Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Haken voor alle leeftijden?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Haken voor alle leeftijden?
    Posted: 19 Maart 2011 om 14:20
Aan handwerken kleeft bij het gros van de samenleving het etiket 'ouderwets' en 'voor oma'. Ben ik het natuurlijk helemaal niet mee eens, en zo langzamerhand krijg ik meer liefhebbers om me heen...

Heb vanochtend wat van m'n meisjes (11 jr) op het zwemmen enthousiast gekregen voor het haken. Een van de moeders kon het nog wel, dus die ging wel eens aan het proberen met dochterlief. Andere meisje heeft helaas een (on)handige moeder, dus die moet maar bij oma aankloppen. Momenteel even geen tijd voor haakles helaas...

Ik werd gevraagd of ik nog wat leuke patroontjes had... Ben zelf inmiddels zo vaardig dat ik alles haken kan (zo ongeveer dan), dus vind het lastig om te bekijken waar ze wat mee kunnen... Natuurlijk wilden ze meteen Hello Kitty en Nijntje maken, maar die lijken me nog wat moeilijk voor de dames... Ik zat te denken aan een etuitje of een haaknaaldenmapje..

Iemand ideeën en/of patronen?

Back to Top
wiepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer wiepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 14:47
Misschien een etui voor de telefoon?
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 15:14

Kijk eens in de bibliotheek... Ik was pasgeleden op koffievisite bij een kennis en zij had een heel leuk boek liggen van de bieb, haken en breien voor kinderen. Het is een boek van Marjolein v.d. Stoep en het heet "Tijd voor ... haken en breien". Er stonden leuke dingen in, lekker kleine werkstukjes van heel eenvoudig tot iets moeilijker. Ik heb er wat ideetjes uit overgenomen.

Een poppensjaaltje haken is heel eenvoudig, of een etui waar je lusjes en knopen aan zet om dicht te doen. Een mobieltasje misschien? Zo'n boodschappennet, of eh... paaseitjesnet ? Barbiehuisdekentje?  Slingers haken van lossenslierten, hartjes of blaadjes eraan...?

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 15:58
Ik denk dat je met een eenvoudige amigurumi kan beginnen. Is maar 1 techniek (vaste). Als je er een leuke sleutelhanger van kan maken dan hebben ze gelijk is moois wat ze kunnen showen.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 17:38
Ik snap werkelijk niet waarom haken / breien NOG STEEDS een oudevrouwtjes-imago heeft eerlijk gezegd. Van mijn generatie snap ik het nog wel ; die hadden moeders en zeker oma's die nog verplicht moesten handwerken als onderdeel van hun huishoudelijke taken. Maar mijn moeder is al van de (hippie)generatie die voornamelijk handwerkte voor de lol, met vrolijke kleuren en moderne garens.

Mijn generatie en zéker die daarna, haken en breien eigenlijk alleen maar voor hun plezier of om leuke dingen te maken, waarmee het eigenlijk meer een creatieve bezigheid/kunstvorm is dan iets ouwbolligs. Ik denk dat de media dit beeld nog steeds een beetje in stand houden, want wie de afgelopen 25 jaar alleen maar om zich heen heeft gekeken, kan met geen mogelijkheid een ouwbollig of ouwevrouwtjes-imago aan het haken en breien ontdekt hebben.

Maar zoals vroeger, iedereen aan het haken en breien, zal het niet meer worden, en dat hoeft ook niet., Net zoals niet iedereen hoeft te beeldhouden, pottenbakken, dakpannen beschilderen, kaarten maken, schilderen of figuurzagen. Vreemd genoeg hangt aan al die hobbies helemaal nog niet per se dat zelfde stoffige imago, terwijl ze feitelijk van een zelfde laken een pak zijn. Wel zal er elke generatie een groep vrouwen (het blijven wel een beetje vrouwen vooral merk ik) blijven komen die WEL bevrediging en plezier vindt in handwerken. En gelukkig maar. Ook de jonge meiden van nu.

Wat vooral verandert is wat ze maken. Mijn oma maakte natuurlijk vooral truien en sokken , want die waren met 11 kinderen ook niet aan te slepen natuurlijk. Mijn moeder maakte poncho's , sjaals, wanten en mutsen, helemaal naar de mode van die tijd. Ik maak vooral knuffels, plaids, accessoires, maffe dingethes en kunstvoorwerpen, wat weer helemaal past bij het creatieve uitleven van mijn generatie. En de jonkies, merk ik, haken en breien vooral voor de bezigheid zelf, het moet niet al te ingewikkeld worden (dus liefst zonder patroon of rare steken en technieken), en niet te groot, zodat het ook vrij vlot af is.

Amigurumi past daar prima bij en is goed te leren, maar ook kleine snel-klaar-gebruiksvoorwerpjes zoals etuitjes, zakjes, tasjes, kraagjes, zijn een dankbaar onderwerp. Niet voor niets slaat wildbreien/haken ook bij die groep ineens leuk aan ; geen patroon, hoeft ook niks te worden, maar wel lekker aan de slag met naalden en draad. Een prima manier om te leren.

Als ik naar mijn dochter kijk (van die leeftijd) gaat het om dingen als eierwarmers (erg leuk om te doen, zeker zo vlak voor pasen), handschoentje zonder vingers, nekwwarmertjes, mutsjes, allemaal dingen eigenlijk waarvoor je alleen maar wat restjes nodig hebt.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 18:04
Het is toch wel grappig om te zien dat huisgenootjes van mijn zoon die hier een keer op bezoek waren, helemaal gek waren op de ami's die ik op tafel had staan. Ze waren er niet bij weg te slaan en ik kreeg meteen het verzoek om het ze een keer te leren. Ze zijn allemaal rond de 21 tot 25 jaar. En ze vonden het geeneen van allen oubollig. Maar die afspraak moet nog een keer gemaakt worden en dan ga ik met mijn tas met wolletjes en naalden naar Utrecht om het ze te leren.
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
Regenboog View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Regenboog Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 18:42
Ik ben 14 jaar en ik haak best veel. Ik merk zelf dat de reacties op het feit dat ik haak heel wisselend zijn.
In de repetitieweek bijvoorbeeld haak ik altijd als ik klaar ben. Sommige docenten vallen dan bijna om van verbazing (probeer dan maar je lach in te houden) en anderen lijken het juist leuk te vinden. Mijn klasgenoten zijn er inmiddels aan gewend. De meeste van mijn vriendinnen hebben dan ook iets creatiefs. De een borduurt, de ander maakt mangatekeningen, een ander is fan van origami en ik haak. Het leeft nog wel.

Meestal haak ik kleine dingen. Op school en sport ben je al bezig met de lange termijn, dus dit wil ik simpel houden. Amigurumi, bloemetjes, soms een muts of een sjaal.
Back to Top
elizabethh View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elizabethh Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maart 2011 om 19:20
 Via via kwam ik op dit blog http://borduurblog.blogspot.com/  Deze dame haakt ook veel, zie label haken. En daar zitten ook eenvoudige dingetjes bij, soms compleet met (verwijzing naar) patroon...
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2011 om 10:21
Ik zou graag leerlingen uit het lager bij ons terug het haken en breien willen aanleren.Namelijk krijgen ze dat op de school niet meer ,maar hoe begin ik er aan voor mijn geheugen nog eens op te frissen bij ons is dit namelijk al een reflex uit gewoonte.Kan ik dit ook op het internet vinden
Back to Top
ilyani View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilyani Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2011 om 14:43
Toen onze oudste dochter in groep 7 zat hebben we met kerst
vilten kerstboompjes en sterren gemaakt om in de boom te
hangen. 1 Oudere juf vond het helemaal geweldig: eindelijk
weer eens een ouderwetse handwerkles zei ze. Er word idd
heel weinig aan handwerken gedaan op de lagere school en
dat vind ik jammer.
groetjes miranda
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns