Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenAH Haakpakketje: hartje haken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
loislane79 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: AH Haakpakketje: hartje haken
    Posted: 02 Mei 2010 om 15:49
Ik heb nog nooit gehaakt en dacht dat het met dit kant-en-klare pakketje van Albert Heijn makkelijk zou zijn.
Het heet: Haak een hartje en is nu verkrijgbaar bij de AH XL.
Er zit een instructieboekje in waarin het volgende staat.

Voor- en achterkant / Haaknaald 3:
je start met 2 lossen (rood)
in deze twee lossen zet je 1 vaste en je eindigt met 1 losse
draai je werk om, begin aan de volgende rij volgens het patroon van fig. a

fig a. is een hartjesfiguur met ruitjes (zie foto). En aan de linkerkant staat een rij getalletjes.
Het begint als volgt aan de onderkant:
5
7
9
11
13
15
17
17
35x10
33
31
29
27
25
23
21
19
17
15
13
11
9
7
5
3
1 vaste
2 lossen
en aan de rechterkant staat dan ook nog zo'n rijtje
5
7
9
11
13
15
17
17

Er boven staat nog:
Bij dit figuur:
meerderen = plaats 2 vasten in 1 vaste van de vorige rij
minderen = de eerste vaste en de één na laatste vaste overslaan

Ik snap er niks van. Wat betekenen die cijfers?
Hoe draai ik mijn werk om en begin ik een rij? Moet ik dan 5 losse maken. Of als ik aan de onderkant begin, waar die eerste steken staan die ik al heb gedaan en maak er 3.
Of moet ik die drie losse als meerdere zien. Dus twee steken meerderen (in totaal dus vier vasten in de vorige rij steken?)
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar het lijkt nergens op dus haal ik het maar weer uit.
Heb wat filmpjes op Youtube gekeken en instructies op internet, het basishaken lukt me volgens mij wel.
Alleen nergens een voorbeeld van hoe je een hartje maakt.
Wie helpt mij?
De foto vindt je hier, weet niet hoe ik hem via picasa kan linken. Als ik de code plak, gebeurt er niks: http://picasaweb.google.nl/lh/photo/FMyevnlA4gAoquQjqiXgfw?f eat=directlink
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2010 om 16:50
Hoi hoi, ik ga het eens proberen uit te leggen en hoop dat je het zo begrijpt, want uitleggen via internet is niet zo gemakkelijk.

Als ik kijk naar de rij getallen, dan zou ik zeggen dat je ze van beneden naar boven moet lezen. Dus je begint onderaan te haken.

Je begint dus met 2 lossen. Dan haak je in de tweede losse 1 vaste en dan terug 1 losse. Die laatste losse noemt men een 'keerlosse'. Deze keerlosse maak je aan het einde van elke rij.

Bij de volgende rij moet je je werk 'keren'. Met zo weinig steken lijkt dat wat vreemd om te doen, maar wat je doet is dus letterlijk je werk omdraaien. Bijvoorbeeld als je de achterkant van een blad papier wil bekijken, dan draai je dat blad om. Zo moet je ook je werkje omdraaien.

Dan maak je 3 vasten in die ene vaste die er staat. Dit is inderdaad meerderen. Ik denk (maar ben dit niet zeker...) dat je telkens op de uiteinden moet meerderen.

Zo ga je verder tot je aan 35 steken zit.

Dan haak je 17 vasten, de overige 18 steken laat je gewoon staan, je keert je werk en haakt daarin terug 17 vasten. Zo ga je verder met de linkse kolom cijfertjes.
Minderen doe je zoals zij het beschrijven. Zo heb je de ene kant van het hartje gemaakt.

Nu, voor de 'andere' kant, het tweede boogje dus, gebruik je de 18 steken die je daarnet over had. Daarin haak je terug 17 steken en dan volg je de rechterkolom (die in principe dezelfde is als het bovenste deel van de linkse kolom).

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen. Als je nog vragen hebt, stel gerust!

Groetjes,
Veerle

Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2010 om 16:53

Hoi,

Ik zal een poging wagen, al zijn er hobbydoosjes die me misschien zullen corrigeren.

De cijfers die naast de afbeelding staan, zijn het aantal steken die in die rij van toepassing staan. Bovenaan staat bijvoorbeeld 5 (steken) en rechts ook 5 steken dit worden de bovenkantrondingen van het hart.

De breedste rij is dus 35 vasten aan een stuk.

Uiteindelijk zak je dan naar beneden in de punt van de 2 lossen. Je werkt van beneden naar boven in dit geval. Dus van puntje naar de rondingen.

Start met 2 losse. Hierin maar 1 vaste. En weer een losse. Door deze laatste losse kun je je werk keren. Dan dus in de gemaakte vaste meerderen. Dus 2 vaste in 1 steek. En dan weer keren. Aan het begin en eind van de rij zoals beschreven meerderen  of minderen ( maar dit laatste duurt dus nog even).

Ik heb nu geen haakwerk bij de hand, anders had ik het uitgeprobeerd, dus ik hoop dat ik het goed verwoord en bij het rechte eind heb.

Succes,

Rosemarie

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2010 om 16:56
Hihi, Rosemarie, we waren blijkbaar samen bezig! 
Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2010 om 16:57

Tijdens mijn poging om te verwoorden had Veerle dit dus ook geprobeerd. Toch verschilt onze uitleg.

Veerle: ik mis nl. in de omschrijving de standaard keerlosse in het haakwerk. Alleen de eerste keer staat ie beschreven, en verder nergens. Ik denk dat als je deze niet elke rij toepast het hartje mooier vloeiend verloopt.????

Rosemarie

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2010 om 16:59
Maar als je die keerlosse niet toepast, dan ga je uiteindelijk toch een scheef werkje krijgen? Want dan sla je gemakkelijk de eerste steek over... Of niet? 
Back to Top
Roos39 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2010 om 17:06

Ja, dat gevoel heb ik ook. Maar aangezien er nergens meer over een losse wordt gesproken of getekend, had ik het idee dat dit scheef gaan juist de bedoeling is om een mooie vorm te krijgen.

He, jakkie, nu heb ik toch de neiging om het in de praktijk uit te gaan vogelen, maar eigenlijk moet ik nog heel veel andere dingen doen.

Zijn er nog meer hobbydoosjes met voorstellen?

Loislane: in ieder geval succes. Ik blijf dit topic even volgen....

Rosemarie

Back to Top
loislane79 View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2010 om 09:12
Ik ga het eens proberen. Jullie beschrijvingen verschillen in nog één ding.
Veerle zegt: Zet drie vasten in de eerste vaste van de eerste rij.
Roos zegt: Zet twee vasten in de eerste vaste van de eerste rij.

En worden dat dan nadat je het hebt gekeerd 5 vasten?

Ik mis dus nog even de beschrijving van de derde rij..

Sorry als ik zo lastig ben. Bedankt in ieder geval voor het snelle antwoord.
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2010 om 12:44
Je gaat van 1 naar 3 naar 5 en zoverder. Dus dat betekent dat je elke rij 2 vasten moet meerderen (in de eerste en de laatste steek van die rij).

Dus:

2 lossen, 3 vasten in de 2de losse. Dan om naar die 5 te gaan: 2 vasten in de eerste steek, 1 vaste, 2 vasten in de laatste steek.
Om dan naar de 7 te gaan: 2 vasten in de eerste steek, 3 keer 1 vaste, 2 vasten in de laatste steek.

En zo verder.

Groetjes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.109 seconden.
Lang Yarns