Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

rijstebrij en andere papjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: rijstebrij en andere papjes
    Posted: 03 Augustus 2011 om 18:20
Deze pap kook ik ook nog af en toe.
Als ik bijv. alleen soep heb als hoofdgerecht dan vind ik een stevige pap er na wel lekker.
Ik koop bij AH een pakje dessertrijst van Lassie, dus geen witte rijst of wat dan ook. Sorry voor de 2 reclame's maar anders kon ik het niet uitleggen.
Ik kook de rijst met volle melk en als hij zachtjes doorkookt doe ik er nog een handjevol gewassen en gedroogde krenten/rozijnen door. Eenmaal op het bord, lekker een klontje boter en wat bruine basterd erdoor roeren en wat kaneel erover heen.
Hmmmmm, even vergeten dat je op moet passen voor je lijn.

Ik kook soms ook wel griesmeelpap of zelfs custardpap.
Misschien wel ouderwets maar veel lekkerder dan uit een potje of blikje uit de supermarkt, vind ik.

Groetjes, Tineke01   
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 18:26
Ik houd zelf niet van pap.
maakt niet uit welke.
maar als je er van houd moet j het niet laten al is het
iets van vroeger.
wat lekker is heeft gen tijd vind ik.
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 19:07
ja heerlijk pap!
Mijn moeder hield er ook van dus die maakte wel griesmeel
en custard.
Ik heb vorige week nog Gortpap gekocht en dat warm met wat
stroop, jammie. Mijn huisgenoten gruwelen ervan
Back to Top
Crea-Mo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Crea-Mo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 19:26
Ook hier wordt zo nu en dan pap gekookt, meestal custard of griesmeel.
Er wordt bij mij niet zo veel melk gedronken, dus als ik nog een pak heb staan dat tegen de houdbaarheidsdatum aanloopt is het pap-tijd!
Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer beppemartha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 20:18

IK KRIJG HIER DE KRIEBELS VAN. VROEGER MOEST JE DAT THUIS ECHT OPETEN. HEB ER NOG KINDERTRAUMA'S VAN. BITTERKOEKJESPUDDING. VAN DIE ZELFGEKOOKTE PUDDING MET EEN DIKKE VEL. BRRRR. GRIESMEEL OOK ZO ERG.

RIJST MET BOTER EN BRUINE SUIKER VOND IK WEL LEKKER NET ALS KARNEMELKSEPAP EN GORTEPAP. NIET DAT IK DAT TEGENWOORDIG EET. BEN NIET ZO'N PUDDING ETER. GRIEKSE OF TURKSE YOGHURT IS WEL JAMMIE.

Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Keetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 20:23

Tineke, ik maak het ook nog regelmatig, omdat het best voedzaam is.

Als we overdag zijn weggeweest en bv tussen de middag heel laat en toch meer dan normaal hebben gegeten dan hoef ik 's avonds nog niet eens warm eten.

Dan soep of pannekoeken en later op de avond rijstebrij zoals jij het boven omschrijft. Heus dames die nu een beetje griezelen, vergeet je jeugdtrauma en probeer het eens. Echt lekker!

vrgrkeetje

elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar
Back to Top
*Mas* View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer *Mas* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 22:09
Heer-lijk, griesmeelpap!
Ik weet nog zo goed dat als ik bij oma logeerde ze me
altijd vroeg 'wat wil je morgen voor ontbijt?' en ik wilde
altijd griesmeelpap. Later leerde ik het zelf maken, maar
het is nooit zo lekker als die van oma, zelfs al koop je
dezelfde producten om het te maken.
Groetjes,
Marcha
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 22:26
ohhhh water loopt me in de mond!
Pudding met vel? GEEFFFF die wil ik altijd
Rijstepap, bij de lidl verkopen ze zo'n grote bak voor 69 cent of zo iets. mjammjammjam.
Bitterkoekjes pudding, maak me er maar wakker voor
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2011 om 08:10
Brrr mijn vader vond het vel lekker en die mocht het helemaal hebben. Ik heb trouwens tot voor kort nog koffie met gekookte melk voor mijn man geschonken, dat vond hij veel lekkerder dan snelfilterkoffie, ook alweer met zo'n vel en die lucht, jakkie. Nu heeft hij eindelijk ontdekt dat Senseo heel smakelijk is. Een enkel keertje warm ik wat melk op in de magnetron en schuim ik het op met een leuk apparaatje. Dat lust ik dan wel. Maar verder geen papjes in mijn lijf!!! En melk drink ik nog steeds ijskoud met een rietje. Verstand op nul en denken aan sterke botten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Keetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2011 om 09:26

Dat VEL is helemaal niet nodig als je dat niet wil.

Zodra de pap klaar is, suiker er overheen strooien, dan krijg je geen vel.

En als je alleen melk wilt koken, dan is een vel ook niet nodig, want als je - tegen de tijd dat de meld kookt - even met een klopper erdoor heen gaat, is er niets aan de hand. Je moet toch bij de melk blijven om te voorkomen dat hij overkookt, tenminste anders gaat het geheid fout bij mij.

Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Augustus 2011 om 11:20
oh ik lust ook geen melk, dus eten we vaak in de wintermaanden, warme papsoorten na, zoals custard pap of rijstepap of gortepap met stroop, en op de custardpap iedere keer een heel dun laagje suiker doen ter voorkoming van die vel (brrrrrrrr), maakt het allemaal wel lekker zoet. in de zomermaanden de griekse yoghurt van de lidle met bramensap super lekker.
lydia wijsbroek
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2011 om 16:08
Heel toevallig staat er vandaag in de PS van Het Parool een recept van Griesmeelpap met rozemarijn. Ik heb het gescand. Iemand interesse?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer beppemartha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2011 om 18:47
Lydia de griekse yoghurt (van de Lidl) is ook heerlijk met honing. je waant in Griekenland.
Back to Top
geesje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2011 om 19:35
...oohhh heerlijk ...rijstebrij, krenten/rozijnen, basterdsuiker en klontje boter, maakte mijn moeder altijd, ik vond/vind het heerlijk (man en kinderen niet ) en ik maak het nog steeds ,( vandaar mijn goeie botten ??????   ) alle soorten Brinta, havermouth, griesmeel, ALLES en heb nooit een vel........   (lust ik niet )
groetjes geesje
Back to Top
Tante Jan View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tante Jan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Augustus 2011 om 20:41
Ik had laatst een pak rijstepap van Friesche Vlag gekocht... Miskoop tot-en-met! Bah, het was waterig en de rijst moest ik echt zoeken...

Volgende keer toch maar gewoon weer zelf maken :)
Blessed to be a blessing
Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2011 om 15:28
Ik moet toegeven dat ik ook niet van een vel op de pap houd, maar zodra ik pap heb gekookt, strooi ik een dun laagje suiker erover en dan krijg je bij het eventueel af laten koelen van de pap in ieder geval geen dik vel.

Ik kan me nog herinneren vroeger bij ons thuis, toen woonden mijn grootouders erbij in. Mijn opa was verzot op vellen. Hij zat ze echt op te slobberen. Griezelig gewoonweg!
Ook voor de eigengezette zwarte koffie werd vroeger vette boerenmelk gekookt waar natuurlijk een vel op kwam te liggen in het steelpannetje. Wie was daar blij mee? Opa!

Als hij eens wist dat ik dit nu hier zit te typen dan weet ik zeker dat hij erom zou glimlachen, zo'n binnenpretgevoel.

Groetjes, Tineke01   
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2011 om 19:05
Mijn moeder wilde altijd het vel eten, dus dat was bij ons
snel opgelost
Back to Top
Keetje View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Keetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2011 om 19:59

Het schoonmaken van het pannetje vind ik wel een vervelende klus.

Of het zet aan of bij het gebruik van een Tefal binnenkant komt er zo'n vieze bruine zool tevoorschijn, daar gruwel ik nou van.

Een lepeltje biotex erin en een poosje weken maakt de pan wel schoon, maar lost die zool niet op.

Iemand daarvoor een beter idee?

vrgrkeetje

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2011 om 20:09

jullie "pap"verhalen doet me er ineens aandenken dat wij vroeger thuis macaroni aten in melk gekookt .

wij als kinderen zogen dan het liefst de melk door de macaroni op Wat natuurlijk niet mocht

Mutti

Back to Top
damo View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer damo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2011 om 20:51
beschuite pap dat is lekker
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns