|
Reageer ![]() |
Autheur | |
Naemi ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 21 Mei 2009 Status: Offline Points: 1363 |
![]() Posted: 15 Oktober 2009 om 18:45 |
Ik heb het stoute plan opgevat om voor de kids een paar halswarmers te gaan breien. Dit patroon van Drops ziet er niet al te moeilijk uit en ik vind het ook nog leuk. Alleen..... wat in vredesnaam verkorte toeren zijn??
![]() HALSWARMER: Wordt heen en weer gebreid op de nld van kant tot kant en wordt na afloop middenvoor vastgenaaid. Zet 26-29-35 (38-42) st op met nld 5 mm en Merino Extra Fine. Brei de laatste 2 st op de nld (= bovenkant van de hals) in zijn geheel met 2 draden voor een stevige rand. Brei in ribbelst – ZIE BOVEN – en brei TEGELIJKERTIJD de verkorte toeren als volgt (eerste nld = de goede kant): * brei 14-16-17 (19-19) st, keer het werk – ZIE BREITIP – en brei de teruggaande naald, brei 17-19-23 (25-26) st, keer het werk en brei de teruggaande naald, brei 2 nld over alle st * (dat wil zeggen 1 herhaling = 2 nld aan de bovenkant en 6 nld aan de onderkant) en herhaal van *-* tot het werk in de lengte aan de bovenkant ongeveer 20-22-24 (26-28) cm meet (het werk meet in de lengte aan de onderkant ongeveer 60-66-72 (78-84) cm). DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Kant alle st af. Naai het werk middenvoor samen, rand tegen rand. Houdt aan de bovenkant 6-7-8 (9-10) cm open voor de split. ![]() ![]() Ik heb 25 jaar niet gebreid en mijn kennis beperkt zicht tot rechts, averechts, tricot- en boordsteek, meerderen, minderen en afkanten, echt basic dus. Help me hobbydoosjes!! |
|
![]() |
|
Corry R ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 11 Januari 2008 Status: Offline Points: 8853 |
![]() |
Je breid een deel van de steken,zij geven aan hoeveel,de rest van de steken blijven op de naald staan,je keert om,en breid de naald terug. Als je steeds het aantal steken breid zoals ze aangeven,dan heb je verkorte toeren.je moet ook af en toe dan weer over alle steken breien,zo wordt het geheel aan de onderkant iets ruimer,dan aan de bovenkant. |
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: België Status: Offline Points: 4051 |
![]() |
Bij verkorte naalden brei je over een gedeelte van de steken meerdere naalden.
bijvoorbeeld : je hebt 30 steken en je breidt 1 naald rechts over de eerste 10 steken , je draait het werk en breidt averechts over diezelfde 10 steken. Je breidt terug rechts over 20 steken (dus die 10 van daarnet + de eerste 10 van de resterende op de linkernaald), je draait terug en breidt averechts over diezelfde 20 steken. Daarna brei je alle 30 steken rechts, draait en breit averechts. Zo merk je dat je over de eerste 10 steken 6 naalden gebreidt hebt, over de volgende 10 st 4 nlden en over de laatste 10 slechts 2 naalden. Zo bekom je de vorm van de cape. Hoop dat het zo duidelijk is ? |
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: België Status: Offline Points: 4051 |
![]() |
Oeps, Conny was iets sneller om te antwoorden ......
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Corry R ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 11 Januari 2008 Status: Offline Points: 8853 |
![]() |
Tja,dat kan zomaar gebeuren. Jij bent iets duidelijker dan ik. |
|
![]() |
|
Naemi ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 21 Mei 2009 Status: Offline Points: 1363 |
![]() |
Ach, beter 2x uitgelegd dan 1x toch? Het is me nu iig een stuk duidelijker geworden. Ik moet er denk ik gewoon mee beginnen om echt te begrijpen wat er gaat gebeuren, want het lukt me nog niet om het in gedachten helemaal voor me te zien. Maar als ik dan al breiend het patroon volg komt het met jullie uitleg erbij vast goed. En anders weet ik jullie wel te vinden.
![]() |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23718 |
![]() |
Als er gaatjes ontstaan kun je die later verscholen dichtmazen. Er is ook een trucje om in de volgende naald de steek naast het gaatje op de andere naald te nemen, de draad daaromheen te slaan en dan de steek terug te zetten. Het loont om dit uit te proberen op een proeflapje.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
odette ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 02 April 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3080 |
![]() |
Verkorte toeren is niet moeilijk maar lastig om uit te leggen. Je moet het gewoon proberen. Precies doet wat er staat en als je het eenmaal door hebt denkt 'is dit alles?" Die omslag zorgt inderdaad voor minder gaatjes, maar als de wol wat dikker is vult die zelf de gaatjes al een beetje op. |
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23718 |
![]() |
Bij dat snoezige patroon zou ik zelf voor elk gaatje een klein bloemetje haken.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |