Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Werkwijze van Tatting Shuttle

Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
resi View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer resi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Werkwijze van Tatting Shuttle
    Posted: 13 Juni 2010 om 15:17

Hallo allemaal.

Ik heb in een handwerkwinkeltje een spoeltje gekocht, het is blauw en heeft de vorm van een bootje. Op z´n duits heet het een Occhi/Schiffchen en op z´n engels een Tatting Shutle en op z+n spaans een Lanzadera. Je kunt het gebruiken om met lussen en knopen een heel kleedje of zelfs een omslagdoek te maken. Vroeger werd het nog op school geleerd. Heeft iemand een beschrijving of weet hoe je het kunt gebruiken? Het spoeltje was niet duur € 2,50 maar ik mis een beschrijving. In de winkel noemde men het een crochette?

Gaan voor een uitdaging
wat dacht je van de uitdaging in jezelf?
Back to Top
Dinie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dinie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 15:36

Bedoel je deze?  Deze is voor frivolité, hoe het werkt weet ik niet precies, maar als je gaat googlen, kom je vast wel een beschrijving tegen.

Dit is er alvast eentje: Klik hier

Back to Top
Eugenie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Eugenie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 16:14
Ik krijg het maar niet onder de knie.

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Back to Top
pien66 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pien66 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 16:50
Heb ook ooit poging gedaan, kom niet verder dan een ringetje
Groeten Jacqueline
Back to Top
diny183 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer diny183 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 18:10

Zo'n ding kreeg ik ooit bij het complete handwerken, na verschillende pogingen is het samen met het garen in de prullebak terecht gekomen.

Ik heb nog wel een uitleg ervan.

Wanner je daar belangstelling voor hebt wil ik het wel scannen en mailen.

Back to Top
Dinie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dinie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 18:15
Ik heb t ook nog nooit geprobeerd, maar vind t wel heel erg mooi (tenminste wat ik op plaatjes gezien heb.) Mn schoonmoeder heeft ook zo'n ding liggen met beschrijving ergens op zolder maar ik heb me er nog niet aan gewaagd. (Zij ook  niet trouwens )
Back to Top
resi View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer resi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juni 2010 om 19:55

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ik ben al blij om te horen dat het frivolite betekent.

Diny183 ik zou dolblij zijn met die uitleg, het lijk me toch leuk om te proberen. Je kunt het zo mee nemen in je handtas, dusss erg makkelijk als je veel met de trein moet reizen, zoals ik. Heb je gelijk wat te prutsen.Alvast bedankt voor de moeite

Gaan voor een uitdaging
Back to Top
diny183 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer diny183 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2010 om 12:41

Resi.

Ik heb de beschrijving opgezocht en zal ze vanavond scannen en mailen.

Back to Top
resi View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer resi Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2010 om 20:28

Hallo allemaal,

Ik heb de beschrijving van Diny183 ontvangen, Diny superrr, het is een duidelijke beschrijving ik ga aan de slag. Als er meer mensen zijn die beschrijvingen tegenkomen ik hou me aanbevolen.Dusss andere Dinie, als je schoonmoeder een beschrijving heeft graag. Je mag een kopie opsturen ik betaal de kosten.Het handwerkwinkeltje zal er ook blij mee zijn.

Frivolite is een vorm van kantklossen, alleen met een klosje, niet met veel klosjes.

Groetjes Resi

Gaan voor een uitdaging
Back to Top
Moesje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Moesje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2010 om 22:55
Dinie, zou je ook de beschrijving aan mij willen mailen? Ik zou er ook erg blij mee zijn!
Groetjes, Moesje
Back to Top
Dinie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dinie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juni 2010 om 14:25
Ik moet nog even bij mn schoonmoeder gaan zoeken, ik denk dat dat volgende week ofzo wordt..
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 09:55
He dames, de moed zinkt me in de schoenen! Ik heb zo'n spoeltje besteld omdat ik het heel graag eens wil proberen (zie vooral toffe oorbellen op Etsy) en ging hier topics zoeken en nu zeggen jullie allemaal dat het zo moeilijk is!

Nou ja, ik ga het gewoon proberen als ik 'm heb (dat wordt weer veel YouTube-filmpjes kijken), ben benieuwd. Hier al iemand die het een jaar later inmiddels wél kan? :)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 12:09

het is niet echt moeilijk . het is gewoon een slag en als je die eenmaal te pakken hebt lukt het wel .

Belangrijk is dat je knoopjes steeds dezelfde kant opvallen ,anders kan je niet meer schuiven .

En aldoende leert men en oefening baart kunst

succes

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 12:22
Dank je, dat klinkt al hoopgevender :) Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen als ik eenmaal begonnen ben! 
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 12:32

Ik kende het nog niet.

ik heb het even opgezocht, wat een leuke dingen kun je daar mee maken.

Als ik zoiets een keer tegenkom weet ik nog niet of ik hem koop maar is wel iets wat ik in mijn hoofd houd voor bv een kadootje.

Back to Top
breimaan View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breimaan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 15:28
Frivolité werd vroeger veel gedaan door deftige dames. Zij konden dit handwerkje overal mee naar toe nemen in hun handtasjes.
Vooral bij de oudere generatie is dit handwerken nog bekend.
Ik ken iemand die er zeer bedreven in is en er de prachtigste kleedjes etc van maakt.
Zij heeft een poging gedaan om het mij ook te leren, maar helaas ik was een slechte leerling.

http://breimaan.blogspot.com/

groetjes, breimaan
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 16:24
Ja, het lijkt me ook handig om het overal mee naartoe te kunnen nemen, lijkt me toch makkelijker dan bij haak- en breiwerkjes. Maar goed, dat zal eventueel iets zijn voor in de verre toekomst, aangezien ik voorlopig natuurlijk niet van de YouTubefilmpjes zal wijken :)

Ja, ik kreeg ook al de indruk dat het wat meer door oudere dames dan door jongere gedaan wordt. Dat maakt mij niets uit, ik wil zo veel mogelijk technieken uitproberen en leren. Ik ben twintiger en vind het eigenlijk stiekem wel leuk om dingen te kunnen die veel van mijn leeftijdgenoten niet kunnen.

En volgens mij is het in de VS populairder dan hier, op Etsy vind je bijvoorbeeld helemaal geen frivolité uit Nederland.

Back to Top
everline View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer everline Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 22:28
wat is dat leuk!! Ik kende dit nog niet. Weer wat om een
keertje uit te gaan proberen. Nu nog even uitzoeken waar ik
zo'n spoeltje vandaan kan toveren.

Zou ik de beschrijving misschien alvast mogen ontvangen??

groeten,
bianca
Back to Top
Willemina View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Willemina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2011 om 23:06

Hier een link naar een Duitse site om een indruk te krijgen van Occhi technieken.

Jhttp://www.teddys-handarbeiten.de/

Het is nooit zo donker of het word weer licht.
Groetjes Willemina.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juli 2011 om 09:11
Hier vast even een update:

Inmiddels heb ik al hard geoefend met mijn spoeltje. Zoals ik al dacht, is het behoorlijk moeilijk! In het begin lukte het al niet om de touwtjes goed om mijn handen te krijgen, dan zat het al in de knoop voor ik goed en wel begonnen was!

Nu ben ik al iets vooruit gegaan, maar vooral het 'flippen' van de steken vind ik érg lastig! (Als je dat een keer vergeet of niet goed doet, raakt het dus meteen weer in de knoop)

Dus het zal nog wel even duren voor ik echt iets kan maken, het resultaat op mijn oefendraadje tot nu toe is een paar héle kleine ringetjes en veel knopen :D

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.688 seconden.
Lang Yarns