Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

iets kleins breien met een rondbreinaald?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: iets kleins breien met een rondbreinaald?
    Posted: 03 April 2010 om 20:12

Ik heb sinds kort een rondbreinaald die ik gebruik om halsboordjes te breien. Ik heb nog steeds een haat-liefde-verhouding met 't ding, omdat ik het mis om de pennen onder m'n armen te hebben, maar het met sokkenpennen toch ook niet kan. Maar wat ik me nu afvraag: ik las dat je altijd een rondbreinaald moet hebben die korter is dan datgene wat je wilt breien. Maar wat nou als je bvb iets voor een knuffeltje rond wilt breien, of bvb een poppenhoofdje? Kun je dat eigenlijk wel doen met een rondbreinaald? Of kun je dan toch maar beter een lapje breien en het later dichtnaaien?

Zoiets bedoel ik:

Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer inge.v Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:15
Ik gebruik rondbreinaald ook alleen voor boordjes en cols aan trui's. En is telkens een gevecht.
Voor knuffels werk ik met gewone nld.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:22
Ja, bij mij blijft het ook een gevecht. Met het deel in de rechterhand dan vooral. Tijdens het omslaan van de draad glipt dat ding steeds weg. Ik zal het vast niet goed doen denk ik, maar hoe het dan wel moet weet ik ook nog steeds niet. O. en ik krijg er ook altijd pijn van in m'n armen en schouders, wat het geloof ik juist zou moeten voorkomen. Maar ik kan er dan ook totaal niet ontspannen bij zitten, iets wat me bij gewoon breien juist wel lukt.
Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer beppemartha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:24
ik heb ook dat probleem. ik waag me er dan ook niet meer aan. geef mij maar 4 pennen.
Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer inge.v Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:24
Mij is verteld dat om deftig met rondbreinld te werken je best continentaal leert breien. Maar krijg dat niet onder de knie
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eeyore82 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:25
Ik brei alles met een rondbreinaald, ook de kleine dingetjes. Met de magic loop. Daar gebruik ik gewoon een lange draad bij 60cm of meer.

Ik vind het ideaal, maar wel op de continentale manier brei ik dan.
Je moet het even onder de knie hebben maar dan is het echt heel prettig. Bovendien lekker weinig naden dichtmaken.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/tBVPGg-On8DjNn9USYIEVg? feat=directlink
Deze ook met de rondbreinaald gemaakt.

Groetjes Marije
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 20:28
Ja, dat continentaal breien lukt me ook echt voor geen meter. Ik kan het vast wel leren, maar niet tijdens het breien van mijn projectjes, en ik ben te ongeduldig om zo maar proeflapjes te gaan breien om het breien zelf te perfectioneren. Erg eigenlijk.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 22:14
Ik heb geprobeerd om continentaal te breien, en dat lukt wel aardig, maar het 'onder de arm' breien gaat bij mij nog altijd sneller. Ik heb ook het idee dat je met een rondbreinaald niet kleiner kunt breien dan de lengte van de naald. En als dat wel zou kunnen, hoe doe je dat dan? Zou ik best willen weten, want het in elkaar zetten, tja dat vind ik het minst leuke van een 'project'.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 22:27
Ik heb er geloof ik wel filmpjes van gezien, en dan moet je ergens een lus uit je breiwerk laten steken. Dus op een strategische plek moet je dan het teveel aan ruimte kwijt zien te raken. Dat heb ik bij 1 haldboordje moeten doen omdat ik geen kleinere rondbreinaald had, maar ik was constant in gevecht met die lus en waar hij er moest uitsteken.
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eeyore82 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 April 2010 om 23:30
Op you-tube staan genoeg filmpjes. Ik heb muisjes gemaakt met rondgebreide pootjes van 6 steken. Dus je kan zo klein als je wilt.

Je moet idd een lus maken. Helft van de steken op een pen en de andere helft op de lus en dan steeds wisselen (steken van de naald breien, die op de lus schuiven en die van de lus dan op de pen), ik heb het zelf met die filmpjes geleerd. Eigenlijk gewoon met het werkje op schoot bij de pc en steeds stopzetten. Gewoon proberen, heel veel succes!

Groetjes Marije

Ps: deze is voor continentaal breien: http://www.youtube.com/watch?v=XuRLFl36tDY (deze heb ik zelf gebruikt)

en deze voor magic loop:http://www.youtube.com/watch?v=cB1sSOr0fG0
(ik kon die van mij even niet zo snel vinden)

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 00:43
Ja hoor, dat kan, e het heet magic loop breien. / magic loop knitting.
Daarbij gebruik je de rondbreinaald eigenlijk als twee korte naalden, en twee halve snoeren om je werl op te parkeren. Aan de ene kant heb je dan een lange lus, en aan de andere kant het werk achter (of voor) op de pen, en met het andere pennetje aan een eindje snoer brei je. Klinkt heel ingewikkeld, is echter doodsimpel.

Je breit steeds de helft van het werk, dan trek je de andere naald door en de nieuwe lus en keert het werk. Als je googelt op magic loop knitting vind je heel veel voorbeelden, uitleggen en inderdaad ook filmpjes. Ik brei zo onder andere sokken, maar eigenlijk kun je alles zo breien op een tamelijk lange (ongeveer 4 keer je werkbreedte MINIMAAL) rondbreinaald.

Ik vind het na een korte leerperiode heerlijk werken, en je zit als je dit trucje kent nooit meer met een te korte rondbreinaald. Zelfs mutsen enzo kun je zo helemaal tot aan het topje doorbreien op dezelfde naald, zonder geklooi met vier pennen. Het is één van de breitechnieken die meer dan de moeite waard is om jezelf aan te leren, en zeer zeker niet de moeilijkste.

Ik brei overigens nog steeds NIET continentaal, maar gewoon op zijn hollands (al kan ik het wel, met meerderen, minderen en averecht vind ik het gewoon niet prettig, dus tenzij ik rind in tricot brei, begin ik er eigenlijk niet aan.De rechternaald steunt daarbij eigenlijk altijd gewoon tegen mijn borst of buik. Wat vele malen prettiger is dan onder de oksel (enne....een rondbreinaald prikt niet ;-)
Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 14:06
naemi, ik heb je net kleine patroontjes voor de rondbreinaald/4 naalden gestuurd.

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 15:54
Bedankt Eugenie en anderen, ik ga er zeker nog eens naar kijken of ik het toch onder de knie kan krijgen.
Back to Top
Marlan View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marlan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 December 2010 om 18:20
Ik ben gisteren begonnen met de magic loop en dat is geweldig zeker voor sokken en andere smalle dingen
en het is even er voor gaan zitten na een half uurtje brei je net zo vlug als op sokken naalden.

Nu nog continentaal gaan leren Maar dat komt nog wel
groetjes Marlan
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2011 om 13:14
hoikes,
zeker doen hoor dat continentaal.
Het is gewoon super,en je gaat op die manier veel vlotter ook eens je het in
de vingers hebt.
groetjes Inge
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html

Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Januari 2011 om 13:35
ik vind het continentaal best lastig. hoe doe je het dan met bv poppenarmpjes, brei je die dan gelijk dicht?

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2011 om 15:42
ja hor gewoon opzetten de draad tussen het midden halen en in looping
oeps en je bent weg echt super
IngeDeV

Back to Top
Kristel View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kristel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2011 om 22:32
Ik heb net het filmpje bekeken en besloten dat ik het binnenkort ook eens wil proberen, na of tijdens die andere 10.000 projectjes waar ik te weinig tijd voor heb. Dat eerste popje op de foto is trouwens wel heel erg leuk!!!!
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2011 om 22:40
hoikes,
ik kan je alleen maar aanbevelen het even voor je 10000
andere projecten te doen.
Eens je het in de hand hebt voel je een andere wereld opengaan.
groetjes en succes ermee
IngeDeV
IngeDeV

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns