Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotennaar binnen staan...haken muts

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
esther31 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: naar binnen staan...haken muts
    Posted: 12 Maart 2010 om 10:11

een goedemorgen allemaal.

ik heb een probleem.

ik wil gaan beginnen met het haken van een muts,maar het lukt me niet.

als ik ga beginnen met een 2de/3de toer dan gaat het vanaf daar naar binnen staan en dat is niet de bedoeling,want dan is het net een barbiemutsje.

wat doe ik verkeerd?

wie kan mij helpen?

alvast bedankt.

groetjes esther.

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 10:29
hoi Esther,

Gebeurt het 'naar binnen staan' doordat er niet voldoende steken gemeerderd worden en er dus een puntje ontstaat??

Misschien is het makkelijker te begrijpen als je het patroon (de eerste toeren) en eventueel een afbeelding erbij doet.
groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
esther31 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 10:39

ik heb er geen patroon van .

wilde zelf wat proberen.maar ik zie geen puntjes als dat gebeurd.

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 11:16
kan je dan uitleggen wat je doet??

en dan misschien voor het begin toch even een patroon erbij pakken, dan kun je zelf kijken wat/waar het verkeerd gaat.
groetjes,

Back to Top
esther31 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 11:42

nou ik haak dus 4 lossen,dan een ring met een halvevaste.

en dan bijvoorbeeld in de ring weer vaste en halvevaste aan het einde en dan in elke steek van de vaste bijvoorbeeld stokjes.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 13:03
Ik heb een mutsenboekje, waarin mutsen staan met zo'n puntje, dus als je een kokertje van een paar cm haakt vanaf dat puntje en dan pas goed gaat meerderen, krijg je een heel aparte muts. Hippe hoeden en mutsen, of zo, is de titel. Renske had 'm ook, ik weet niet of ze hem nog steeds verkoopt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 15:44
Als je een muts haakt, moet je inderdaad een flinke platte cirkel hebben om te beginnen. En platte cirkels zijn nog wel eens lastig om te haken. Kwestie van oefening ; het hangt ook sterk van je haakstijl af.

Als je in halve stokjes haakt, werk dan in de eerste toer met 8 halve stokjes met een losse er tussen (16 steken dus).
In de tweede toer meerder je in ELKE losse, dus 1hs, 1 l , 1 hs, 1l in elke losse uit de vorige toer. Nu heb je 16 'hokjes'.
In de volgende toeren meerder je steeds ook acht keer, met steeds een enkele (1hs, 1l) er tussen.
Soms kun je een toer meerderingen overslaan, om te voorkomen dat het gaat bobbelen. Dan haak je gewoon 1hs, 1l in elke l.
Na een aantal toeren (bij naald no. drie ongeveer als je 64 'hokjes' hebt) kun je gewoon zonder meerderingen verder voor de rest van de hoed/muts.

De valkuil zit hem in het sluiten van de toeren ; omdat je elke toer begint met twee lossen die het eerste halve stokje vormen, moet je het laatste hokje altijd 'overslaan' (of maar 1 hs / 1l haken voor een meerdering) omdat de keerlossen je laatste stokje zijn.

Met vasten haak je een cirkel door op dezelfde wijze te meerderen vanuit een kleiner aantal steken (6 of 8), met stokjes moet je met minimaal 12 steken beginnen om een platte cirkel te krijgen. Maar er is niet één methode die ALTIJD en voor IEDEREEN precies uitkomt. Je zult hoe dan ook op een gegeven moment meerderingen moeten invoegen of overslaan, afhankelijk van steek, garen en haakwijze. Gewoon elke ronde je cirkel platleggen om te zien hoe je gaat en of je meer (bolletje) of minder (frummeltje) moet meerderen.

Back to Top
esther31 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2010 om 16:13

pppfffff...wat een toestand.

nou laat een muts voorlopig maar zitten dan.

en als ik op internet ook patronen ervan lees....nou kom er niet uit.

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2010 om 00:46
het is inderdaad flink tellen of een puntje creëren omdat je zo een muts wilt maken zoals magteld beschrijft. Dus geen t.v. aan klus. Daarom aan elk begin van de toer markeren. en steeds blijven opletten dat je werk plat blijft.

Het handigste is toch om er een patroon bij te pakken. Pas als je een ervaren mutsen-haker bent, kun je net als Marleen het uit de losse pols gaan proberen.

Je kunt je muts ook vanaf de band beginnen, maar ja dan zit je op het eind toch weer met je minderingen en dan geld ook precies hetzelfde verhaal, plus dat je mooier kunt meerderen dan minderen (vind ik tenminste).

Ik heb pas de tulip muts (volgens mij van ravelry af) gehaakt en er zelf wat betreft de gebruikte steken een draai aan gegeven. Sorry, foto's nog niet geplaatst omdat het me niet meer lukt om ze in picasa te krijgen.
groetjes,

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns