Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraagje breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Brenmar View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brenmar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraagje breien
    Posted: 14 Oktober 2012 om 10:14
Nu ik het haken wel een beetje onder de knie heb, zou ik wel willen gaan breien. Mijn breikunsten gaan niet verder dan recht/averecht maar daar moet ik toch wel wat mee kunnen.
Ik zou graag een col willen maken. Ik heb van een collega 2 leuke bollen wol gehad waar ik wel een col van zou maken.
Op de wikkel staat dat het bollen zijn van 100 gram voor naalden 5-6.
Nu is mijn vraag, hoeveel steken moet je ongeveer opzetten voor een col en moet het dan perse op naald 5-6 of kan het bijvoorbeeld ook op 8 of 10. Of ziet het er dan niet uit omdat het te grof wordt. En heb ik aan 2 bollen genoeg voor een col? Of misschien moet een col wel op rondbreinaalden?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2012 om 10:18
Hoe dikker de pennen hoe soepeler het werk. Een vriendin heeft zo'n col gebreid, was voor pen 8 en zij heeft het op 12 gebreid, ze breit wel echt vast. Ze heeft 20 steken opgezet, en alleen maar recht gebreid.
Schijnt goed geworden te zijn, ik heb het resultaat niet gezien. Op dunnere pennen zou ik niet doen, wordt het te plankerig.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2012 om 10:42
Het gewicht is minder belangrijk dan de looplengte. Die staat naast het gewicht. Ik geef maar een voorbeeld: Royal van Zeeman heeft een lengte van 241 m bij 100 gram. Als de looplengte van een andere wol 150 meter zou zijn bij 100 gram, dan had ik veel meer bollen nodig van die wol.

Staat er op die bol geen aanduiding hoeveel bollen je nodig hebt voor een trui? Ik denk dat je voor een col evenveel nodig hebt als voor een kleutertrui.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Brenmar View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Brenmar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Oktober 2012 om 11:44
De lengte van de bol is 163 meter, zie nu dat het een bol van de zeeman is, misschien hebben ze die nog wel. Voor een maatje 128 zou je 3 bollen nodig hebben..
Afijn ik ga het gewoon eens proberen, misschien vind ik er wel niets aan en eigenlijk zou dat wel goed uitkomen want weer een hobby erbij...... Helemaal niet handig.
Maar het is zo leuk allemaal, dat herkennen jullie vast wel.
Bedankt weer voor de reacties. Fijn om ergens terecht te kunnen met je vragen.
Back to Top
sonja View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer sonja Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Oktober 2012 om 15:47
veel breiplezier  en laat iets weten als de colSmile af is hé
Sonja
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.418 seconden.
Lang Yarns