Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp gevraagd bij zelf patroon maken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
ilvy View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilvy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp gevraagd bij zelf patroon maken
    Posted: 16 Juni 2012 om 02:55
Hallo allemaal,

Al een tijd ben ik druk aan het brainstormen over een leuke babydeken. Graag wilde ik een quilt-achtige deken maken, maar dan wel in de stijl van bijv. het babymerk BamBam (voorbeeld). Ik zou dolgraag een dekentje maken met vierkanten van bijv. een gerstekorrel, afgewisseld met blokken met een mooie ster, hart of lief kroontje. Nu heb ik al wat gelezen over jacquard breien, maar helaas ben ik bang dat zoiets te lastig wordt.

Nu zag ik zojuist een geinig patroon op de Drops website met een hart (ietwat te uitgerekt hart, maar ach) met ajoursteken HIER. Nu begrijp ik die beschrijving wel, maar het liefst zou ik deze willen 'vertalen' naar een patroontje wat in mijn idee van het deken past. Ofwel: een leuk hart, sterretje en kroontje.

Kan iemand mij bij staan met zijn/haar expertise? Misschien nog overige opties voor het aanbrengen van figuren op het deken?

Bij voorbaat ontzettende dank!!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2012 om 08:55
Ik wil gerust meedenken, maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Je zou graag dat hart willen gebruiken en daarnaast dan blokken met een sterretje en een kroontje? Zelf ajour ontwerpen heb ik nog nooit gedaan. Het moet op zich te doen zijn (want ajour is in feite niet veel meer dan op de ene plaats een omslag maken en daarin breien zodat er een gaatje ontstaat, en tegelijkertijd op een andere plek steken samenbreien zodat je er niet te veel krijgt), maar het lijkt me wel een heel gepuzzel.

Kun je helemaal niet met meerdere kleuren breien? Het is niet zo moeilijk, hoor. Jacquard breien is (dacht ik!) met heel veel verschillende kleuren, waarbij je heel vaak van kleur moet wisselen. Terwijl ik van jou begrijp dat je de achtergrond dan in één kleur zou willen breien en het figuurtje (hart, kroon, ster) in een andere kleur. Ik weet eigenlijk wel zeker dat je dat kunt.

Als je graag alles in één kleur wilt, kun je ook met structuur werken, dus bijvoorbeeld de achtergrond in rechte steken en de figuurtjes in averechte steken.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2012 om 09:14
Heb je geen goede breigids, zoals de Breibijbel? In de meeste uitgebreide handboeken staan inbreifiguurtjes en steken, die je zelf een beetje kunt veranderen om ze tot iets van jezelf te maken.

Je kunt ook in de bibliotheek kijken of er zulke boeken staan.

Houd er wel rekening mee dat sommige steken inkrimpen of juist uitrekken, waardoor je niet simpelweg voor elk vierkantje hetzelfde aantal steken en naalden kunt gebruiken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ilvy View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ilvy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2012 om 17:00
@ Pluk: het is inderdaad zo dat het maar om 1 andere kleur zou gaan, niet meer. Ik heb zelf al wat proeflapjes met idd structuur gebreid maar persoonlijk vind ik het hartje dan niet echt duidelijk. Ben bang dat een kroontje dan helemaal niets zou worden haha.

Misschien moet ik dan toch maar eens proberen om toch met een andere kleur te breien. Kan het enkel mbt een streep (ofwel gewoonweg van bol wisselen), maar een patroon is geheel nieuw voor me. Heb je misschien toevallig een goede referentie?

@ Magtelt: nee, een breibijbel oid heb ik inderdaad nog niet. Wel een boek met steken, maar daar staat niets in. Mijn wandelende breigids, mijn lieve moeder, is net voor 4 weken vakantie vertrokken, dus helaas kan ik die ook niet raadplegen.
Toevallig heb ik de Breibijbel wel aan iemand voor mn verjaardag gevraagd, welke ik nog 'tegoed' heb. Mijn verjaardag was immers 10 april haha
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2012 om 20:18
O, oké, nee, dan zou ik ook niet voor structuur gaan. Het verschilt waarschijnlijk ook wel erg per garen hoe goed je dat ziet.

Als je al wel van kleur A naar kleur B kunt wisselen, ben je al een heel eind! Je moet dan alleen ook weer terugwisselen naar kleur A. Volgens mij heet wat jij wilt gaan doen 'intarsia', als je zoekt op 'intarsia knitting' kun je vast een hoop vinden.

Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2012 om 22:03
waarom niet leuke figuurtjes opmazen? (in het engels duplicate stitch), dan zijn er een heleboel voorbeelden
lydia wijsbroek
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Juni 2012 om 11:33
Lukt het al, ilvy?
Back to Top
Wanda View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wanda Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2012 om 06:08
WANDA
Niemand is volmaakt, en daar ben ik het perfecte voorbeeld van
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2012 om 15:21
dames, geloof niet dat het nut heeft, ze komt niet op het forum

wanda, daar staan wel hele leuke tussen
lydia wijsbroek
Back to Top
Wanda View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Wanda Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2012 om 16:37
ach, dat gebeurt zo vaak, maar nu heeft tenminste een ander er ook wat aan
WANDA
Niemand is volmaakt, en daar ben ik het perfecte voorbeeld van
Back to Top
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Juni 2012 om 16:37
ja inderdaad, dat laatste linkje wat je doorgaf is super leuk
lydia wijsbroek
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.467 seconden.
Lang Yarns