Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaimachine

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
mimisa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mimisa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaimachine
    Posted: 12 Februari 2012 om 09:22
Ik wil binnenkort eens op zoek naar een eenvoudige naaimachine. Ik kan het nog niet. Heeft iemand een tip voor een goedkope, niet al te ingewikkelde naaimachine? En kun je het jezelf aanleren?

De aarde is rond en wat 't einde van de wereld lijkt is misschien wel het begin
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 09:45
Er zijn boekjes over met duidelijke aanwijzingen.

De eerste en belangrijkste lessen die ik leerde waren:

Houd bij het opspannen van de draad het klosje losjes vast.

Zet met het wiel de naald in de stof, houd beide draden even vast en naai dan de eerste drie of vier steken.

Daar let ik nog steeds op, dan gaat het niet trekken of lussen maken.

Die lessen staan nu net niet in de boekjes.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 09:47
Als ik je 1 ding mag aanraden, koop alstjeblieft geen 'supermarkt' machine. Ga eens informeren bij een dealer in de buurt (weet niet waar je woont, maar als je me dat per pm stuurt, dan zal ik zorgen voor het adres van een goede dealer in de buurt). Elke goede dealer heeft oudere tweedehands machines staan. Oersterk! Ze zien er niet zo hip uit, maar daar moet je even doorheen kijken.

Op een tweedehands machine krijg je garantie en je kunt rekenen op service van je dealer. En dat is toch echt heel handig! Verder zou je je kunnen aanmelden op Sancho. Dat is een forum voor mensen die zelf kleren en andere dingen maken met de naaimachine. Op al je vragen kun je daar het antwoord vinden/krijgen...

Er zullen dames zijn die het prima redden met een simpele nieuwerwetse machine, maar persoonlijk raad ik het je af!
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 11:17
Originally posted by by Ieke by Ieke wrote:

Ze zien er niet zo hip uit, maar daar moet je even doorheen kijken.

Een hippe machine... daar heb ik nog nooit bij stilgestaan.

Maar ik kan me helemaal aansluiten bij de voorgaande berichten. Als "eenvoudig, goedkoop en zelf nog uit te vinden" het motto is om ergens aan te beginnen dat inzicht en ervaring vereist, ligt teleurstelling op de loer. De vraag is natuurlijk ook wat je ermee wilt gaan naaien. Als je mooie kussens borduurt en die van een voering wilt voorzien is naailes niet nodig. Voor kleding is het echt wel fijn als je door iemand vooruit geholpen wordt.

Mijn man heeft ooit zonder enige ervaring onder mijn leiding voor zichzelf een middeleeuws feestkostuum genaaid. Dus je hoeft je misschien niet direct te binden aan een cursus van een jaar. Maar een goeie vriendin die je op weg helpt, is wel aan te raden.  

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 12:10

Helemaal eens met het bovenstaande.

Let wel op met naailessen. Vaak zijn het vooral gezelligheidsclubjes waar je wel goed geholpen wordt, maar waar je niet zelfstandig leert naaien. En eigenlijk gaat het daarom. Ik ben naailerares geweest en heb daarna ook vaak iemand geholpen, maar het zelfstandig een schaar in het stof zetten is voor de meesten het grootste probleem.

Als je zelfstandig wil beginnen heb ik wel wat tips voor je. bv hoe we vroeger begonnen met de leerlingen. Heb het mijn kleindochter en kleinzoon op dezelfde manier geleerd. Ik hoor het wel.

Groetjes, Lida 

Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 12:22

ik heb wel een goedkopere gekocht een aantal jaar geleden en hij doet het prima

ik kan er alleen niet zo goed dikke stoffen op gebruiken

ik gebruik hem niet zo vaak dus voor mij is dat prima

ben het zeker eens met lidwina Ik heb wel leren naaien op les maar echt heel veel was dat niet Heb 2 cursussen gedaan en ben toen gestopt

mijn lerares was erg gefocust op kleding en ik wilde meer andere dingen leren

lakens kussenslopen rits inzetten  enz Nu probwwr ik veel zelf maar dat is niet altijd een succes

mijn moeder heeft een aantal jaren geleden haar hele goede pfaff weggedaan en een niewe goekopere gekocht en daar heeft ze nu nog spijt van

voor het geld voor de reparatie van o.a de motor van de oude had ze een nieuwe (minder goede ander merk)

succes ermee

Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 12:26
Vooral het niet door wat dikkere lagen stoffen komen is het grootste probleem van de goedkopere machines...

Als je spijkerbroeken in wil korten (kost een kapitaal als je dat laat doen) heb je wel een sterke machine nodig.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 12:32

Een speciale jeansnaald van een goed merk wil nog wel eens helpen bij spijkerstof.

Maar, sorry hoor, via lakens en kussenslopen leer je wel heel goed de techniek van het naaien. Lange stukken netjes recht blijven bv. En de naad van een broek moet toch echt mooi recht gestikt zijn.

Dag, Lida.

Back to Top
Tineke01 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tineke01 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 12:46
Ik heb ooit een naaicursus bij het NTI gedaan!
Ik kreeg ook echt cursusboeken waarin werd begonnen met uitleg en omgaan met de electrische naaiachine. Je moest allerlei kleine proeflapjes maken van bepaalde zomen en recht stikken en vakken naaien enz. en iersteken gebruiken enz. Het kostte uiteindelijk aardig wat omdat je steeds je gemaakte dingetjes per post moest opsturen naar de naai-juffrouw. Het kwam dan weer terug met een aantekening/opmerking en een cijfer erbij.
Heb er wel wat van geleerd maar een echte naaister ben ik er toch niet van geworden.
Tegenwoordg naai ik bijna niet meer.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 13:24

Klopt Lidwina .

Zo heb ik ook rechte naden leren stikken .

Bij ons thuis werden vroeger de lakens als ze in het midden slijtplekken gingen vertonen door midden geknipt . De zijkanten gingen naar het midden en de wat dunnere middenstukken naar de zijkant .

En dan maar oefenen op rechte naden met een handnaaimachine dus had je ook maar 1 hand om te sturen .

Back to Top
arnhemmertje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer arnhemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 13:36

Ik wilde ook graag een naaimachine en zag toen in het blokker krantje zo'n toyota machine staan.. Wat een ellendig ding vond ik dat zeg  Meteen weer terug gebracht.. En dat ging ook niet heel makkelijk..

Dan moet ik zeggen dat ik totaal niet overweg kan met de boven en onderdraadspanning dus ik had het liefste dat dat 'automatisch' ging..

Hier bij Singer hadden ze een actie dat je je oude machine in kon leveren en 250 euro korting kreeg, aangezien mijn oma 5 naaimachines heeft mocht ik er eentje inleveren lol.. Heb toen een Singer gekocht, en heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.. Dan maar een duurdere, maar die is het tot op de dag van vandaag zeker wel waard geweest..

Ik heb mazzel dat mijn oma ontzettend goed kan naaien, dus ik volg de cursus bij haar ;)

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 17:01

@mutti, ik heb naar aanleiding van die lakens gauw even naar je geboortedatum gekeken. Het verhaal is helemaal bekend. Wat werd er niet allemaal vermaakt. Daar kunnen we een boek over vol schrijven. Een tante van mijn moeder had ook zo'n handnaaimachine. Vond ik een geweldig indrukwekkend ding. Mijn moeder had een trapmachine. Mocht ik niet op, want als je verkeerd trapte gingen de draden in de knoop bij de spoel. Gelijk een drama.

Groetjes, Lida

Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 17:08
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Mijn moeder had een trapmachine. Mocht ik niet op, want als je verkeerd trapte gingen de draden in de knoop bij de spoel. Gelijk een drama.

Groetjes, Lida

Mijn moeder had de Singer-trapnaaimachine van haar moeder (mijn oma dus). Oma heeft die voor haar 18de verjaardag gekregen in 1907. Maar die machine kon je "splitsen" zodat je met de handnaaimachine verder kon. Dit was handig als je het handmachine-deel mee wilde nemen. Dat gietijzer was desondanks nog enorm zwaar. Mijn vader heeft die machine piekfijn in orde gemaakt.

Maar ik denk dat we als moderne hobbyisten de zigzag en ander comfort niet graag willen missen.

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Februari 2012 om 17:34
Inderdaad Kamilla, alleen al dat inrijg gemak is al heel wat waard. groetjes, Lida
Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 08:54
Ik heb laatst een heel oude naaimachine gekregen van mijn naaimachine dealer. Nog wel met een stekker voor in het stopcontact, maar verder een oud beestje. Het was destijds een semi-industriële machine, gekocht door iemand die een naai-atelier had. Het is gaaf om te zien dat de siersteken (zigzag, golfjes, boogjes, wiebertjes) nu ook op mijn nieuwerwetse machine zitten...

Ik las gisteren op Sancho een mooie uitspraak: beter een goede tweedehands dan een slechte nieuwe machine. Wat mij betreft slaat dat de spijker op z'n kop.
Back to Top
Jolly View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jolly Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 11:30

Ik naai erg veel en heb op het moment 2 naaimachines.

Eentje van de lidl en die bevalt me erg goed gelukkig, ook de service is uitstekend.

Ik trapte de stekker van het voetpedaal stuk door een val en ja hoor heb nu weer een nieuw voetpedaal.

De andere is een Toyota naaimachine en deze bevalt mij minder goed.

Bij het kopen van een machine is het belangrijk dat je weet hoe de service is.

Groetjes van Jolly

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 16:23
Ik heb mijn dubbele boekje al in een envelop, gepostzegeld en wel, alleen ben ik er vandaag al uit geweest, dus het posten moet nog. Ik zou niet teveel kijken naar manchetten en paspelzakken, want dan begin je er niet aan.

Ik vind met breien en haken het makkelijk om met poppenkleren te beginnen, maar met naaiwerk niet, dat is zo'n gepriegel, dan zou ik kinderkleren aanraden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns