Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenBreien is weer helemaal hot

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
astrid66 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Onderwerp: Breien is weer helemaal hot
    Posted: 25 September 2010 om 16:10
Hallo allemaal,

Ik was weer gewoon begonnen met breien omdat ik het
gewoonweg leuk vind om creatief bezig te zijn, maar het
valt mij om dat ik om mij heen steeds meer over breien en
haken zie.

Ik vraag mij af waarom het breien en haken ooit uit de
"mode" is geraakt. Want het zijn gewoonweg hele leuke
hobby's.

Zo maar weer lekker de pennen erbij, want de das voor het
zoontje van mijn vriendin moet af, ik heb daarna nog een
muts en wantjes (met duim) te breien, dus ik ben nog wel
ff bezig.

Fijn weekend verder.

Groetjes, Astrid
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 16:36
Je ziet op het ogenblik in de mode ook heel veel gebreide spullen, met ajour en vooral heel veel met kabels. Voor mij is het nooit "uit" geweest.
Ik probeer mezelf op het ogenblik continentaal te leren breien. En ik moet zeggen dat ik op you tube al een paar hele goeie filmpjes heb gevonden. Nu het alleen nog goed onder de knie zien te krijgen.
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 16:37
Goh, is breien alwéér hot ?? Dat hoor je elke twee, drie jaar zo ongeveer denk ik. Soms iets vaker, soms iets minder vaak.
Maar laat je niet van de wijs brengen : breien is nooit teruggekomen van nooit weggeweest ; alleen de média ontdekken het om de zoveel tijd opnieuw (als het weer komkommertijd is).

Kijk, vroeger breiden ALLE vrouwen. Dagelijks. Ze moesten wel. Het was zoiets als koken of wassen. Truien, onderbroeken, hemden, sokken voor de hele familie van soms wel 20 personen. Sinds dat niet meer hoeft - pakweg de jaren 60, voor sommigen wat eerder, voor anderen wat later, zijn de vrouwen die absoluut NIET voor hun lol breiden er mee gestopt. En terecht. De rest bleef het gewoon doen. Maar dan vaak andere en leukere dingen, waar ze vroeger geen tijd voor hadden. Vooral begin jaren 60 en 70 waren grote stukkenals vitrages, wandkleden en spreien erg in trek.

Sinds ongeveer eind jaren 60 leren meisjes niet meer standaard breien en haken, en moeten we het hebben van de liefhebsters die voor hun lol hebben leren breien en haken. En geen verplichte eindeloze stukken meer, maar gewoon lekker vrij en creatief. Breien als ontspanning, als meditatie, als creatieve hobby, als kunstvorm. En vergeleken bij andere creatieve hobbies en kunstvormen (zoals schilderen, beeldhouwen, boetseren, pottenbakken etc) zelfs een HELE grote en wijdverspreide.

En sinds Internet, en de enorme hoeveelheid ideeen en patronen die je daar kunt vinden, wordt er meer en meer werk gepubliceerd, en komen er van tijd tot tijd weer nieuwe handwerksters bij. Maar breien is nooit weggeweest, en zal ook nooit verdwijnen. Het is echter geen golfbeweging, maar dankzij de nieuwe garens, materialen en technieken EN natuurlijk Internet een nog altijd groeiende groep. Maar het is geen erg ´openbare´ hobby, zoals Nordic Walken of Skeeleren bijvoorbeeld. Dus de media ´ontdekt´ het van tijd tot tijd op nieuw, Maar in de tussentijd breien en haken wij gewoon lekker door, hoor.

Breien en haken zijn dus nooit  'uit de mode' geraakt. Alleen het verplichte breien en haken is verdwenen. Het enige dat jammer is, is dat damesbladen het sinds de hele vroege jaren 80 (toen de laatste 'plicht-breisters' er zo ongeveer mee ophielden) nóóit weer opgepikt hebben als de leuke hobby die het gewoon IS. Want ik durf bijna mijn hand in het vuur te steken dat een paar goede amigurumi-patronen of leuke eenvoudige sokken het in pakweg de Libelle voor de losse verkoop beter zouden doen dan het zoveelste dieet of recept.
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 16:51
Inderdaad, kinderen van de leeftijd van mijn dochter (18 jaar) leren op de basisschool niet meer handwerken. Ik heb mijn dochter leren haken en breien, en als ze er tijd voor heeft (drukke studie) doet ze het ook met heel veel plezier (achter de computer terwijl ze een filmpje kijkt ofzo).
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
astrid66 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 17:25
Ik sprak afgelopen vrijdag een collega (leeftijd: eind
20) die mij met mijn vriendin hoorde praten over wat ik
voor haar aan het breien was.
Deze collega vroeg mij direct of ik het haar ook kon
leren omdat zij het vroeger wel van haar oma had geleerd
en graag ook wat voor haar eigen dochtertje wilde gaan
breien.

Ik was compleet verbaasd, als ik zeg dat ik brei dan
krijg ik toch soms vreemde reacties (goh..dat is
oudbollig etc.), nou laat mij maar lekker oudbollig zijn
want ik vind het super.

Groetjes, Astrid
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 11 Januari 2008
Status: Offline
Points: 8853
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 18:15

Voor mij is het ook nooit weggeweest,het kan me ook niet schelen wat anderen ervan vinden.

veel mensen kijken je wat meewarig aan,maar ach,ik heb er plezier mee,en daar gaat het om.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 18:37
Nou moet ik zeggen, ik woon natuurlijk sinds eind januari in Duitsland, en hier krijgen de kinderen WEL weer breien en haken op school ; ongeveer in de achtste groep (ze zijn dan 13-14). En ook in het wild zie je meer mensen breien : bij de muziekschool bijvoorbeeld, en zelfs in de wachtkamer van de dokter. En dat zijn meestal ook vrouwen van mijn leeftijd (in de 40). Ze kijken met WEL raar aan, maar dat komt in de regel omdat ik niet Duits brei, uiteraard, en met links haak. Juist mensen die zelf wel handwerken vallen die beide zaken op. Hier is het nog wel wat gebruikelijker, en ik heb in Ahaus en Gronau (twee stadjes van niks) bijna drie keer zo veel handwerkzaken als in het enorme Enschede plus Hengelo bij elkaar. Wel veel duurder trouwens ; iets als zeeman en wibra(wol) kennen ze hier - helaas- niet.
Wel veropen ze overal van die pakketjes (meestal franjegaren of bubbeltjesgaren) van 5 of 6 knotten en een breinaald (altijd rondbreinaalden hier trouwens, lange zie je eigenlijk niet). Bij winkels als Kik en Tedy (beetje wibra-achtig) en natuurlijk de Aldi en de Lidl (en overige supermarkten). Het lijkt hier dus nog niet zo ' ouderwets' / ' uit de mode'  te zijn als in Nederland.
Back to Top
astrid66 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 31
Direct Link To This Post Posted: 25 September 2010 om 18:50
Ik ben blij dat ik volgende week vrijdag een weekje naar Duitsland ga, daar kom je echt overal breiwol tegen. Ze hebben daar ook een soort van knakenshop (alles voor een redelijke prijs) waar ik vorig jaar ook garen zag liggen, een bezoekje aan de Kik staat zeker op het progamma, dus ik kom waarschijnlijk met zakken vol naar huis...hihi.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns