuk dat ik dan aan de draad trok, dat deed hij dan aan de andere kant.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns