Help...stokjes en vasten aan elkaar? |
Reageer ![]() |
Autheur | ||
Talletje ![]() Groupie ![]() ![]() Lid sinds: 10 Oktober 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 53 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 Oktober 2011 om 14:10 |
|
Hoi hoi, Ik ben nieuw op het forum en een beginner met haken (ik leer het mezelf nu aan met behulp van internet :)). Mijn dochtertje is een maand geleden geboren en ik ben bezig met een lakentje te haken. Ik ben naar een wolwinkel gegaan en heb daar een haaknaald 10 mm en mooi wol meegekregen. De kleur verandert van paars naar rose, ideaal want dan hoef ik niet te wisselen met verschillende bolletjes dacht ik zo :) Nu mijn vraag, want ik trek het elke keer uit elkaar omdat ik het niet mooi 'strak/recht' vind.
Ik heb een rij losse opgezet, die tour heb ik afgesloten met een halve vaste, omgedraaid toen een toer stokjes (op basis van 3 lossen) weer afgesloten met een halve vaste, omgedraaid, wederom een toer stokjes. Nu wil ik 2 toeren vasten erboven...maar als ik dat doe door de stokjes eerst af te sluiten met een halve vaste daarna om te draaien en te beginnen met vasten word de zijkant niet mooi.... Volgens mij sluit ik al die toeren sowieso niet goed af want het is niet recht aan de zijkant en soms zie ik een 'gat' aan het einde tussen de toeren. De stokjes en vasten opzich haken gaat prima hoor! Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik wil graag door en dat het netjes word. Groetjes Chantal (en alvast bedankt van de kleine naomi :)) |
||
![]() |
||
pimmetje ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 05 Januari 2011 Status: Offline Points: 957 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Als je gewoon een "platte lap"wilt haken, (wat ik begrijp uit je verhaal) moet je beginnen met een ketting van lossen, daarna omdraaien en stokjes haken (beginnen in de 4e losse)en niet aan het eind afsluiten met een halve vast, maar gewoon omdraaien, 3 lossen ipv het eerste stokje en verder weer stokjes haken. Als je verder wilt met vasten, gewoon omdraaien, 2 losse ipv de eerste vaste en verder vasten gaan haken.
|
||
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl |
||
![]() |
||
drempt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 11 Februari 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3806 |
|
ja pimmetje zo zou ik het ook doen en mijn vookeur gaat uit naar stokjes
|
||
Chris
zoveel idee�n zo weinig tijd |
||
![]() |
||
Prideke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 31 Mei 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8249 |
|
Ik Kan hier niets aan toevoegen maar wil je wel heel hartelijk feliciteren met Naomi en het moederschap
![]() |
||
![]() |
||
Talletje ![]() Groupie ![]() ![]() Lid sinds: 10 Oktober 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 53 |
|
Dank jullie wel voor de reacties :) maar drempt jij zou er geen vasten tussen doen?
|
||
![]() |
||
Naemi ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 21 Mei 2009 Status: Offline Points: 1363 |
|
Misschien is dit nog wat extra duidelijk.
![]() ![]() |
||
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
|
||
![]() |
||
chantalmv2 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Maart 2011 Status: Offline Points: 4681 |
|
Ik zou ook alleen stokjes maken, word mooi hoor !
|
||
![]() |
||
Guests ![]() Guest Group ![]() |
|
Duidelijker dan het plaatje van Naemi kan ik het niet maken. Het kan mooier zijn om alleen stokjes te doen, maar als in het patroon een rij vasten tussendoor staat, zou ik dat aanhouden. Als je een beginner bent kun je aardig in de war raken als je van het patroon afwijkt. Maar als je het zonder patroon doet, zou ik inderdaad ook alleen stokjes haken, dat vind ik in elk geval mooier. Maar is dat draad zo dik dan? Dat je een haaknaald van 10 mm meekrijgt? Want dat is best dik voor een haaknaald. |
||
![]() |
||
|
Dank jullie wel voor alle reacties! ik heb nu eindelijk even een half uurtje voor mezelf voordat ons meisje in bad moet dus ik ga snel even wat rijen stokjes haken
![]() |
||
![]() |
||
|
Het is zonder patroon... dacht dat het mooi zou worden , maar nu ga ik alleen stokjes doen :) Ik wilde het dekentje wat 'groffer' dus ik heb (volgens mij) best dik draad en het word toch een goed gevuld dekentje hoor. Ik heb ook een 4,5 voor eventueel de 'bloemetjes' erop. Ik zal eerdaags wel een fototje plaatsen |
||
![]() |
||
vikike ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 05 Mei 2011 Status: Offline Points: 1402 |
|
ik vind die haaknaald nr 10 toch ook wel heel erg groot, ik haak daar mijn zpagetti mee je kan beter altijd toch even de wikkel nakijken wat er opstaat, he al ondervonden dat er winkel zijn die te weinig van haken kennen, zo erg dat ze zelfs geen haaknaalden verkopen |
||
![]() |
||
![]() |
||
|
O.... wat raden jullie aan voor haaknaald? de verpakking had ze eraf gehaald om wat te laten zien. Was volgens mij wel duur draad (8,95..) en nog tips waar ik 'voordelig' fijne haaknaalden kan krijgen?
|
||
![]() |
||
chantalmv2 ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 10 Maart 2011 Status: Offline Points: 4681 |
|
Hier in de winkel !!
|
||
![]() |
||
Guests ![]() Guest Group ![]() |
|
Dat is moeilijk te bepalen als je de wikkel niet meer hebt, en ik kan het garen niet van 'dichtbij' bekijken |
||
![]() |
||
|
Niet? ah wat jammer :) het is absoluut niet zo dik als Zpagetti. Maar ik denk dat ze die inderdaad heeft gegeven omdat ik het wat groffer wilde, maar toch een mooie dichtheid. En dat is inderdaad het resultaat. Ik vind het alleen zo jammer dat mijn 'hoek' van de 1e toer niet zo recht is, het loopt een klein beetje rond..zeur ik nu weer teveel en moet ik niet op de kleine dingetjes letten of... :)waarschijnlijk klopt dat wel omdat ik alleen stokjes doe. Nou ik ga weer verder haken :) |
||
![]() |
||
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
|
Het is vaak moeilijk te zien wat de laatste steek is, dus misschien heb je in die laatste steek geen stokje gehaakt. Ik weet niet hoeveel stokjes je hele deken is, misschien moet je ze even tellen, de 3 keerlossen tellen als 1 stokje.
De weg vragen is geen zeuren, hoor, je hebt recht op een mooi resultaat. En je baby ook. |
||
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
||
![]() |
||
|
Nou hij is bijna af, het mooie dekentje :) Ik wil de randen afwerken met lossen steken o.i.d. iemand een tip? En ook hoe ik het 't beste kan doen. Kan natuurlijk niet teveel poespas voor in het ledikantje zijn.
Alvast wederom heel erg bedankt! Groetjes Chantal |
||
![]() |
||
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
|
Ken je het picootje? Je haakt *3 lossen en dan een halve vaste in de 1ste losse, dus die tegen de kant aan zit, dan sla je een steek over, een vaste* en herhaalt vanaf * t/m *. Je kunt ook gewoon telkens 3 lossen maken en één of geen steek overslaan, dan bobbelt het randje een beetje.
|
||
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
||
![]() |
||
mayolijn ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 November 2005 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1192 |
|
Ik zou gewoon het hele dekentje rond gaan met een vaste steek. Als het een mooi dekentje is heeft het geen drukke rand nodig. Ik heb laatst een dekentje met grannyspreep afgewerkt met alleen vasten. Daardoor wordten de randen ook wat rechter/strakker. En vaak heeft het niet meer nodig dan dat.
|
||
*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
|
||
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |