Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Rondhaken met stokjes

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
silvernir View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Mei 2012
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer silvernir Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Rondhaken met stokjes
    Posted: 10 Juli 2012 om 23:40
Ik heb laatst garen gekocht om een hoedje te haken. Ik heb er 1 gehaakt en heb nog genoeg over voor een volgende voor mijn moeder. Alleen heb ik toch het idee dat ik iets niet doe zoals het hoort.

Ik volg het patroon en na elke toer moet ik sluiten met een halve vaste. Vervolgens haak ik 3 losse voor het eerste stokje en ga daarna de rest van de stokjes in het rond haken. Aan het einde kom ik bij de halve vaste uit. Moet ik hierin nou ook een stokje haken of niet?
Mijn gevoel zegt van niet (ik zie het ook niet in het patroon) maar er komt zo'n groot gat als ik het niet doe (ik sluit de toer steeds met een halve vaste in de derde losse). 

Ik ben bij mijn hoedje uiteindelijk wel een stokje gaan haken in de halve vaste waardoor er maar een klein gaatje komt en de overgang/streep niet zo groot wordt. Maar op een gegeven moment had ik teveel stokjes. 

Ik wil eigenlijk graag weten of zo'n groot gat hoort als je niet in een spiraal haakt maar met halve vasten sluit en of ik het goed/fout doe.

Groetjes Maike
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2012 om 00:15
als het patroon aangeeft elke ronde te sluiten met een halve vaste is dit inderdaad in de 3de losse die je gebruikt als eerste stokje om de toer te beginnen.
als ik mijn losse te los haak vind ik dit sluiten ook niet erg mooi, misschien kan je zoals ik doen de 3 losse wat strakker haken, is iets moeilijker om dan te sluiten met een halve vaste maar naar mijn mening veel mooier
op het sluiten van de halve vaste komen er dan weer 3 losse voor je volgende ronde.
Hetgeen je ook kan doen is niet sluiten maar inderdaad in een spiraal gewoon doorhaken, ik vind met een muts valt dat meestal niet op en heb je geen naad


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23654
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2012 om 09:13
Je kunt stokjes heel goed in een spiraal haken, dan haak je de allerlaatste drie bv door eerst een half stokje, dan een vaste en dan een halve vaste te haken. Dan is de rand weer mooi rond. En dan heb je geen lelijke naad in je werk.

De halve vaste waarmee je een toer sluit komt op de derde losse van het begin en telt volgens mij mee, daarop doe je weer de drie lossen die als eerste stokje meetellen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
silvernir View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Mei 2012
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer silvernir Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 10:04
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga beiden proberen. Ik heb hiervoor vooral beestjes gehaakt met vasten en dan in spiraal gehaakt. Nu ben ik dus erg verbaasd dat ik zo'n lelijke naad krijg en dan soms echt een groot gat. Dat vind ik toch jammer van het hoedje. 

Het lijkt me alleen lastiger om te zien waar ik ben gebleven als ik in een spiraal ga haken. Ik eindig met 90 stokjes. Als ik de tel kwijt ben is het toch bijna onmogelijk om te zien waar de toer ervoor geëindigd is? Of is daar een truukje voor?
Back to Top
vikike View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Mei 2011
Status: Offline
Points: 1402
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer vikike Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 10:09
stekenmarkeerder gebruiken of een gekeurd draadje elke keer je terug aan je eindpunt komt deze verder mee nemen


Back to Top
Seeke69 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 10 April 2012
Status: Offline
Points: 1855
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Seeke69 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 10:53
Ik gebruik meestal een gekleurde paperclip of schuifspeldje. Ook handig :-).

<a href="http://postimage.org/" rel="nofollow">free picture ho
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 April 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2513
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 11:04
Ik gebruik ook verschillende kleurtjes van paperclip!!
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
silvernir View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 10 Mei 2012
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer silvernir Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 20:35
Goede ideeën, bedankt!

Ik ben inmiddels opnieuw begonnen en nu in een spiraal.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns