Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenhulp gezocht bij familie Puntmuts

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: hulp gezocht bij familie Puntmuts
    Posted: 22 Augustus 2010 om 15:29

Ik ben begonnen een kaboutermannetje te maken van het patroon "Een nieuw huis voor familie PUNTMUTS". Het hoofdje is af, ook al miste er een toer in de bschrijving. Maar bij de voeten kom ik er helemaal niet uit. Volgens mij zou het echt het model van een voetje moeten worden, maar ik doe denk ik iets fout want het wordt net een halve bol aan de onderkant met een hele platte bovenkant.  Heeft 1 van jullie dit patroon al eens gemaakt? Ik weet helaas niet uit welk tijdschrift het komt. Het lukt me dit keer ook niet om in gedachten voor me te zien wat ik moet doen, qua meerderingen enzo, en uittekenen lukt dus ook niet.  Of kan 1 van jullie me helpen een ander voetje te maken, dat eindigt met 17 steken waarop ik verder kan gaan met het patroon van de beentjes?

Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2010 om 20:46
Je begint met het haken van 6 lossen en de bedoeling is dat je aan weerszijden van de lossen gaat haken. Dus begin je met een vaste in de tweede vaste vanaf de haaknaald, daarna in de volgende 3 lossen weer 1 vaste en in de laatse losse komen 3 vasten. Je haakt dus op die manier het hoekje om. Aan de andere kant van de lossen haak je in 3 lossen 3 vasten en in de laatste losse komen nog 2 vasten. Als het goed is heb je dan 12 vasten.
Toer 2: 1 vaste in elk van de volgende 5 vasten, 3 vasten in de volgende vaste en dit herhaal je nog een keer (= 16 vasten)
Toer 3: 6 vasten haken en in de 7e haak je weer 3 vasten en ook dit herhaal je een keer (= 20 vasten)
Toer 4: volgens mij wordt hier bedoeld dat je 6 vasten moet haken en dan 2 vasten in de 7e en 2 vasten in de 8e steek moet meerderen. Daarna haak je de toer uit
Ditzelfde doe je bij toer 5 en 6 met het verschil dat je meerderingen wel boven elkaar moeten komen. Dit vormt de voorvoet.
Toer &: Je begint met 7 vasten te haken, daarna keer je je werk slaat 1 vaste over en haak je de andere kant op. Je begint met 4 vasten en daarna moeten er 4 samengehaakt worden ( dus 4 keer een steek ophaken maar niet afhaken waardoor je 5 lussen op de naald krijgt. Die haal je in 1 keer af), dan weer 4 vasten haken het werk weer keren 1 vaste overslaan, 1 vaste haken en dan weer 5 vasten samenhaken, 1 vaste op de volgende vaste, weer het werk keren, 3 vasten samenhaken, voor de laatste keer het werk keren en de toer uithaken. Als het goed is heb je dan 17 steken. Op die manier vorm je de bovenkant van de voet.

Ik hoop dat je er zo uit kunt komen. Het is nogal een verhaal geworden. Mijn man vroeg al of ik een boek aan het schrijven was
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2010 om 21:00
Ik zal het proberen uit te leggen, zoals ik het zie.
De onderkant wordt plat, doordat je aan weerszijden
van de opzetlossen haakt. Eerst de normale kant haken en dan verder aan de andere kant van de opzetlossen . dus opzet
niet om- maar ronddraaien. Zo wordt het echt plat!
Tjonge, ik geloof niet dat ik een goeie "juf"
ben. Maar er komt vast nog wel een duidelijke
uitleg van iemand .
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 22 Augustus 2010 om 21:44
Bedankt voor de uitleg dames.  Het klinkt zo iig een stuk duidelijker. Wanneer ik weer even een rustig moment heb om te prutsen ga ik me eens even met naald en katoen achter de pc installeren. En hopelijk kom ik er dan wel uit.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Augustus 2010 om 23:34
Nondeju, wat een ramp zeg.  Wat ongelofelijk ingewikkeld met dat heen en weer haken, en ik weet steeds niet welke vaste ik nou moet overslaan. Ik heb er ergens nogmaar eens 1 tussengesmokkeld, anders kwamen die steken om samen te haken niet recht boven elkaar, maar ik heb 1 voetje af! Nu hielp het ook niet echt mee dat ik aan het haken ben met van dat donkerblauwe katoen van de Wibra dat nogal gauw splijt en natuurlijk helemaal na 4x opnieuw beginnen.  Maar met de extra uitleg hier voor me, en onder de felle bureaulamp is het met wat zweetdruppels en krachttermen dan toch gelukt. Nu maar hopen dat ik een 2e voetje kan maken dat op de 1e lijkt.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns