Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

wolkwaliteit

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: wolkwaliteit
    Posted: 06 September 2011 om 12:37
Hej allemaal!

Als ik een trui gebreid heb, merk ik dat de wol op plaatsen waar veel wrijving is, pluizen vertoont. Meestal is dat aan de voorkant op m'n buik en aan de binnenkant van de onderarmen omdat ik niet iemand ben die stilzit. Dat knip ik dan weer voorzichtig weg. Als ik iets brei van uitgetrokken wol, heb ik dat probleem niet omdat de overtollige wolvezels er al afgesleten zijn.

Ligt dit aan de kwaliteit van de wol? Of aan de samenstelling van acryl met of zonder echte wol? Ik heb dit verschijnsel zowel met goedkope als dure wol gehad.

Groetjes,
Kamilla
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 13:07
zuivere wol heeft dat minder
Hou de eer aan jezelf
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 13:32
voral de quote doet het 'm Corrie ;-)))))))
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 13:33
Klopt het dan dat echte wol minder zou pluizen en dat acryl beter in model blijft? Dan zou je met een wolsoort dat 50% van beide heeft, nog het beste af zijn. Tenminste... ik weet niet wat jullie ervaring is?
Back to Top
Corrie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corrie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 15:26

pullen krijg je bijna altijd maar ik heb wel een optie

LAAT HET ONGEDRAGEN EN KIJK ER NAAR JE BENT VERZEKERD VAN NIET PULLEN

WHAHAHAHAHAHAAHAHgeintjeeeeeeeeeeeeee

Hou de eer aan jezelf
Back to Top
Plakhuis View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Plakhuis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 16:28
Ik heb een vest van Eskimo wol gebreid en dat is toch helemaal wol maar pilt enorm! Zou ook wel willen weten wat daar tegen te doen.
Groetjes Heleen
http://plakhuis.blogspot.com/
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 16:41
Helaas is mijn enige remedie uittrekken en iets nieuws van breien. Tijdens het uittrekken verliest de wol nogal wat overtollige vezels. Acrylwol gecombineerd met een katoenen draad (je breit dan met 2 draden tegelijk) geeft wel een bestendiger resultaat.  
Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 17:38
Ik heb ooit eens een chenillewollen (gekochte) trui gehad. Heerlijk warm en lekker zacht. Binnen heel korte tijd was een groot buikgedeelte kaal (ik draag thuis vaak een schort) en een royaal deel rondom de oksels. Je keek zo op een kaal uitziend breidsel.
Nog terug geweest naar de winkel, maar had de kassabon natuurlijk al niet meer. Geen service verder.
Ze konden alleen vertellen dat 't door het dragen kwam.
Heb hem toen maar voor buiten gehouden met een zwart t-shirt eronder, als ik bijv. ramen zeemde of in de tuin was. Zonde van m'n geld geweest.
Dag hoor, Tineke01   
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2011 om 21:27

Ik denk dat iedereen het wel herkend. Eigenlijk is het ook wel iets wat hoort bij een gebreide trui. Het bewijs dat je hem veel draagt. Mijn schoonvader was uit te tekenen in een vest die mijn schoonmoeder gebreit had voor hem. Hij ging inderdaad snel rullen. Omdat hij ook wijder werd heeft ze uiteindelijk de rits en naden losgeknipt en alles op nieuw in elkaar gestikt. Maar nu binnenste buiten. Het was even weer een geweldig vest. Maar na verloop van tijd begon het hele proces van voren af aan. En toen is het vest volgens mij naar de mensen gegaan die het minder goed hebben als wij.

Laatst had ik het er over met een collega die ook duur garen voor een zelfgebreide trui had gebruikt. En rult ook erg. Maar als je haar ziet lopen valt het niet echt op. Je ziet het vooral als je het er over hebt en eens extra goed gaat kijken.

Maar ik vind het zelf ook altijd wel lastig hoor. Al het werk wat je ergens in steekt en dan blijkt het snel minder mooi te worden. Zonde, denk ik dan.

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns