Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHerrie met een patroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Herrie met een patroon
    Posted: 04 April 2010 om 14:55

Zoals het onderwerp al zegt: ik heb herrie met een patroon van drops. En wel patroon 107-21. In de beschrijving staat dat je patroon M1 in 3 delen moet hakken en dan het b gedeelte een aantal keer moet herhalen. Iedere toer krijg je minder steken omdat je steken dubbel moet breien. Op het eind hou je  58 steken over.

M1 begint met de 1ste regel van 14 steken en eindigd met 10 steken. Dit figuur zou ik dus 12x boven elkaar moeten breien. alleen: hoe doe je dat? Ik vermoed dat het middelste stuk van 4 steken iedere keer horizontaal een keer of wat minder wordt herhaalt. Maar hoe moet ik het naar boven doen? Het patroon verschuift over a t/m c.

Zet er maar even een plaatje bij want ik leg het nu geloof ik net zo goed uit als drops doet

Beschrijving:

Bolero: Het werk wordt overdwars gebreid, van armsgat tot armsgat. Vanwege het grote aantal st wordt het werk heen en weer gebreid op de rondbreinld.

Zet 98-106-114 st (incl. 1 kantst aan weerskanten) met rondbreinld 5,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten. Brei 1 nld r (1e nld = verkeerde kant). Brei vervolgens de Boordst als volgt: 1 kantst, * 1 r, 3 av *, herhaal *-* en eindig met 1 kantst. Brei zo door. Brei bij een hoogte van 5 cm 2 nld r, en brei vervolgens - op de goede kant – door als volgt: M.1A (= 3 st), M.1B over de volgende 88-96-104 st, en eindig met M.1C (= 7 st). Let op de steekverhouding! Brei zo door. Brei teltekening M.1 totaal 12 keer in de hoogte = 50-58-66 st op de breinld. Brei door als volgt: M.2A (= 3 st), M.2B over de volgende 44-52-60 st, en eindig met M.2C (= 3 st). Brei de teltekening M.2 totaal 2 keer in de hoogte. U bent nu in het middenachter – lees Tip Meten! Brei door als volgt: M.3A (= 3 st), M.3B over de volgende 44-52-60 st, en eindig met M.3C (= 3 st). Brei de teltekening M.3 totaal 2 keer in de hoogte, maar eindig in de 2e herhaling na de 6e nld van de teltekening. Brei dan door als volgt: M.4A (= 3 st), M.4B over de volgende 44-52-60 st, M.4C (= 3 st). Brei de teltekening M.4 totaal 12 keer in de hoogte = 98-106-114 st op de breinld. Brei 2 nld r, en brei vervolgens de Boordst als volgt: 1 kantst, * 1 r, 3 av *, herhaal *-* en eindig met 1 kantst. Brei zo door, totdat de Boord een hoogte van 5 cm heeft. Kant vervolgens af met r boven r en av boven av.

Afwerken: Vouw het werk dubbel – zie de vouwlijn op de schematekening. Sluit de Boordst aan weerskanten met 1 kantst als naadtoeslag. Neem vervolgens ca 400-420 st op (het aantal st moet deelbaar door 4 zijn) langs de hele rand van de bolero met rondbreinld 5,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten. Brei de Boordst: 1 r/3 av. Meerder, als de boord een hoogte van 4 cm heeft, 1 st in elke av-herhaling. Brei door met 1 r/4 av. Kant, als de boord een totale hoogte van 7 cm heeft, af met r boven r en av boven av.

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 16:14

Zet 98-106-114 st (incl. 1 kantst aan weerskanten) met rondbreinld 5,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten. Brei 1 nld r (1e nld = verkeerde kant). Brei vervolgens de Boordst als volgt: 1 kantst, * 1 r, 3 av *, herhaal *-* en eindig met 1 kantst. Brei zo door. Brei bij een hoogte van 5 cm 2 nld r, en brei vervolgens - op de goede kant – door als volgt: M.1A (= 3 st), M.1B over de volgende 88-96-104 st, en eindig met M.1C (= 7 st). Let op de steekverhouding! Brei zo door. Brei teltekening M.1 totaal 12 keer in de hoogte = 50-58-66 st op de breinld. Brei door als volgt: M.2A (= 3 st), M.2B over de volgende 44-52-60 st, en eindig met M.2C (= 3 st). Brei de teltekening M.2 totaal 2 keer in de hoogte. U bent nu in het middenachter – lees Tip Meten! Brei door als volgt: M.3A (= 3 st), M.3B over de volgende 44-52-60 st, en eindig met M.3C (= 3 st). Brei de teltekening M.3 totaal 2 keer in de hoogte, maar eindig in de 2e herhaling na de 6e nld van de teltekening. Brei dan door als volgt: M.4A (= 3 st), M.4B over de volgende 44-52-60 st, M.4C (= 3 st). Brei de teltekening M.4 totaal 12 keer in de hoogte = 98-106-114 st op de breinld. Brei 2 nld r, en brei vervolgens de Boordst als volgt: 1 kantst, * 1 r, 3 av *, herhaal *-* en eindig met 1 kantst. Brei zo door, totdat de Boord een hoogte van 5 cm heeft. Kant vervolgens af met r boven r en av boven av.

Het rode stukje zegt volgens mij dat je dat stukje M.1B inderdaad steeds moet herhalen.  Dat wordt wel steeds minder maar je blijft beginnen met M 1A en eindigen met M 1B. daar tussen steeds M 1B. Ik denk dat je dan het schuine stuk uit de tekening dan vanzelf ziet ontstaan.

Ik vind het wel een leuk patroon. Zelf ben ik nu bezig met een korte bolero. http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=119& amp;d_id=21

Succes!!

http://minekeswerkjes.blogspot.com/
Back to Top
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 16:36

Ja die is ook leuk :D . Die wil ik voor mezelf gaan maken. Waar ik nu mee bezig ben is voor mijn schoonzusje die deze graag wilde voor als ze straks bevallen is en borstvoeding gaat geven. als het dan een beetje fris is dan kan ze deze lekker omslaan.

Ik loop nu vast bij regel 5 Het patroontje van m1.b loopt dan over in m1.a. Bv de 3 steken samen lopen van m1a naar m1b. Welke steken moet ik dan in hemelsnaam blijven herhalen? Pffff schoonzusje had een makkelijker patroon uit moeten zoeken hahaha.

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 16:43

Volgens mij eerst de 3 steken van m1a, dan de 4 steken van m1b en die herhaal je tot je nog maar 7 steken over hebt en dan doe je over die 7 dus m1c.
En dat zou je dan moeten blijven herhalen.

Back to Top
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 16:52

Logisch. Kind kan de was doen.

Wat kan je toch de weg kwijt raken als je te moeilijk gaat nadenken he. Ik ga het doen zoals jij het nu zegt. moet goed komen dan denk ik.

Heel erg bedankt voor het meedenken  (mocht iemand nog een toegift hebben of dat het toch anders moet dan hoor ik het graag.  )

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 18:00
En nu maar hopen dat ik het goed heb .....
Back to Top
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 19:12
Het ziet er nu goed uit. Volgens mij gaat het wel goed
komen. zal hem plaatsen als hij af is. (wat nog wel even
gaat duren met die vivaldi klit wol
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 19:27
Lijkt wel grieks dat patroon ik blijf breien echt keiknap vinden, het is voor mij acacadabra
Ik krijg nog geen steek op een pen, zou het ook niet kunnen met mijn armen en schouders.
Chapeau dames, ik geniet van jullie mooie werken
Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 04 April 2010 om 21:18
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Succes!
Back to Top
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 05 April 2010 om 12:11
Ja ik ook. Was ergens fout gegaan dus moest uitgehaald
worden. Maar die vivaldi wol van drops is gewoon niet uit
te halen. Dus: opnieuw beginnen. Gelukkig was ik nog
niet zo ver.
Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 05 April 2010 om 17:39
Ik heb in mijn bolero ook al een paar keer een paar toeren moeten uithalen. Een foutje is zo gemaakt maar helaas zie je dat in dit soort patronen heel erg.
Back to Top
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 05 April 2010 om 21:14
3x scheepsrecht toch? Weer uit moeten halen. Pff zo'n
ajourmotief moet echt altijd 3x overnieuw gestart worden
voordat ik het goed doe
Back to Top
Jaccie View Drop Down
Groupie
Groupie

Direct Link To This Post Posted: 12 April 2010 om 15:56
Even een kickje van dit topic. Ben ondertussen bijna
klaar met het grote stuk van de bolero. Nu snap ik nog 1
ding niet helemaal en dat is het rode stukje in
onderstaande tekst. Snap hoe ik het dubbel moet vouwen
maar dan.

Afwerken: Vouw het werk dubbel – zie de vouwlijn op de
schematekening.Sluit de Boordst aan
weerskanten met 1 kantst als naadtoeslag.
Neem
vervolgens ca 400-420 st op (het aantal st moet deelbaar
door 4 zijn) langs de hele rand van de bolero met
rondbreinld 5,5 mm en 1 draad van beide kwaliteiten. Brei
de Boordst: 1 r/3 av. Meerder, als de boord een hoogte
van 4 cm heeft, 1 st in elke av-herhaling. Brei door met
1 r/4 av. Kant, als de boord een totale hoogte van 7 cm
heeft, af met r boven r en av boven av
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 2.922 seconden.
Lang Yarns