Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

oplosbare borduurstof

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
martine4438 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer martine4438 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: oplosbare borduurstof
    Posted: 23 Februari 2011 om 07:28

Hallo mensen, hier ben ik met mijn vraag. Ik heb nog nooit gewerkt met oplosbare borduurstof. Ik heb zelf patronen die ik heel graag zou naaien in kruissteek. Maar het zou gemakkelijker zijn natuurlijk moest ik dit eerst op de stof kunnen zetten en dan gewoon borduren. Nu is mijn vraag, als ik zo'n oplosbare borduurstof aanschaf, hoe kan ik dan mijn eigen patroon daar op krijgen om het nadien te borduren op de stof? Ik weet totaal niet hoe zoiets werkt. Hopelijk is dit niet een, te domme, vraag en kan iemand het mij uitleggen. Alvast bedankt voor het antwoordt. Groetjes, Martine.

Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2011 om 08:54
In quiltwinkels kun je een soort vlies (volgens mij heet het solu-vlies) kopen, het lijkt een beetje op vlieseline. Daarop kun je een patroon tekenen en dan op je stof vastzetten met een grote steek. Je moet dan wel de kruisjes allemaal apart tekenen want het is niet aftelbaar. Na het borduren kun je het met koud water wassen en dan lost het op, volgens mij is het gemaakt van zetmeel. Als je  zweethanden hebt gaat het wel een beetje plakken tijdens het borduren.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
martine4438 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer martine4438 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2011 om 09:01
Hartelijk bedankt. Nu weet ik hoe ik het moet gebruiken. Zo te zien lijkt het me wel gemakkelijker dan je moet tellen  Ga dat zeker eens uitproberen. Bedankt om me te helpen.
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nellie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2011 om 10:30

in een grijs verleden ( 30 jaar geleden ofzo) heb ik ooit iets op een spijkerbrpoek geborduurd:

een stukje jute had ik genomen, dat op mijn spijkerbroek gespeld, daarop geborduurd en dan de stof van de broek meenemen, en toen ik klaar was, voorzichtig de draadjes van het jute eruit getrokken

Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2011 om 13:09
.....oja ...MARTINE....domme vragen bestaan hier niet.....
groetjes geesje
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2011 om 15:50

Ik begrijp dat je kruissteekjes op niet aftelbarestof wilt borduren .

een foefje is om een stukje aftelbare stof( kaaslinnen) op je lapje te rijgen en dan het telpatroon volgen .

Later trek je de draden eruit .

Niet in de draden steken want dan lukt het niet .

Succes

Mutti

Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer muis28 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Februari 2011 om 21:06

op soluvlies kun je niet tekenen, daar is het veel te dun voor. Soluvlies wordt gebruikt om lange lussen van de stof plat te leggen om ze niet door het borduurwerk heen te laten komen.

De oplossing is zoals hierboven beschreven een stukje kaaslinnen om je stof leggen en daar overheen boduren. Daarna de draadjes wegtrekken.

Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte

Saskia
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Februari 2011 om 08:52
Op soluvlies kun je met een potlood wel teken hoor, ik gebruik het altijd als ik een stitchery maak (heeft met quilten te maken)
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns