Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

inktlapjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
thyvil View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer thyvil Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: inktlapjes
    Posted: 21 November 2011 om 10:17

Vorig jaar heb ik als traktatie op school voor mijn dochter inktlapjes gemaakt. Daar zij een dag voor halloween jarig is heb ik in deze stijl figuurtjes er op geborduurt met de naam van het kind er op. Was een heel karwei om dit op tijd af te hebben maar het was gelukt. Ze hebben het er nu soms nog over en gebruiken de lapjes op school voor het afvegen van de inkt op de pen. Hier onder de link naar de site waar het op staat.

https://picasaweb.google.com/bedjes64/Traktaties?authuser=0& amp;feat=directlink

Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Naemi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 om 10:33
Leuk idee. Wij hadden op school ook inktlapjes, maar dat waren dan meerdere rondjes gekleurd vilt van een cm of 10 doorsne, die samen waren genaaid met bovenop een dierenknoop. Ik heb hem nog steeds, inclusief inktvlekken. 
geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 om 10:56

wat een leuk idee zeg.

maar wat heb je daar een werk mee gehad.

echt een aandenken.

is wel leuk voor op school.

maar eens onthouden voor bij ons.

Back to Top
amandel View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer amandel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 om 10:57
Wat leuk gemaakt, en het doet zeker aan vroeger denken, ook wij hadden inktlapjes.  leuke traktatie, wel een hoop werk maar het resultaat is prachtig, groetjes irene
Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 om 11:31

Ik heb op de eerste klas (1947) van de lagere school leren breien.

Twee vierkante rose lapjes van ongeveer 10 bij 10 cm. De zusters knipten lapjes van oude lakens. Die kwamen er tussen en het geheel werd met een knoop in het midden aan elkaar genaaid. En klaar was onze inktlap. Bijna de hele l.s. gebruikt. We schreven toen nog met een gewone pen en hadden inktpotjes in onze lessenaar ingebouwd. Ik wist niet dat men tegenwoordig nog inktlapjes gebruikt.

Groetjes, Lida

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 om 13:16
Wat een leuk idee om inktlapjes te maken. Heel veel werk geweest maar wel een uniek cadeautje voor elk kind.

De bschrijving van Lidwina is zo ongeveer ook op mij van toepassing geweest, alleen was de inktlap bij ons in de tweede klas aan de orde. Daar moesten we "links" leren breien. Een inktlap heb ik hier ook nog op mijn bureau naast de computer liggen. Ik heb namelijk nog steeds een potje inkt met een kroontjespen klaar staan. Voor het netjes opschrijven van muziek of voor een leuke pentekening kan ik de kroontjespen niet missen en dus de inktlap ook niet.  
Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 November 2011 om 21:47
Oh wat leuk. Veel te mooi om daar je inkt aan af te vegen. Je had in ieder geval groot succes.
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pralientje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 11:18
Allemaal leuke traktatie's
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 11:43
@Kamilla. Leuk dat wij dezelfde schoolervaring hebben. Naar aanleiding van jouw verhaal, vraag ik mij af of het niet toch op de 2e klas is geweest. Want volgens mij was er iets glad en iets met een ribbeltje, dus moest je al "links" kunnen. Maar dan weet ik niet meer wat we op de 1e klas gedaan hebben in de handwerkles. Als je in je herinnering gaat graven komt steeds meer. Ik geloof zelfs dat ik heb leren breien van onze toenmalige hulp in de huishouding/ kinderoppas en dat was in 1947. Weet ik zeker. Maar dat verhaal voert te ver. Groetjes, Lida
Back to Top
thyvil View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer thyvil Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 11:45

Wordt er helemaal    van. Ook ik had een inktlapje. Dit had mijn moeder voor ons gemaakt. Alleen was de buiten kant van skai gemaakt met binnen lapjes stof.

Bedankt voor de leuke reacties. Groetjes Birgitta

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 14:44
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

@Kamilla. Leuk dat wij dezelfde schoolervaring hebben. Naar aanleiding van jouw verhaal, vraag ik mij af of het niet toch op de 2e klas is geweest. Want volgens mij was er iets glad en iets met een ribbeltje, dus moest je al "links" kunnen. Maar dan weet ik niet meer wat we op de 1e klas gedaan hebben in de handwerkles. Als je in je herinnering gaat graven komt steeds meer. Ik geloof zelfs dat ik heb leren breien van onze toenmalige hulp in de huishouding/ kinderoppas en dat was in 1947. Weet ik zeker. Maar dat verhaal voert te ver. Groetjes, Lida

In de eerste klas kregen wij eerst een borduurwerk op gaas en in de 2de helft van het jaar een poppendasje als breiwerkje. Allemaal rechte ribbels gebreid op kousenpen 2½ met dunne katoen. Zelf had ik van mijn tante leren breien op mijn 5de. Toch denk ik dat het voor kinderen op die leeftijd leuker geweest was om met wol op pen 4 te breien. In de 4de klas kregen we pannenlappen met blokjes; weer op die lekkere dunne pennen met katoen.

Sorry voor het afdwalen, maar bedankt voor het ophalen van jeugdsentiment.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 16:10
Even stiekem gekeken naar je leeftijd, staat er jaamer genoeg niet bij. Het is allemaal zeer bekend, zeker die katoen op dunne pennen. Vochtige handjes van de inspanning, katoen die niet over de pennen wil schuiven!!. In de derde klas begonnen we aan een onderbroek van katoen. Heb ik een heel jaar over gedaan en paste toen ik op de 6e was. En voor tegenwoordige maatstaven was het toen nóg een tent. Tja die goeie oude tijd!!! Groetjes, Lida
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 16:26
Mijn leeftijd is 53 jaar. Ik ging dus in 1964 naar de eerste klas. Gelukkig ben ik die onderbroek misgelopen.  Die dunne katoen duurde eindeloos en als je een steek had laten vallen, moest je achteraan in de rij gaan staan om geholpen te mogen worden.

............

Ps. profiel is aangevuld.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 17:18

Dus toen was dat nog. Ik stond toen al voor de klas. Maar de kleintjes heb ik nooit gehad. Wat die toen maakte heb ik eigenlijk niet meegekregen. Ik stond niet aan de lagere school. Maar die rij, ja ja. Ik gaf les aan het VGLO, bestaat niet meer. Bij mij stonden ze in de rij voor grotere breiwerken. bv een trui. Als je daar dan zat als juf, met zo'n rij wachtende kinderen. Ik vond het een ramp en werd er doodnerveus van. Dus van mij mochten ze blijven zitten en ik liep rond en ze mochten ondertussen iets anders doen. Groetjes, Lida

Back to Top
hannie-groen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hannie-groen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 November 2011 om 20:06

dat is echt nostalgie ,ik gebruikte die vroeger ook op school

leuk om die weer eens terug te zien

op deze site kun je vele leuk dingen maken om cadeau te doen

http://www.party-gifts.nl/ het is geen haken en breien maar wel leuk om te doen

ik heb er doosjes van gemaakt toen mijn kleinzoon werd geboren met zijn foto erop

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.078 seconden.
Lang Yarns