Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenIk kom er niet uit! help!!

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
schippersvrouw View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Ik kom er niet uit! help!!
    Posted: 07 Oktober 2007 om 14:52

Ik ben begonnen met het haken van een rond tasje, zoals op de site van l33ntje. En dan wil ik daar een kikkertas van maken, met dank aan Chrisje!!

Maar nu kom ik er niet uit. Dit is de beschrijving

Haak 6 lossen en sluit deze tot een ring met een halve vaste. Haak 3 lossen voor het eerste stokje (doe dat bij het begin van elke nieuwe toer/kleur) en haak in totaal 12 stokjes in de ring.
Eerste toer : haak 2 stokjes in elk stokje.
Tweede toer : Haak 1 stokje in het eerste stokje, twee stokjes in de volgende
Derde toer :  Haak 1 stokje in de volgende 2 stokjes, 2 stokjes in de volgende
Vierde tot en met zevende toer : ga zo verder. Haak steeds 2 stokjes in één losse, en in elke volgende toer 1 stokje in de volgende (3-4-5) stokjes.

Tot en met de tweede toer snap ik het, maar dan  Wie kan het me in simpele woorden uitleggen

Bedankt alvast!

De groetjes van Wendy
Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 15:28
Derde toer: haak in elk derde stokje 2 stokjes en de andere dus gewoon 1 stokje
Vierde t/m zevende toer steeds 1 stokje meer voordat je het dubbele stokje haakt.
Ik hoop dat je het zo een beetje snapt. Heel anders kan ik het niet uitleggen.
Groetjes Teunie
Back to Top
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 17:36
Ik snap het Teunie. Maar ik twijfel nu over de tweede toer. Bedoelt ze nu 1 in het eerste en dan twee in de volgende enzo verder dus om en om? Of verder met 1 stokje
De groetjes van Wendy
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 17:48
Dat is ook een beetje een kwestie van gevoel / ervaring met het haken van platte cirkels, Wendy. Bij mij werkt het in grote lijnen zo (met dat materiaal, die naald en die steek), soms moet je wel eens een stokje meer of minder overslaan.
In de eerste toer haak je dus twee stokjes in elke stokje,
In de tweede toer haak je eerst 1 stokje in 1 stokje, en dan 2 in het volgende stokje, dan weer 1 in het volgende stokje, twee in het volgende stokje enz.
De derde toer haak je eerst twee stokjes in de eerste twee stokjes (dus zonder meerdering) en dan twee stokjes in het volgende stokje (= meerdering)
In de vierde toer komt er wer een stokje zonder meerdering bij; drie stokjes in de eerste drie stokjes, twee stokjes in het vierde stokje enz.

Je krijgt dus (m=meerdering, 1,2,3 = aantal stokjes zonder te meerderen)
Waarbij een meerdering niets meer is dan twee stokjes in dezelfde steek gehaakt.
 m m m m m m eerste toer
 1 m 1 m 1 m 1 tweede toer
 2 m 2 m 2 m 2 derde toer
 3 m 3 m 3 m 3 vierde toer
.....
8 m 8 m 8 m 8 negende toer enz...
Voor het mooie moet je ze vermoedelijk ook nog wel eens laten verspringen, dus zorgen dat niet alle meerderingen precies bovenop elkaar komen. Bijvoorbeeld bij de zesde toer : 3 st, m, 5 m 5 m 5 m 5 m 5 m ......m 2 st.

Het klinkt echt vééél ingewikkelder dan het is, hoor !! Je kunt het beter gewoon proberen. Merk je dat je rondje te strak wordt, dan maak je een meerdering, merk je dat hij gaat lubberen, dan maak je minder meerderingen (meer tussensteken). Verder is het vooral een kwestie van ervaring opdoen.

De meeste patronen zullen ook niet verder gaan dan : 'haak een cirkel van 18 toeren stokjes' oid, zonder meerderingen te geven.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 18:02

l33ntje! Bedankt voor je uitleg.  Nu snap ik het tenminste. Ik denk dat ik te veel van papier wil doen en er te veel bij na denk  Ik ga er mee aan de slag en je ziet het resultaat nog wel.

Bedankt

De groetjes van Wendy
Back to Top
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 19:38
Ik heb hem helemaal uitgehaald en ben net weer op nieuw begonnen. Nu snap ik hoe het moet . Kijken hoe ver ik kom vanavond. Maar eerst zo een bakje koffie.
De groetjes van Wendy
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns