Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hoeveel wol/katoen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Brenmar View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brenmar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hoeveel wol/katoen
    Posted: 23 Augustus 2012 om 13:27
Is er een manier hoe je kan bepalen hoeveel wol of katoen je nodig hebt voor een patroon te haken.
Ik heb een kat gehaakt, maar nu kwam ik helaas katoen te kort in de kleur en die kan ik dus vooralsnog nergens vinden, en ik heb heel slim de wikkel weggegooit dus weet niet meer wat voor merk het is. Weer een lesje voor de volgende keer.
Back to Top
Nova View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nova Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2012 om 13:33
Ik kijk wat er wordt aangegeven op het patroon, en zorg dat ik van iedere kleur minimaal 1 extra heb. Bij een groot project zorg ik voor 2 extra per kleur. Wat er over is ga ik meestal toch nog gebruiken voor iets anders.
Groetjes, Femke

'Het verstandigst is zij, die weet wat ze niet weet.' Socrates
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2012 om 15:10
Ik vind het inschatten van hoeveel wol je nodig hebt ook altijd heel moeilijk! Bij veel patroontjes staat het aangegeven (en ik probeer dat ook te doen in mijn eigen patronen), maar soms staat er 'remains' (een overschotje) terwijl je er drie bollen voor nodig hebt. 

De wikkeltjes bijhouden is alvast een goed begin. Dan weet je tenminste nog welk kleur en welk bad je moet zoeken als je niet toekomt. Verder probeer ik het altijd wat in te schatten naargelang de grootte dat ze aangeven. Zo weet ik dat in een knuffel van een 20 cm meestal toch 2 of 3 bollen (Catania) gaan. 
Back to Top
Brenmar View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brenmar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2012 om 15:17
Ja inderdaad, ik had een patroon waarin je een restje nodig had, ik had nog meer dan een halve bol, maar kom dus mooi niet. Maar goed, ik zal die kleur vast nog wel eens vinden, en anders maar uithalen ofzo. Al doende leert men toch!
Maar ik zie dat ik inderdaad groter moet inkopen, hihi.
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Veerletje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2012 om 15:19
Wat ik ook soms doe als ik plots dreig tekort te komen, is gewoon een andere, contrasterende kleur erbij nemen. Het is een kat die je aan het haken was, hé? Dan bijvoorbeeld bij de staart verschillende kleurtjes gebruiken, streepjes maken ofzo.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2012 om 21:31
In een patroon staat vaak wat voor wol je nodig hebt en daar staat dan de verhouding gewicht/looplengte bij. Als je een andere kiest, moet je daarop letten, op die looplengte vooral.

De oplossing van Veerle is heel leuk. Dat zou ik ook doen. Je kunt altijd met twee extra kleuren werken en van donker naar licht of omgekeerd gaan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Brenmar View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brenmar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Augustus 2012 om 21:56
Inderdaad dat is ook een goede oplossing, ga eens kijken wat ik daar mee kan doen. Bedankt!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.313 seconden.
Lang Yarns