Algemene vraag |
Reageer |
Autheur | |
Zwaas
Newbie Lid sinds: 15 November 2011 Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 November 2011 om 17:51 |
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb zeer weinig ervaring. Maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Ik heb dan ook een beetje een algemene vraag over iets wat ik in meerdere patronen terug vind. Ik zie vaak staan: begin met een teruggaande toer. Maar hoe doe je dat dan? Bedoelen ze dan dat je als je in een patroon met twee soorten toeren werkt dat je dan gewoon met de tweede begint in plaats van de eerste of is het ingewikkelder? Sorry het is vast een hele domme vraag maar ik kan er nergens antwoord op vinden. Groetjes, Joyce |
|
sjaak
Hobbywonder Lid sinds: 30 Mei 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 587 |
Post Options
Thanks(0)
|
De heengaande toeren zijn meestal oneven toeren (1,3,5)teruggaand zijn meestal de even naalden(2,4,6,8 enz)
|
|
[IMG]http://i1125.photobucket.com/albums/l587/gif-mania/album19/x_8941aa5.gif">
|
|
Prideke
Hobbyguru Lid sinds: 31 Mei 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Domme vragen bestaan niet wel domme antwoorden.
Toevoeging op het antwoord van Jolanda: Je breit van rechts naar links en zodra je de laatste steek gebreid hebt keer je je werkje om. Als je dan begint met een nieuwe toer noemen ze dat de teruggaande toer. Ik hoop dat ik het nu niet ingewikkelder heb gemaakt |
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Ja maar hoe kun je dan met een teruggaande toer je werk beginnen?
|
|
sjaak
Hobbywonder Lid sinds: 30 Mei 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 587 |
Post Options
Thanks(0)
|
de opzetnaald is naald nr 1
|
|
[IMG]http://i1125.photobucket.com/albums/l587/gif-mania/album19/x_8941aa5.gif">
|
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Ooooh! Dat snapte ik niet :) Dus gewoon beginnen bij toer 1 dan? En
dan wordt de goede kant ook de goede kant? |
|
corine
Hobbyguru Lid sinds: 12 Oktober 2006 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 3518 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja de goede kant is dan de gladde kant(rechte) zeg maar, en
de verkeerde kant (averechtse) is de kant met de ribbels. |
|
|
|
Guests
Guest Group |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik denk dat het hier om de tricotsteek gaat, dat is steeds 1 naald recht en 1 naald averecht. Met de 'teruggaande toer' wordt dan volgens mij de averechtse naald bedoeld. Dus je breit in tricot, en begint daarbij met averechts.
|
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Het gaat om een boordsteek.
|
|
Prideke
Hobbyguru Lid sinds: 31 Mei 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ken je wel al je basissteken? Misschien is het handiger om eerst een proeflapje te maken en de steken te oefenen?
|
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Ja die ken ik al wel. Het gaat me echt om wat ze nou precies bedoelen
met dat je de teruggaande toer eerst moet breien. |
|
Prideke
Post Options
Thanks(0)
|
ik denk dat het handig is als je de tekst hier plakt, zoals jij het uitlegt snap ik er zelf niets meer van. Waarschijnlijk maak je het voor jezelf moeilijker dan wat je moet doen. Er zijn maar 2 naalden die je steeds breit. heengaande naald en teruggaande naald zoals Jolanda dat al in de eerste post zette. Meer smaakjes heb je gewoon niet.
Het kan zijn dat ze de allereerste toer beginnen met de achterkant van het werk maar dan nog... Stukje tekst kan een boel verduidelijken. |
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
je moet even goed je patroon lezen . Daarin staat meestal uitgelegd wat je heengaande en je teruggaande toer is . Als je heengaande toer recht is en je teruggaande av en er staat vervolgens dat je met een teruggaande moet beginnen dan begin je met av . Ze doen dat wel eens omdat je dan na de opzetrand een ribbeltje krijgt . |
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Oh okee. Dit is de tekst:
88 s. met naald 4,5 met ijsblauw opzetten en voor de boord met 1 terugg. nld. beginnen, 7cm (=21nld.) boordpatroon br. Dan met nld. nr.5 tricotsteek verder br. |
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
En het boordpatroon is hier 2 s. recht, 2 s. av.
|
|
Mutti
Hobbyguru Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8173 |
Post Options
Thanks(0)
|
maar staat er dan niet in je patroon uitgelegd wat je teruggaande naald is ?? Meestal staat dat helemaal aan het begin . Al voor de patroonsbeschrijving begint in een aparte uitleg b.v over de tricot steek Als je boordpatroon 2 r 2 av is dan is je teruggaande pen ook 2r 2 av . |
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Ja precies daarom. Misschien bedoelen ze dan de teruggaande naald
van de tricot steek. Dat zou dan averecht zijn. |
|
Mutti
Post Options
Thanks(0)
|
Dat is dus wat ik ook denk . Het zou kunnen dat ze bedoelen dat je na je boordsteek met av moet beginnen en dan gewoon verder in tricot . iets anders kan ik er niet van maken . succes .en vragen staat vrij |
|
Zwaas
Post Options
Thanks(0)
|
Dankje! Ik ga het proberen!
|
|
Fien
Hobbywonder Lid sinds: 26 Januari 2011 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 510 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, want de meerderingen in de eerste naald av gaan mee in het werk. Als je de naald rechts breit, zie je waar je gemeerderd hebt. |
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |