Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

problemen met een granny square

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
petra1982 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra1982 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: problemen met een granny square
    Posted: 28 Juni 2012 om 15:08

ik ben bezig met een granny square, genaamd netwerk.

ik loop vast bij toer 5, waar staat dat ik 4 stokjes in het eronder liggende stokje van de vorige toer moet maken. wat wordt hier nou precies mee bedoeld?
ik probeer het vanaf het getekende patroon te maken, maar ik krijg het op een of andere manier niet voor elkaar Confused.
kan iemand me hiermee helpen?

ik heb met een ovaal op het telpatroon aangegeven waar ik vast loop.

Groetjes Petra

Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2012 om 15:20
Volgens het geschreven patroon moet je 4 stokjes in het middenste stokje van de voorgaande rij maken.
Op de tekening staan de 4 stokjes verspreid.
Je kan volgens mij nu kiezen uit 2 mogelijkheden : of je haakt 4 stokjes in het middenste stokje van het groepje uit de vorige rij ( zoals in de tekst) , of je verspreid de 4 stokjes tussen de stokjes van de vorige rij(zoals de tekening).
Misschien beide eens proberen en kijken welke je het leukst vindt. Je keuze heeft geen gevolgen want het is de buitenste rij.
Is er ook een foto aanwezig? Misschien dat je het kan zien op de foto welke nu juist is.
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
petra1982 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra1982 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2012 om 15:27
ik hoop dat het zo goed te zien is op de foto.

als ik de stokjes verspreid over de vorige stokjes, dan worden ze zo uit elkaar getrokken, en het lijkt dan niet op de foto.
maar steek je de naald dan echt tússen de stokjes, of in de steek van het stokje? want dan krijg je nog een draadje weer onder het stokje en dat lijkt niet echt mooi vind ik.
Groetjes Petra

Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2012 om 15:39
Volgens de foto te zien ben je nu bezig aan de witte rij. Als ik de foto vergroot dan kan je goed zien dat de stokjes verdeeld worden tussen de andere stokjes en dat je geen groepjes meer vormt. Het is de bedoeling dat je een mooie vlakke omranding krijgt zodat je makkelijk meerdere squares aan elkaar kan maken, en dit kan volgens mij alleen als je die 4 stokjes verspreid. Die stokjes maak je tussen de andere stokjes en niet in de stokjes.
Als het maar eentje is (bvb als onderlegger) kan je het eens met een groepje stokjes proberen, dan zal het er esthetisch anders uitzien.

Wat wil je met deze square maken?? meerdere aan elkaar of hou je ze enkel
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2012 om 16:49
En??? Lukt het een beetje???
Wil je ons dan zeggen wat je dan uiteindelijk hebt gedaan? met een foto misschien?Smile

Back to Top
petra1982 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra1982 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2012 om 17:26
ik wil er een babydeken van maken. ik denk dat ik inderdaad de stokjes ga verdelen tussen de andere stokjes en kijken hoe dat lijkt.

ik ga het straks nog eens proberen en dan zal ik het nog even laten weten, met een foto LOL

bedankt voor je hulp in ieders geval!
Groetjes Petra

Back to Top
petra1982 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra1982 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2012 om 13:34
nou het is gelukt, en het ziet er ongeveer zo uit als op de foto LOL 
ik heb de stokjes tussen de andere stokjes gewerkt.
zoals beloofd nog even een fotootje.

Groetjes Petra

Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2012 om 14:27
Geslaagd!!!Big smile
Ook een mooie kleurencombinatie!!
Zal een vrolijk babydekentje worden Thumbs Up
Back to Top
denise View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer denise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2012 om 17:59
de kleurencombinatie is grappig succes met je babydekentje
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2012 om 18:09
ziet er al helemaal anders uit, goed gedaan
met granny's heb je soms dat je het een aantal maal moet proberen voor het er uitziet zoals het moet
de ene staat al beter beschreven dan de andere, maar de aanhouder wint hé

Back to Top
haakAB View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer haakAB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 Juni 2012 om 11:16
Ik lees het berichtje nu pas, maar ik heb hetzelfde "probleem"gehad. Is vast een granny uit het boekje "granny squares haken". Ik heb het idd net zo opgelost als jij gedaan hebt en het aan elkaar vastmaken gaat prima
Back to Top
Fryskfamke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fryskfamke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2013 om 12:04
Hoi!

Ik weet niet of dit artikel nog 'online' is, ik probeer het eerst even, anders zet ik nieuwe vraag online.
Ik probeer dezelfde granny sq te maken, ook uit hetzelfde boek ( ik maak ook dezelfde babydeken).
Ik heb de gr sq via het patroon gemaakt (ik snap meestal eerder de tekening dan de omschrijving). Dit is redelijk gelukt, echter het lapje is een beetje bobbelig (niet helemaal vlak). Vraag 1: trekt dit bij zodra je de lapjes aan elkaar haakt?
Ik krijg echter niet de herhaling in mn hoofd, de eerste twee toeren wel, daarna moet ik toch steeds op de tekening kijken. Vooral de laatste twee toeren doe ik echt vanaf de tekening, ik kan niet echt de herhaling ontdekken. Ik heb ook geprobeerd dit via de omschrijving te ontdekken, maar dan komt het er bij mij anders uit te zien.
Als je dan naar het lapje kijkt van het babydekentje, pagina 24, dan ziet het er juist een stuk simpeler uit. Echter als ik volgens foto haak wordt het nog bobbeliger.
Heeft iemand even een goede tip voor mij of is er op internet een wat duidelijkere beschrijving te vinden?
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2013 om 15:26
wanneer je gr sq maakt, ben je beter dat je ze opspant op een zelfde grootte.
Ik gebruik een stuk isoleerplaat waar ik dan de grootte van de squares opteken. Daarna de squares met naaldjes erop prikken en opspannen op de zelfde grootte. Soms is een beetje bevochtigen een aanrader.
Misschien dat dit bij jou ook helpt.
Back to Top
Fryskfamke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Fryskfamke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Oktober 2013 om 17:00
Hon Lollibol, bedankt voor de tip, ga het uitproberen!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns