Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenpatroontjes maken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lucske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: patroontjes maken
    Posted: 16 Januari 2010 om 15:19

hoe doen jullie dit toch, nemen jullie een foto of tekening als voorbeeld en haken/breien jullie dan er zo maar op los of is dit dan uitgerekent of zo.

Bij de naaipatronen die Petra en ik maakten namen we gewoon een kleurboektekening en die werkten we dan uit, maar bij breien/haken is dit zo simpel toch niet. Petra heeft tijdje genaaid voor een winkel ( dieren, poppen  ) Of gebruiken jullie speciale software voor zoiets, ik begrijp er nu nog steeds niets van hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

groetjes, Luc

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 15:37
Hoe ik te werk ga :

Ik maak een grove schets van hoe het eindproduct er uit moet komen te zien. De basisvormen en de plaatsing van de details zijn daarbij het belangrijkst. Uiteraard nadat je je er va hebt overtuigd dat exact een dergelijk patroon er niet al is en makkelijk vindbaar is. Hoe origineler, hoe beter.

Ik weet ongeveer wat vormen doen bij welke meerdering / mindering, dus met die kennis probeer ik de beoogde eindvorm zo veel mogelijk te benaderen. Moet je elke toer 4, 5 of 6 steken meerderen, verdeeld of aan de zijkanten, hoeveel oerenrecht voor het sluiten, van onder naar boven of van boven naar onder etc.
Alles wat ik doe schrijf ik op. Lukt het ; mooi, dan is dat deel klaar. Lukt het niet ? Uithalen en overnieuw beginnen, net zo lang tot alles is hoe ik het wil hebben.
Soms bedenk ik later nog iets dat er bij moest of anders moest, dan verander ik het patroon en haak het na.
Als ik denk dat het klaar is haak ik het nog een keer na, helemaal steek voor steek vanaf het patroon, zonder improvisatie.
Daarna maak ik foto's, indien nodig ook van de onderdelen (weer opnieuw haken dus), en schrijf ik het patroon uit.
Het echte uitwerken is het meeste werk ; het moet er overduidelijk en liefst ook een beetje aantrekkelijk uitzien, mag geen vragen opwerpen en niet te veel eigen inzicht van de haakster vragen. Ik doe dat tegenwoordig eigenlijk standaard in het Engels, omdat dat 95 % van je markt is, en dat beduidend beknopter en overzichtelijker is dan in het Nederlands.

Al met al ben je met het ontwerpen, maken en uitwerken van en iets meer dan basis patroon al snel een a twee weken bezig. En dan nog vinden mensen het raar dat je er ´geld voor durft (!) te vragen´, maar dat hoor je eigenlijk alleen in Nederland, dus ook daar ga ik niet wakker van liggen.

Patronen ontwerpen is leuk werk, maar het is wel degelijk gewoon werk. Niet alle aspecten zijn even leuk, maar het is wel altijd heel leuk om te zien hoe je patroon ontvangen wordt, en wat mensen er uiteindelijk van gemaakt hebben en om posotoeve feedback te krijgen. Jammer genoeg krijg je die niet van elk verkocht patroon, maar er blijft genoeg over. Ik wil me er als ik straks weer tijd heb, ook zeker meer op gaan toeleggen.
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 16:13

als ik iets zie waar ik een gehaakt dingetje van wil hebben of verkleind dan begin ik gewoon te haken en kijk tijdens het haken of het bevalt. ik schrijf ook elke toer op. als ik het niet mooi vind worden dan haal ik het gedeelte weer uit en begin overnieuw. net zo lang tot het mij wel anstaat.

het is gewoon een geval van proberen. nu gaat dat bij haken makkelijker dan bij breien omdat je dan alles weer op de pennen moet zetten.

Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 17:05
Ik blijf het knap vinden. Ik heb echt voor alles een patroon nodig, maar zodra ik meer tijd heb, wil ik het toch eens een keer gaan proberen.

Groetjes
Leonie
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 17:05
Bijna alle foto's die je hier ziet verschijnen zijn werkjes van bestaande patronen.
Er circuleren honderden patronen van alle mogelijke dieren en poppen op het internet, je hebt zo een keuze dat je zelf eigenlijk niet meer hoeft te ontwerpen. Je kan ze kopen, gratis downloaden, enz.
Ongelooflijk maar waar, maar sommige bekende ontwerpers hebben elkaar al beschuldigd van plagiaat...(1 van onze leden heeft dit persoonlijk meegemaakt)

Als je echt iets wil breien of haken waarvan nog geen patroon bestaat zou ik het doen zoals Esthertje. Ik was dit ooit ook van plan maar heb tot hiertoe altijd al een bestaand patroon gevonden, van parkieten tot dino's, van eten tot pakje sigaretten, van Suske en Wiske tot....... Nero ? Neen, die heb ik spijtig genoeg nog niet gevonden 

Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 18:04

bij mij gaat het iets chaotischer te werk dan bij leentje... Ik heb ongeveer een idee in mijn hoofd hoe het er uit moet zien, en ik ga aan de slag met de basisvormen (circel, cilinder, enz..., die weet ik ongeveer hoe ik die maak)

als het lijkt op wat ik in gedachte had, doe ik verder met het plan. Maar het gebeurt ook dat het er helemaal anders uitziet dan ik me voorgesteld heb, of het materiaal, de grootte niet past bij het idee..; dan komen daar soms de gekste dingen uit tevoorschijn, en eigenlijk vind ik dat wel lollig...  Zo ga ik dan weer brainstormen (vaak met de kinderen) op wat het het meeste lijkt, hihi!

maar eigenlijk zijn er zoveel patronen te vinden, dat je dat allemaal niet hoeft te doen als je het niet echt graag zelf wil...

Back to Top
lucske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 18:11

het is niet dat ik het zou proberen, kweet niet eens hoeeen haakpen vast te houden, dit is zomaar uit nieuwsgierigheid en ook wel om iets meer/bij te leren hoe jullie te werk gaan. Ik vind het gewoon interessant hoe verschillend creatief jullie allemaal zijn.

trouwens bedant voor de respons die ik hierop krijg

groetjes, Luc

Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 18:18
ja , we zijn echt allemaal verschillend, hé Luc! de één werkt graag heel precies en in dezelfde kleuren als het patroontje, de ander weer niet..; ik ben nogal een dwarse, en net als bij koken gaat het mij om ideetjes opdoen..; Ik maak zelden iets helemaal hetzelfde als het patroon (of recept bij koken dan) omdat ik het altijd beter weet, haha! nee hoor, grapje, ik heb nogal moeite met regeltjes...
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 18:20

Ik haak vrijwel niets zonder patroon,kan wel zo af en toe iets veranderen,maar veel verder dan dat kom ik niet.

Bovendien zijn er zoveel patronen,dus voor mij hoeft het ontwerpen niet zo nodig.

Back to Top
tammie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 21:36
ik heb bij mijn eerste patroon een beeld dat mijn moeder heeft gemaakt na gemaakt. dat zette ik gewoon voor me.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2010 om 22:16
Ik heb heel veel poppenkleertjes uit mijn hoofd gemaakt door een proeflapje om het armpje, beentje of lijfje te leggen en dan te tellen hoeveel steken en naalden ik nodig had. En dan zat ik al breiend te verzinnen of het een wijd of aansluitend model werd.

En ik volg een patroon nooit precies, daar ben ik te eigenwijs voor.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Iris74 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2010 om 14:05
Ik ben niet zo'n ster die zonder patroon iets kan maken, haha, maar ik leuk ze wel op mijn eigen manier op. Ach, doe ik toch ook iets wat niet op het patroon staat, haha. Misschien ga ik ook ooit wel een keer zonder patroontje werken, hoor, maar voorlopig nog niet.
groetjes
Iris
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.355 seconden.
Lang Yarns