Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hals afkanten DROPS 32-10

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Marticka View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marticka Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hals afkanten DROPS 32-10
    Posted: 07 Augustus 2012 om 23:03
Hallo,

Ik begrijp niet helemaal hoe het afkanten van de hals in z'n werk gaat in het Drops patroon 32-10 (http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=32&d_id=10&lang=nl). Alle steken van voor- & achterpand staan op de rondbreinaald. Op een bepaalde hoogte worden een aantal van de middenste steken afgekant:

Kant bij een hoogte van 56-57-58 (61-63) cm de middelste 40-40-40 (40-40) van het voorpand af voor de hals.

Betekent dit dat ik dan eerst de eerste 40 steken (bij een voorpand van 120 steken) van het voorpand brei & dan begin af te kanten? Hoe gaat het dan precies verder na het afkanten van die 40 middenste steken? Dit zijn de verdere instructies:

De rest van het werk wordt heen en weer gebreid op de breinld. Kant daarbij af aan beide halszijden in elke 2e nld als volgt: 2 x 2 st en 1 x 1 st. Kant bij een hoogte van 59-60-61 (64-66) cm de middelste 46-46-46 (46-46) st van het achterpand af voor de hals. Kant in de volgende nld nog 2 st af aan beide halszijden. Kant de overige st af bij een totale hoogte van 60-61-62 (65-67) cm.

Het is me niet duidelijk wanneer je dan begint met heen&weer breien. Ben dan ook een beginnende breister, die duchtig aan het oefenen is vooraleer ze echt aan dit werk begint. Tot nu toe lukte dat best, maar nu zit ik dus vast. Heel erg bedankt alvast voor de hulp!

Martje

Back to Top
annejee View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer annejee Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 12:05
Beste Martje,

Zoals ik het lees zou ik eerst de middelste 40 steken van het voorpand bepalen.
Dan ga je verder met rondbreien. Als je de eerste van de 40 steken van het voorpand dan tegen komt begin je met afkanten. Je stopt met afkanten als je al deze 40 steken hebt gehad. Dan ga je verder met breien. Je kan nu niet meer rond breien, dus dat klopt met de verdere instructies,

De rest van het werk wordt heen en weer gebreid op de breinld. Kant daarbij af aan beide halszijden in elke 2e nld als volgt: 2 x 2 st en 1 x 1 st. Kant bij een hoogte van 59-60-61 (64-66) cm de middelste 46-46-46 (46-46) st van het achterpand af voor de hals. Kant in de volgende nld nog 2 st af aan beide halszijden. Kant de overige st af bij een totale hoogte van 60-61-62 (65-67) cm.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is. (Ik ben toch meer van het voordoen of laten zien dan het  met woorden uitleggen.... )

Succes!
annejee

http://pinterest.com/annejee/
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 13:30
Ik begrijp er niet veel van maar ik vind het erg knap dat je als beginnende breister meteen aan het rondbreien bent.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Marticka View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marticka Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 14:46
Dank je wel voor je antwoord, Annejee. Dit was ongeveer wat ik vermoedde, maar ben dan toch nog niet helemaal mee met het vervolg. Hopelijk kan iemand me dan ook bij de volgende stap helpen.

Dus, stel dat ik helemaal aan het begin 200 steken op m'n rondbreinaald heb staan. De eerste steek van elke nieuw rondje, is de eerste steek van het voorpand, helemaal rechts als de trui (klaar & juist gekeerd) gewoon voor je plat op tafel zou liggen.

(het patroon geeft 240 voor de kleine maat, maar ik ga nu even doen alsof het er 200 zijn, om verwarring met het getal 40 verderop te proberen vermijden)

Ik bepaal de middelste 40 steken van het voorpand. Het voorpand is 100 steken breed, dus de middelste 40 steken zijn steek 31 tem 70.

Ik begin het rondje waarin ik wil afkanten te breien, dus van steek 1 tem steek 30 gewoon zoals ik al de hele tijd aan het doen was. Steek 31 tem steek 70 kant ik af. Nu heb ik op mijn naald ipv een cirkel een lange rij: die begint bij steek 71, gaat door tot steek 200, waarna meteen steek 1 volgt en dan alle volgende tot steek 30.

Klopt dit?

Zo ja, brei ik die rij dan gewoon helemaal van steek 71 tot aan steek 30 (dus via de overgang van achterpand naar voorpand)? Er is niet meteen een andere optie, lijkt me. Maar dan krijg je toch een extra rijtje op dat deel van het voorpand (steek 1 tem 30) tov het andere deel van het voorpand (steek 71 tem 100)? Of maakt dat niet zoveel uit?

Als dit stukje ook nog juist is, hoe ga ik dan verder na het uitbreien van die rij? Ik keer m'n werk, kant de 1ste 2 steken af (maw steek 30 & steek 29) & ga weer helemaal door tot het andere eind? Opnieuw keren, 1ste 2 steken (71 & 72) afkanten, rij afwerken? Enz.?

Alvast heel erg bedankt voor bevestiging of correcties! Dan probeer ik het zo snel mogelijk uit & laat ik wel weer van me horen wanneer ik in de knoei raak met het afkanten op het achterpand :)

Martje

PS Met een rondbreinaald is dat rondbreien echt niet moeilijk. Heb het nooit met rechte naalden geleerd, dus kan niet vergelijken, maar hier gaat het min of meer automatisch.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2012 om 16:32
Mij lijkt dat het klopt wat je bedacht hebt. Dat verschil wat jij denkt te hebben klopt en klopt niet. Je breit terug en kant 2 steken af. Je breit helemaal tot het einde. Je keert en kant weer 2 steken af. De pen die je dacht minder te hebben heb je nu gebreid volgens mij. Als het niet zo is moet je je er niet druk over maken. Dat heb je nl altijd. Je kunt op het einde van een naald niet afkanten, alleen maar aan het begin. Je krijgt dus altijd een klein verschil, maar dat zie je niet als de trui klaar is.
Ik vraag mij wel af of je de trui met dit inbreipatroon gemaakt hebt. Of heb je alleen het model van deze trui gebruikt en gewoon een kleur gedaan? Heb je het patroon met de herten er in gebreid, dan lijkt mij dat je moet kijken wat het mooiste is om als middenvoor te gebruiken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns