Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

eerste werkjes..

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
wiepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wiepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: eerste werkjes..
    Posted: 02 Maart 2011 om 08:19
Ik ben pas begonnen met haken. Het eerste was een klein
schildpadje en heb nu bijna een etui af. Ik ben benieuwd
wat de eerste handwerkjes van jullie zijn.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 09:06
Het eerste haakwerkje dat ik niet onder tranen met dwang van de handwerkjuf gehaakt heb, was een poppentutuutje. Een tailleband van stokjes met elastiek erdoor geregen en daarna enorm gemeerderd zodat het heel wijd werd. Dat was zo'n 50 jaar geleden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Crea-Mo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Crea-Mo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 09:20
Ik ben begonnen met het maken Barbiekleertjes toen ik een jaar of 8 was. Mijn moeder haakte en breide ze, maar dat ging me niet snel genoeg.
Ik knipte her en der gaatjes in lapjes stof en deed daar de armen of benen van de Barbie door en maakte wat los hing vast met een koordje. Later ben ik gaan haken en breien.

Maar het balletje is 1 jaar geleden pas goed gaan rollen toen ik het patroontje van het muizenmeisje van de Hobbydoos opvroeg en ging maken. Vanaf dat moment ben ik verslaafd geraakt aan amigurumi en het breien van poppen!

Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 09:22
Vroeger breide of haakte ik niet graag dat zal de dwang van de juf geweest zijn,dan deed mijn moeder de afwerking thuis en kreeg ik de punten
Back to Top
Karina View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Karina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 10:30

ik heb haken ook op de lagere school geleerd. Ik heb toen een hondje gehaakt die je om een lege fles deed en een strandtas. 2 jaar geleden heb ik de draad weer opgepakt en voor mijn 2 meiden een muts gehaakt. Vorig jaar kreeg ik weer de kriebels en heb toen 2 poncho gehaakt. Daarna het muizenmeisje en toen was ik niet meer te stoppen

Back to Top
breijoke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breijoke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 10:46
Op de lagere school kon de juf me geen handwerken leren ik was linkshandig, ikheb het mezelf nu rechtshandig aangeleerd  en ben nu ook een beetje verslaafd geworden.
Back to Top
diny183 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer diny183 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 10:51
ook ik heb het breien en haken op school geleerd, onder
het toezicht van juf Markvoort, poeh wat een mens zeg.
niets wat wij gewone "arbeiderskinderen" maakten was
goed genoeg, Nee de kinderen van leraren en andere
hooggeplaatste (ahum) was perfect.
Helaas voor haar hadden ook die kinderen haar door, ze is
geregeld bedondert.
Mijn vriendin was de dochter van een leraar en zij kon
echt niets verkeerd doen, geregeld had zij dan ook een
discussie met de handwerkjuf over cijfers. zij nam dan
een werkje van mij ( waar ik een mager 6je voor kreeg) en
dan kreeg zij voor het zelfde werkje een dikke 8.
Wanneer ik aan die juf denk zie ik haar altijd met
haaknaalden in haar knot haar, erin geprikt door mijn
vriendin.
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nellie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 11:12

poe poe, eerste handwerkje, dan moet ik even flink graven hoor, zo'n 40 jaar terug denk ik,

wat mij bij staat een breiwerkje wat steeds breder werd, waarschijnlijk maakte ik lussen en  dus extra steken :)
in de 4e klas leerden wij op 4 pennen breien ( of was het de 5e?) met katoen! wat een ramp was dat, we moesten een kruikenzak breien
het volgende project was babyslofjes op 2 pennen

Toen heeft het een tijdje stil gelegen, maar zo nu en dan pakte ik de breinaalden wel weer op,
babytruitjes vond ik erg leuk om te breien, snel klaar ook :) kom in de oude Ariadnes soms truitjes tegen die ik gebreid heb :)

Af en toe een recht toe recht aan trui met zo'n grote bol wol van de HEMA, of Zeeman of Hans textiel ( waar ik woonde was geen Wibra) geen patroon nodig

Op de een of andere manier heeft het jaren stil gelegen en eind 2008 heb ik het weer opegpakt en ga breienede heen, heerlijk, wil ook proberen het haken onder de knie te krijgen, beetje basis ken ik wel.

In mijn tijd ( ahum, ik ben van 61) leerden we het nog op school, en werden we thuis geholpen door onze moeder en/of oma.
Helaas gebeurd dat niet meer, mijn dochters hebben er ook geen behoefte aan, maar weten dat als ze willen ik ze de beginselen wel bij wil brengen.

Wat ik zelf leuk vind, een basispatroon nemen en daar dan een beetje eigen draai an geven, omdat vaak de wol of breigaren dat wordt geadviseerd aan de prijzige kant is

Via het internet leer ik ook op breigebied heel wat bij, en kan ik weer nieuwe uitdagingen aan! Via internet ( met behulp van de dames hier) is het me ook gelukt sokken te leren breien!

Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 11:34
breien dat leerde ik op de basisschool een jaar of 27
geleden. maar haken dat was lastig want ik ben links.
Mijn moeder was een enorme creabea dus die heeft me met
rechts leren haken omdat het veel gemakkelijker zou zijn
met patroontjes en ze heeft gelijk!
Ik heb het haken pas weer een paar jaar geleden opgepakt.
voor die tijd maakte ik al wel allerlei dingen maar dan
glaskralen en sieraden en beertjes.

Ik vind het handwerken juist zo leuk omdat ik dat naast
manlief op de bank kan doen.
Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nellie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 11:39

waarschijnlijk ben jij dan een van de laatsten die het op de basisschool geleerd heeft!

tegenwoordig word er ook wel geknutseld, maar het handwerken zoals wij dat hebben geleerd is er volgens mij niet meer bij.
als scholen rond gaan vragen of er interesse voor is, zullen er vast wel een paar mensen te vinden zijn die op vrijwillige basis de leelringen willen leren breien en/of halen

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 11:43
Er wordt nog steeds brei- en haakles gegeven op scholen. Het is alleen niet meer standaard. De kinderen van vriendinnen kunnen het ook en geven me graag "advies" hihi.
Mijn eerste werkje was waarschijnlijk een broek voor Barbie. 2 lapjes ribbels die op prachtige wijze aan elkaar werden genaaid. Ik was toen 6
Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 11:51
mijn eertse handwerkje was geloof ik ik een oranje gebreide pannelap met blauw opgemaasde E.K mijn inditialen 0f hoe schrijf je dat? en daarna een slang met allemaal verschillende steken stukjes van 12 steken. daarna heb ik handwerken afgezworen, ik zou het nooooooit meer zoiets stoms doen en 5 jaar geleden ben ik naar de breiclub bij ons in de wijk gegaan en ben begonnen met een Nijntje, daarna miss emily en ben nog laaaang niet uit gebreid en het eerste haakwerkje wat ik mij herinder is een hoedje voor over de toiletterol voor op de hoedenplank van de auto en ook met haken heb ik  mijn patronen nog lang niet op gebruikt en heb wat beide technieken betreft nog een lange "wil ik ook nog maken "lijst.

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Back to Top
Nellie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nellie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 11:56

O leuk een breiclub, zou willen dat we er hier een hadden in de wijk

Back to Top
Gamble82 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Gamble82 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 12:38
In een ver vereden op de basisschool kregen wij ook nog haaklessen van een Juf.... Wel alleen de meisjes... Dat zal nu zo'n 20 jaar geleden zijn. Vorig jaar heb ik weer de kriebels gekregen en ben ik weer aan het haken. Vooral dekens en kussens, maar nog steeds niets af. Wel moet ik nu van hubby de 3 dekens eerst afmaken en doorgaan met de Cal van Ravelry voordat er nieuwe wol aangeschaft mag worden (geef hem ook groot gelijk hoor)

Ohw, jee,een haaknaald in je knot? Ik kwam vanochtend bij maatschappelijk werk aanzetten met mijn haaknaald 3,5 nog in mijn haar hahaha....

Een haak of breiclub hebben wij hier ook niet in de buurt, maar ben wel zelf bezig om te kijken met het wijkcentrum of er animo voor is. Hopelijk is er dat en heb ik snel een clubje bij elkaar voor een ochtend.

Mijn afgemaakte werkjes staan op mijn blog, hopelijk kan ik snel weer een update plaatsen.
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 12:39
Ik heb het handwerken ook op de lagere school geleerd, maar ik had er absoluut geen geduld voor. Ik herinner me dat we een harlekijntje moesten breien, maar ik had de steken zó strak op de naald staan, dat ze niet eens meer wilden glijden. Omdat ik tijdens de handwerkles (ik zat in de 6e) mocht helpen in de 1e klas bij het lezen, bleef mijn harlekijntje achter bij de rest, en moest ik hem thuis maar afmaken. Toen mijn oma uit Rotterdam bij ons kwam logeren en het armzalige smoezelige ding zag liggen, heeft zij hem helemaal uitgehaald en opnieuw gemaakt. De juf zag wel dat ik hem niet zelf gemaakt had (ze had het scharminkel gezien dat ik mee naar huis had genomen) maar ze heeft me er wel punten voor gegeven .

@ Nellie: ik ben ook van 61

@ Prideke: mijn kinderen hebben geen handwerkles op school gehad, wel handenarbeid. Ik heb mijn dochter zelf leren haken en breien
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 16:24
Ik heb mijn eerste echte handwerkervaring ook op de lagere school gehad. Ik herinner me dat we allemaal een mandarijnenkistje (die waren toen nog ovaal) kregen van de plaatselijke groentenboer en daar hebben we toen in de loop van een schooljaar een poppenbedje van gemaakt. Compleet met matras, lakentje, en gebreide deken. Wat vond ik het vreselijk, thuis prutsen met mijn moeder of bij de buurvrouw aan de grote tafel was veel leuker. Ik weet nog dat mijn moeder er vreselijk over in zat dat het handwerkgen van onze familie verloren zou gaan. Op mijn 13e kocht ik tijdens een fietstochtje met een vriendin mijn eerste wol bij de HEMA (donker bruin nld 3,5) en ben daar (nu inmiddels al 40 jaar dus) nooit meer mee gestopt, ook niet oten het wat minder populair was.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 16:29

Wat een leuk topic is dit...!

Mijn eerste handwerk..., pft de herinneringen gaan terug naar toen ik een jaar of 4 was. Mijn moeder was handwerkjuf en was altijd bezig. Ik leerde al heel jong ribbels breien en lossen haken. Omdat ik er altijd met mijn neus bovenop zat als mijn tante en mijn moeder de mooiste creaties ontworpen uit stof (patroontekenen en naaien van kleding) keek ik de kunst af. Met vijf jaar vond ik het wel eens tijd worden om achter de naaimachine te zitten, zo'n ouwe Singer, waarbij je met de voet trapt. Dat mocht niet, maar ik deed het toch.. Het ging best en al gauw zeurde ik om een lapje stof voor een poppenjurkje.. Ik voel nog de verontwaardiging toen 'men' zei dat ik daar nog te klein voor was. Na veel zeuren kreeg ik een stofdoek als lapje...! En toen moest ik mezelf bewijzen, en het is me gelukt ook. Daarna mocht ik altijd iets maken van de restjes stof.

Ik ben altijd creatief bezig geweest met lapjes, draadjes, papier, karton, verf. Altijd ideeën verzamelen, vastleggen en ordenen. En de zuinigheid van vroeger is me achteraf toch wel bijgebleven. Alhoewel ik best wel hobbymaterialen koop, vind ik het de kick om iets te maken van restanten en afval. Zo krijg ik van een aantal mensen regelmatig dingetjes, loop ik nogal eens de kringloop binnen, maak ik kaarten van enveloppen (binnenkant) en boekjes van oude kranten....

Laat ik maar gauw ophouden, ik zal er t.z.t. wel eens over schrijven op mijn blog..

Groetjes, Elizabeth

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 17:45
Whaha, leuk topic dit!

Ik ben begonnen met het Ariadne 'ik leer haken' boekje... Een ketting van lossen, werd gevolgd door een portemonneetje en een teddybeer van allemaal vierkantjes... Vreselijk om te doen!

Daar kreeg ik de smaak te pakken en kwamen de beestjes... ik haakte het lijf van een kuiken en m'n moeder deed de rest... inmiddels haak ik sneller dan mams en word ik ingeschakeld om in hoog tempo de beesten te maken. Mams doet de afwerking:D
Back to Top
marlene View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marlene Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 18:56

Mijn eerste haakwerkje was een boekenlegger gemaakt in de handwerkles op de lagere school, klas 2 of 3, en trots dat ik erop was

Hij bestaat nog steeds, bijna 40 jaar oud ligt hij nog steeds in de bijbel bij mijn ouders

Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Maart 2011 om 19:11
Mijn kinderen zijn 10 en 9 en die leren breien op school.
Maar dan wel met de creatieflessen.
Alle kinderen doen vanaf groep 5tm8 drie keer per jaar een
crea project van 4 weken.
dus ze komen aan van alles toe zoals timmeren, solderen,
papier maché, en dus ook breien. ik ben uiteraard ook crea-
moeder en ik maak kussentjes van fleece met de kinderen.
Eerst maken ze een ontwerp wat ze uit de fleece knippen en
op een lap naaien met d ehand en dan het kussen in elkaar.
Hartstikke leuk hoor. Ze doen het jammer genoeg niet op
elke school.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns