Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotentrui is jurk geworden

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jola View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: trui is jurk geworden
    Posted: 08 Januari 2010 om 11:54
Ik heb vandaag m'n zelf gebreide trui gewassen, haal ik 'm uit de machine en is ie ineens de dubbele lengte geworden .Wat moet ik nu doen om 'm weer dezelfde lengte te geven als voor 't wassen?
Durf 'm eigenlijk niet te heet te wassen, ben bang dat ie dan weer te ver gaat krimpen.
Het garen wat ik gebruikt heb weet ik niet meer, goed stom heb ik de labels weggegooit zonder naar het wasvoorschrift te kijken.

Groetjes,
Jolanda
Back to Top
klamadi View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 12:54
heb ik 30 jaar geleden gehad mijn dochter kon 3jaar met de zelfde trui hij groeide mee maar na 3 jaar wilde ze hem niet meer aan tranen met tuiten ze had nog gelijk ook maar ze heeft de schade dubbel en dwars in gehaald haar kasten puilen nu uit
groetjes
        KLAZIEN
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 15:40
An sich mag een trui van wassen niet langer worden. Krimpen kan wel (mits het echte wol is), maar de dragen worden niet langer.

Wat WEL kan, is dat je vrij los breit, wat geen schande is, maar vervolgens de trui hangend hebt gedroogd. Daar kan-ie inderdaad centimeters, zoniet decimeters va uitzakken, en eerlijk gezegd weet ik niet of je dat weer goed krijgt door hem opnieuw te wassen en dan liggend te drogen. Voor een eventuele volgende trui kan dat wel heel goed helpen het probleem in elk geval te voorkomen.

Zeker bij kostbare garens, die in de regel wat minder vormvast zijn dan goedkope, maar wel veel mooier, kun je het best maar op de hand wassen en sowieso altijd liggend laten drogen, op een paar dikke handdoeken op het bed bijvoorbeeld.

Met sommige materialen moet je de kledingstukken eigenlijk na elke wasbeurt weer opnieuw op vorm brengen en opspannen, en zo laten drogen. Dus weer in de breedte het model er in 'trekken'.
Back to Top
Jola View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 18:36
Dit was de eerste keer dat ik de trui ging wassen.
Ik heb de trui recht vanuit de machine op een handdoek gelegd om te drogen.
En goedkoop garen kan ik toch niet zeggen alles bij elkaar heeft deze trui me €80 aan garen gekost.
Ik heb 'm op een wol was programma laten draaien.
Misschien wil 1 van m'n dochter 'm wel als jurkje dragen heeft er tenminste nog iemand plezier van.

Groetjes,
Jolanda
Back to Top
amandel View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 20:50

Jolanda, wat zonde, van je werk en je geld. Gelukkig zijn wat langere truien in de mode, dus ik hoop dat een dochter van je er nog plezier van kan hebben met een legging ofzo eronder. Ik kan me je teleurstelling goed voorstellen.

Maar het blijft zonde, groetjes irene.

Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 Januari 2010 om 21:22
Ik heb voor mijn truien steeds dure kwaliteit gekocht.

Reden ? Blijft altijd perfect in vorm en de kwaliteit blijft behouden, hij ziet er na jaren nog altijd als nieuw uit en pluist niet.

Wassen ? Steeds met de hand, op 30 graden en op een handdoek laten drogen

Ervaring ? Tientallen truien gedurende meer dan 20 jaar  
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2010 om 10:58

Waarschijnlijk is hij iets smaller en langer geworden. Misschien een beetje in model trekken (voorzichtig) en inderdaad liggend laten drogen.

Zou hem zeker niet heet gaan wassen want dan gaat hij vervilten en dus wel krimpen maar dat wil je niet.

Maar misschien valt het achteraf als hij droog is wel mee. En de meeste dingen kunnen goed in de machine. Ook echt wol maar dan wel het goede programma gebruiken en niet te veel sop gebruiken of te lang centrifugeren.

odette
Back to Top
Jola View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2010 om 15:05
Ik heb het boekje gevonden waar het patroon in staat.Het garen wat ik gebruikt heb is, Schachenmayr/Nomotta extra Merino Big.
Hij is niks smaller geworden alleen langer.Kwam ie eerst nog tot net over m'n billen , nu komt ie tot net boven de knie.
Heb 'm op wolwas gedraaid en kort gecentrifugeerd.Daarna meteen in vorm gebracht en liggend laten drogen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns