Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Verkoop

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bandicot View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 27 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 331
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bandicot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Verkoop
    Posted: 17 September 2011 om 10:44
Als ik de dingen die ik gemaakt heb, aan andere laat zien, krijg ik vaak de opmerking: Die moet je verkopen!!1

Maar, i.v.m. copyright mag ik toch niet zomaar alles verkopen, plus ik heb altijd iets dat je iets van jezelf (een bepaald gevoel) in je creaties stopt . Dus niet voor iedereen.

Hoe denken jullie hierover?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23646
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 11:14
Ik brei en haak om het plezier van het handwerken, dus wat mensen verder met mijn creaties doen, laat me koud. Ik geef het meeste gratis weg of voor de kostprijs. Omdat Saskia en Royal een euro per 100 gram zijn, kan ik het gemaakte ding zo op de keukenweegschaal leggen en de prijs bepalen. Als mensen meer willen betalen gaat dat naar Sri Lanka.

Maar sjaals waar veel werk in zit, houd ik zelf of geef ik aan iemand die het echt kan waarderen en er zuinig op zal zijn.

Ik vind wel dat je er geld voor kunt vragen, het copyright zit op het papieren patroon, het maken heb jij gedaan. Je zou het in een andere kleur kunnen doen of er iets eigens aan geven, bijvoorbeeld een strikje of dasje van eigen ontwerp.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 11:51
ik vind dat magtelt gelijk heeft en op handwerk kan je geen
prijs plakken denk eens aan de uren dat je er in gestoken
heb ,als je dan het prijs kaartje laat zien die het echt
willen zullen betalen de andere draaien hun hoofd of je
krijgt als antwoord in de winkel is het toch goedkoper hoor

al persoonlijk ervaring meegehad
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 11:57
Alleen weggeven aan mensen die t waarderen, en tegen kostprijs maken op bestelling. Ik maak wel eens een tas voor iemand dan tel ik er 5 euro bij op voor de moeite om de wol te halen etc. Het werk zelf wordt niet betaald. Dat kan ook nie, want je bent immers uren bezig.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 13:05

Die opmerking krijg ik ook vaak, maar in de praktijk blijkt vervolgens dat mensen er niet veel voor over hebben. Ik zie wel eens gehaakte of gebreide knuffels te kooop staan voor 10 euro of meer. Dat kan ik me voorstellen, want ik weet hoeveel werk erin gaat zitten. Maar ik zie het niet gebeuren dat ik dat er zelf voor kan krijgen. Meestal geef ik de knuffels weg, en heel soms vraagt iemand specifiek naar een bepaalde knuffel, en dan rond ik de kostprijs naar boven af (bijv. een hele bol garen gerekend terwijl ik maar de helft heb gebruikt).

Bedoel je met copyright, de rechten over een patroon dat je gebruikt hebt? Daar krijg je alleen problemen mee als je het patroon wilt doorverkopen, en niet het product dat je er zelf van gemaakt hebt. Hoewel sommigen bij hun patroon vermelden, dat je het eindproduct niet verkopen mag. Ik interpreteer dat als verkopen in een webwinkel of op andere wijze in grote hoeveelheden. Ik verwacht niet dat je problemen daarmee krijgt als je voor iemand eens een knuffeltje maakt tegen kostprijs.

Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 14:27
dat denk ik ook niet hoor dat je daar problemen door kan
krijgen
Back to Top
bandicot View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 27 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 331
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bandicot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 14:29
Ik was toevallig in Duitsland een angry bird aan 't maken en iedereen was zo enthousiast, dat ik het op ebay moest zetten e.d.

Ik ben iemand die haakt wanneer ze zin en tijd heeft en inderdaad met "opdrachten", die moeten af. Ik werk ook meestal aan meerdere projecten tegelijk, net waar ik zin in heb.
Back to Top
dobbel View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Januari 2011
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dobbel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 15:52

Ik verkoop wel eens een sleutel of tashanger,  ben gemiddeld 2 tot 4 uur er mee bezig,  maar voor mij is het gewoon puur hobby qua maken, maar ja laatst had ik meer als 30 stuks  tja wat moet je er mee he.  dus hup meegegeven aan een vriendin naar haar werk,  briefje er in van 4.50 euro per stuk,  en hup ze waren zo weg.  kostprijs ligt ongeveer op 2.50 tot 3 euro per stuk omdat er ook lint en kraaltjes aan zitten.  nou toch leuk zo kon ik mooi weer nieuw materiaal kopen.

dus nu doe ik het vaker zo met haar,  en houd het mijn hobby in stand,

maar ik maak alleen wat ik leuk vind,  een enkel ding op bestelling, maar alleen als ik het leuk vind om te maken, en zonder tijdsddruk.  moet nu nog 2 paardjes haken (mini)  maar heb gezegt is goed  geen haast hebben,  kan zijn dat het volgende week klaar is, maar kan ook over 3 weken klaar zijn.  met de minipaardjes ben ik zo`n 6 uurtjes zoet. dus 2 avonden voor mij.

 

ik heb overgens 2 eigen patronen in de verkoop, en ik heb onder mijn patronen gezet,  veel plezier met het maken ervan,   ook verkopen van de gehaakte produkten is goed, alleen het patroon door verkopen of weggeven mag niet. (moet ik ook niet achter komen, dan stuur ik een rekening naar )

Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 16:10
Ik geef het meeste gewoon weg als kraamkadootjes of zo. Soms maak ik dingen in opdracht, en dan reken ik alleen de materiaalkosten. Meestal geven ze dan wat extra voor de moeite van het maken 
Ik herken je opmerking wel over: die moet je gaan verkopen. Hoe vaak ik dat al niet van mijn collega's heb gehoord en van mijn buurvrouw. Maar het moet voor mij ook gewoon een hobby blijven en net wat je zegt: er moet geen tijdsdruk achter zitten
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1360
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 16:16
Ik ben niet zo'n snelle maakster van dingen. Heb vanaf het begin dat ik bij Hobbydoos ben wel diverse paartjes pannenlappen gehaakt. Wat moet ik daar zelf mee doen?
Niet verkocht hoor, ik gaf ze steeds maar met een verjaardag kado i.p.v. een bloemetje. Dan deed ik de wikkel van het katoen erbij voor de wasinstructie en schreef op de achterkant dat dit handwerk uit eigen hand is. De wikkel naaide ik met een paar steekjes vast aan de lappen en dan een kadopapiertje erom.
Leuke reacties op gehad!
Groetjes, Tineke01   
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 16:17
Originally posted by dobbel dobbel wrote:

Ik verkoop wel eens een sleutel of tashanger,  ben gemiddeld 2 tot 4 uur er mee bezig,  maar voor mij is het gewoon puur hobby qua maken, maar ja laatst had ik meer als 30 stuks  tja wat moet je er mee he.  dus hup meegegeven aan een vriendin naar haar werk,  briefje er in van 4.50 euro per stuk,  en hup ze waren zo weg.  kostprijs ligt ongeveer op 2.50 tot 3 euro per stuk omdat er ook lint en kraaltjes aan zitten.  nou toch leuk zo kon ik mooi weer nieuw materiaal kopen.

dus nu doe ik het vaker zo met haar,  en houd het mijn hobby in stand,

maar ik maak alleen wat ik leuk vind,  een enkel ding op bestelling, maar alleen als ik het leuk vind om te maken, en zonder tijdsddruk.  moet nu nog 2 paardjes haken (mini)  maar heb gezegt is goed  geen haast hebben,  kan zijn dat het volgende week klaar is, maar kan ook over 3 weken klaar zijn.  met de minipaardjes ben ik zo`n 6 uurtjes zoet. dus 2 avonden voor mij.

 

ik heb overgens 2 eigen patronen in de verkoop, en ik heb onder mijn patronen gezet,  veel plezier met het maken ervan,   ook verkopen van de gehaakte produkten is goed, alleen het patroon door verkopen of weggeven mag niet. (moet ik ook niet achter komen, dan stuur ik een rekening naar )

persoonlijk vind ik die laatste opmerking raar klinken voor iemand die zelf al een swaps doet en hierbij dan ook een kooppatroon doorgeeft aan iemand anders.

 

 

 

 

 



Back to Top
dobbel View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 11 Januari 2011
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dobbel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 16:24

met swaps is anders als het hier gaat patronen weggeven als een lopend vuurtje,  dat vind ik niet kunnen persoonlijk.  en ja ik heb wel met 2 swaps meegedaan, en wel 2 keer een patroon gegeven haha mijn eigen patronen, dussss dat valt nog wel mee.  aan de grote swaps doe ik NIET meee.

als het aan mij ligt zou zowel op dit forum als op het andere forums (geen idee of hier swaps zijn hoor)  patronen met swaps uitdelen niet meer moeten mogen,  heb het hier laatst al met en paar mensen over gehad,  en die denken er hetzelde over.  daarom doe ik nu ook alleen nog swaps zonder patronen,  of mensen krijgen mijn patroon.  aan wie ik mijn eigen patroon geef moet ik zelf weten immers.

maar zie bv dat iemand hier om gelukspoppetjes vraagt,  nou hoop ik niet dat mijn gelukspoppetje van postvak tot postvak verhuist.  maar dat zullen we dan snel genoeg merken denk ik dan maar.

Maar alle gekheid op een stokje,  het blijft altijd lastig om te bewijzen, er wordt gewoon heel veel onderling geruild endergelijk,  weet ook wel dat je dat houd,  maar hou dat dan voor jezelf denk ik,   vind wel dat het hier op het forum heel makkelijk gemaakt om patronen te verkreigen,  snap niet dat dat goedgekeurd wordt.  dat is op het andere forum niet zo en dat is wel prettig.  links naar gratis patronen is natuurlijk prima,  maar merk gewoon dat er via de achterdeur heel veel geruild wordt.  je ontkomt er neit aan.  (overgens koop ik ook gewoon netjes een hoop patronen hoor, of boekjes)

daarom had ik er ook dit  poppetje achter gezet  meer als grapje dus. want voorkomen doe je het niet.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 17:26

 Het is inderdaad zo dat heel veel mensen zeggen dat je iets verkopen moet. Maar het is tegelijkertijd zo dat ik zelf (bv bij Tesselschade) nooit iets koop en ga daarom ook niet meer naar zo'n verkooptentoonstelling toe (hoewel ik die erg leuk vind). Ik verkoop alleen als men er om vraagt en dan een beetje meer als de kostprijs. Ligt er ook nog aan wie het kopen wil. Ben ook nog gehecht aan wat ik maak.

 Wat dat doorgeven van patronen betreft zit ik een beetje in dubio. Stel ik heb een brei- of haaktijdschrift gekocht en er komt een vriendin op bezoek. Ik laat haar dat leuke blad zien, zij vind een trui leuk. Wat doe ik dan? ik zei vroeger: neem maar mee, kun je het maken en tegenwoordig loop ik naar de printer en copiëer het voor haar. Waar is het verschil dames? Is toch net zo goed een gekocht patroon en heb voor 30 modellen vaak evenveel betaald als voor 1 model via internet dat ik dan ook nog zelf moet uitprinten. Ik vind het een moeilijke.

Groetjes, Lida

Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 Juni 2008
Status: Offline
Points: 5322
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 17:50

Als ik wel eens kijk naar de patronen van bijvoorbeeld Anne Claire Petit dan denk ik: wij maken met elkaar net zulke mooie dingen. Wij kunnen het voor een habbekrats met moeite verkopen. Maar omdat zij een naam heeft kan ze er veel meer voor vragen. Ik denk dat je als je dingen wilt verkopen je een naam moet hebben. Dan worden mensen enthousiast, ze zien het bij elkaar en steeds opnieuw in bepaalde boetiekjes en kopen het daarom. Bij het handwerk van ons denken de meesten: kan mijn oma ook. (Blijft de vraag of oma het ook zal maken voor ze.) Maar ze beseffen niet dat het werk van Anne Claire petit op precies dezelfde manier gemaakt word als ons werk. (En dat oma dat dus ook zal kunnen met een patroon)

Al is het ontwerpen van patronen natuurlijk wel een vak apart. Dat blijft een grote droom van mij. Zelf dingen kunnen ontwerpen. Maar dan heb ik nog de naam niet. Zeg nu zelf Clara klinkt toch heel wat boerser als Anne Claire. Al is haar tweede naam de engelse versie van mijn naam. 

Las pas trouwens een artikel van een vrouw die een beertje maakte van vierkante gebreide lapjes voor haar dochter. De ene poot was langer dan de andere, er zaten dingen scheef maar iemand vond hem zo leuk dat die hem wilde kopen en nu lopen die beertjes zo goed dat ze ze laat maken door een klein fabriekje. De lapjes zoekt ze nog steeds zelf uit en knipt ze op maat (knipt?) maar het in elkaar zetten heeft ze uitbesteed. Dat begon teveel werk te worden. En haar beertje zag er heel wat simpeler uit dan de beren die hier op het forum langs komen waar vaak bloed, zweet en tranen en veel liefde in zit. Heeft het dan ook met geluk te maken?

Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 11 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 18:00

he clara waren dat de nouxnoux

die zijn echt leuk een hele berefamilie

 

Ik vind Clara wel een mooie naam !!!

ik ben nu met die roezelsjaaltjes bezig en iedereen is enthousiast

2 buurvrouwen een buurmeisje mijn moeder

en ik zeg dan ga maar een bolletje uitzioeken bij de wolwinkel dan maak ik hem wel

is dus niet de manier om winst te maken

Chris



zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23646
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 18:52
Ik vind Clara ook een mooie naam, maar als handelsnaam zou ik Koningsdochter kiezen en dan bijvoorbeeld altijd ergens een kroontje verwerken. Of misschien kun je labels laten maken met een kroontje en koningsdochter erop. Zoals het krokodilletje van Lacoste.

Vaak krijgen producten naamsbekendheid door iets speciaals, heel grote ogen, of dikke voetjes, kijk maar naar Amigurumi.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
marjolein2202 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 September 2010
Status: Offline
Points: 1746
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer marjolein2202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 19:24

plus dat ik "eigen "ontwerpjes ook vaak niet zo eigen meer vind hoor. Het principe is bij alle poppetjes bijna gelijk en als je kan haken dan kan je ook wel iets met grotere voeten maken, of een groter hoofd. kwestie van iets langer doormeerderen.

Dus al die zogenaamde "eigen " patroontjes zen zelfs de patroontjes in de boekjes zijn naar mijn idee niet lastig zelf te maken.

Het lastigste is om het goed op papier te zetten en dan een boekje uit te geven.

Ik denk niet dat je echt hard kan maken dat iets JOUW idee is zeg maar....

en veel van ons vinden het gewoon makkelijk als alles al omschreven staat, waaronder ik....

Back to Top
ladyken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Juli 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1367
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ladyken Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2011 om 19:54
poef dames wat een zwaar onderwerp hier ,bij mij luidt dit
zo als ik een patroon heb dat me ligt of waar ik iets mee
kan dat wil ik dit mededelen met de hobbydoosjes wie er
gebruik wil van maken doet dat en andere gewoon niet je kan
altijd iets aan het patroon veranderen ,ander wol ,steekje
meer of minder je legt er u eigen fantasie in en dan is het
nooit heet zelfde soms heb je gewoon een patroon nodig als
basis
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23646
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 09:57
Mijn inspiratie voor Baby Born kleertjes haal ik uit de natuur. En die heb ik niet bedacht. Dus voor copyright gooi ik geld in collectebussen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2011 om 11:22

Originally posted by dobbel dobbel wrote:

Maar alle gekheid op een stokje,  het blijft altijd lastig om te bewijzen, er wordt gewoon heel veel onderling geruild endergelijk, .............maar merk gewoon dat er via de achterdeur heel veel geruild wordt.  je ontkomt er neit aan.

Dat is ook de reden dat ik de paar patronen die ik zelf bedacht heb, gratis aanbied. Ik ben ooit begonnen om het Perry-patroon te verkopen, maar ergens in mijn achterhoofd zat het idee: hoe kom ik erachter als iemand het doorgeeft? Alle fora in de gaten houden, op marktplaats zoeken of iemand het toevallig doorverkoopt? Pffff daar is geen beginnen aan.

Blijft het gevoel dat ik er wel eens wat meer mee zou willen doen dan voor onze kinderen wat knuffeltjes haken en aan anderen weg geven. Maar er zit geen ondernemersgeest in mij, ik vind het al gauw te veel gedoe. Dus behalve veel geluk moet je ook een ondernemersgeest hebben.

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.282 seconden.
Lang Yarns