Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Plannen voor een wollen vest

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Plannen voor een wollen vest
    Posted: 19 Maart 2011 om 11:11
Afgelopen week was bij ons in het dorp Sperrmüll - oftewel het in Nederland inmiddels helaas uitgestorven 'grof vuil'. Een jaarlijks terugkerend 'evenement' - althans voor Nederlanders en hier ook Polen - waarbij mensen alles wat ze niet meer nodig hebben en niet in de kliko past aan de straat zetten, waar twee dagen lang dan belangstellenden de bruikbare en verkoopbare dingen uit kunnen halen (vandaar al die Nederlanders en Polen die hier dan twee dagen rondrijden met busjes en aanhangers).

Tussen alle bankstellen, koelkasten, bureaus, toiletpotten, babybadjes, manden en kisten vond ik zowaar een hele dikke klos wol. Die heb ik ongegeneerd in mijn fietstas gepropt, om thuis te kijken of het nog wat was, want aan alle kanten staken er sliertjes uit.

Thuis de buitenste - vermoedelijk door muizen of ander ongediertje aangeknaagde - lagen er afgepeld, en uiteindelijk hield ik een schitterende klos dikke zuivere scheerwol over, die zo te zien alleen maar 1 keer gewassen en ruig gesponnen was. Naturel, met hier en daar zelfs nog een splintertje stro. Heerlijke, eerlijke wol, en bijna vijf kilo , dus een klein  fortuin waard. En genoeg om een tweepersoons deken van te breien - maar dat lijkt me wel een HEEL erg saai werkje.

Ik heb besloten er een dik vest van te maken. Dat vind ik wel passen bij de kleur en de stijl van de wol. Maar omdat het wel maar 54/56 moet zijn en mijn handen niet meer van die zware lappen kunnen tillen, heb ik besloten dat te doen door het haken van vierkantjes. Beetje stevige vierkantjes zonder grote gaten ; gewoon drie ronden stokjes en dan nog een toer om ze vierkant te maken. Die wil ik met een donkerdere kleur in elkaar gaan zetten. In de onderste helft van het vest wil ik dan nog wat driehoekige inzeten haken, zodat hij onder de borst wat wijder wordt. De mouwen hou ik recht , maar ik denk wel dat ik er een boord aan haak, omdat het anders zo flodderig wordt. Dat zie ik echter gaandewe wel. Ook voor de hals wil ik nog zien of er inzetjes in moeten of dat een vierkante hals mooi is of dat er een boord langs moet ; het - nu nog heel groffe- ontwerp ontwikkelt zich al hakende wel. En hopelijk komt er inderdaad iets uit. Op dit moment heb ik nog maar 12 vierkantjes (van de geschatte 102, plus de afwerking), dus ik ben er nog wel even zoet mee.

De wol en de eerste paar vierkantjes- met haaknaald no. 6 , lapjes van ca 15x15 cm

De - nogal grove- schets. (Dit is dus hoe patronen ontwerpen / ontwikkelen bij mij meestal begint ; met een schetsje op een envelop. Zuinig met papier, nietwaar ?)

Ik hoop in eerste instantie natuurlijk dat het LUKT) anders maak ik van al die vierkantjes alsnog een tweepersoons deken ;-) En ALS het lukt, moet ik natuurlijk oppassen dat ik het niet in de wasmachine gooi, want anders heb ik alsnog een stevige dikke winterjas voor mijn dochter :lol:. Want krimpen en vilten doet het zéker.

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Judy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 11:21
hoi Marleen,

Wat knap dat je zo zelf een patroon kan ontwerpen. Ik ben heel benieuwd hoe die eruit ziet als ie af is.

Ik zag bij onze kringloop vorige week een heel mooi gebreide schipperstrui (kabels en reliefsteken) in schapenwol in (schatting) maat 50 voor 4 euro.

Wat een rijkdom kun je soms vinden tussen de sperrmull

Jammergenoeg had mijn moeder net voor een hoop geld een soortgelijk vest voor mijn aanstaande schoonzoon gebreid.

Ik weet niet of je toegang tot ravelry hebt maar hier zag ik een leuke inspiratiebron voor je, mocht je steeds dezelfde vierkantjes zat worden.
http://www.ravelry.com/patterns/library/tulsa-jacket

groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
EllenC View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer EllenC Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 11:23
wat een vondst , geweldig

leuk om er zo'n zelfontworpen vest mee te breien
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 11:33
Of ik op Ravelry kan ?? Ik WOON er zowat ! :lol:
Maar dat vest ken ik inderdaad, het is echter niet waar ik me primair door heb laten inspireren. Ik denk dat het meer overeenkomsten heeft met dit vest :
ook van Ravelry : http://www.ravelry.com/projects/robocreates/retro-square-swe ater

Dat zijn ook vierkantjes met tussengehaakte driehoeken, alleen veel wijder en korter dan ik ze wil hebben, en ik maak de mouwen ook juist niet zo wijd. (Dit vest staat trouwens OOK al een hele tijd op mijn 'to do list' hoor.....)

Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 11:57
wat een gelukt heb jij gehad.
schitterend en dat ze zoiets aan de weg zetten.
veel succes met je vest of misschien toch sprei.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 13:14
Nou, in mijn maat is het verschil tussen die twee niet zo gek groot ;-) 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 13:18
Wat geweldig zeg, dat ze dat bij jullie doen! Dat zouden ze hier ook zo moeten regelen. En kijk wat een schat je gevonden hebt, prachtig
Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 17:44
We hebben nog veel meer hoor ;-)
Mijn dochter heeft ineens een tik voor rieten mandjes, en ik denk dat we alles bij elkaar wel 17 mooie, intacte rieten manden hebben gevonden, van picknickmandjes tot een hele wasmand tot kleine flessenmandjes en van alles er tussenin. Alles wat ook maar een beetje kapot was heb ik laten staan, maar er bleef dus nog meer dan genoeg over. Zelf zijn ze ook nog wat aan het schooieren geweest voor kleine en grote schatten, dus heb ik hier ook een uitvouwbare tent staan zo goed als nieuw, vier plastic opbergkratten voor mijn wol waar ik normaal een euro of 5 voor betaal, een hele grote kapspiegel, een ouderwets rooktafeltje uit de jaren 50, affijn, voor alles wat we weg hebben gegooid hebben we ook weer iets terug.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.531 seconden.
Lang Yarns