Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenuitleg afkanten

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tromp View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: uitleg afkanten
    Posted: 27 November 2009 om 11:56
Goedemorgen,

Voor mijn zoontje wil ik graag een vestje breien. Vol goede moed ben ik daaraan begonnen ahv een patroon. Alleen kom ik op een punt waar ik twijfels heb of ik het goed doe.

Volgens het patroon (voor de rugpand) moet ik op 18cm hoogte, voor de armsgaten aan weerszijden afkanten, iedere 2e naald: 1x3 steken en 2x1 steek.

Ik weet hoe ik aan het begin vd naald moet afkanten, maar hoe doe ik het aan het eind? Of moet ik gewoon op de teruggaande naald aan het begin gaan afkanten? Maar als ik dat doe moet ik dan weer beginnen met afkanten bij de volgende naald of juist 1 naald gewoon breien en pas de naald erna weer beginnen met afkanten? Als ik dat laatste doe brei ik dan niet te veel toeren?

Sorry heel veel vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groeten,
Binh
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 November 2009 om 12:08

Hallo Binh, allereerst van harte welkom op het forum. Wat betreft het afkanten, je kant inderdaad weer aan het begin van de teruggaande naald af. Geen extra naalden breien gewoon elke naald aan het begin afkanten. Hoop dat je hier wat mee kunt, en als je vragen hebt, ga gerust je gang. Er is altijd wel een van de Hobbydoosjes die je kan / wil helpen. Groetjes Mistig

Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 November 2009 om 13:15
Mijn truukje bij afkanten aan het eind van de naald is om de steken op de andere naald te nemen met de draad afwisselen vóór en achter het werk, zodat de draad weer aan het begin van de naald zit, dan de naald links vasthouden zoals je gewoon breit en de steken in patroon afkanten. Dan zitten beide afkantingen even hoog. Anders zit er één naald verschil in hoogte.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 November 2009 om 13:47

Halo Magtelt

dat is een goed truukje, bedankt,ga het ook testen

groetjes rita

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 November 2009 om 14:18
Er zou een aparte truukjesrubriek moeten zijn. Ik wed dat de meeste ervaren breisters wel foefjes hebben. Ik naai vaak een leuk stukje lint, bv met bloemetjes ofzo in de nek van een zelfgebreide trui, zodat je in één oogopslag kan zien wat voor- en achterkant is. Je hebt ook van die applicaties met Met liefde gemaakt door oma of Made with love by mummy, die je daarvoor kunt gebruiken. Soms borduur ik dan de maat daarop als het voor een baby is.

wat rozengeur.
Back to Top
Tromp View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 27 November 2009 om 14:30
Dankjewel Mistig. Ik had al zo'n vermoeden dat ik het zo moest doen. Alleen vraag ik het liever aan jullie voordat ik mijn werk verknal.

Magtelt jij ook bedankt voor je reactie. Ik snap het stuk over de steken op de andere naald te nemen, afwisselend de draad voor en achter het werk (waarom eigenlijk?). Wanneer je de naald weer links vasthoudt, moet de draad dan voor de steek liggen of achter? En bij 'de steken in patroon afkanten' bedoel je dan ook de steken gewoon breien en dan afkanten? Beetje een domme vraag, maar ik begrijp het anders denk ik niet.

Heel erg bedankt.
Binh

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 November 2009 om 16:21
Als je de steken gewoon overzet naar de rechternaald, moet de draad zo'n groot stuk (3 steken) overbruggen, dat gaat trekken en wordt lelijk. Maar als je de draad als het ware meeweeft met het overnemen, gebeurt dat niet. Heb je aan de recht gebreide kant rechts 3 steken afgehecht, dan kun je de 3 links (die je overgenomen hebt en nu aan het begin van de naald zitten), averecht afhechten. Want als je later maar 1 steek hoeft af te hechten doe je dat aan beide kanten tegelijk op de rechte kant, rechts haal je één af, breidt er een en aalte de afgehaalde over de gebreide. Links brei je twee samen (steek eerst in de tweede en dan in de eerste steek in en brei ze samen. Dat is het mooiste.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns