Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Harige wol

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jolantje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jolantje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Harige wol
    Posted: 10 November 2012 om 08:32
Hallo allemaal! Bij het haken van harig katoen (voor schaap, kameel etc) loop ik iedere keer vast... ik zie dan mijn eigen steken niet meer! Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen. Nu heb ik een hondenkam gekocht en kam ik mijn wol. Zo zonde van alle mooie katoen die ik gekocht heb...
Alvast bedankt voor het meedenken!
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2012 om 10:02
Je kan een ander draadje mee haken,
Back to Top
Jolantje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jolantje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2012 om 10:18
Heb ik geprobeerd, maar die verdwijnt dan in het andere katoen!
Back to Top
Femke Costima View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Femke Costima Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2012 om 10:50
het is idd lastig, heb ook al een schaapje gemaakt, ik steek een veiligheidsspeld en mijn eerste steek en tel mijn steken zodat ik wel aan mijn aantal steken per toer kom.
niet gemakkelijk, maar het resultaat was er wel altijd.

Back to Top
Esther1963 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Esther1963 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2012 om 13:50
Als bijv. alleen het lichaam van het schaap met de pluizige wol gedaan wordt kun je 'm ook eerst met gewoon katoen (waar je bijv. ook het hoofd en de poten mee doet) haken en daarna haak je de steken door met de pluizige wol, het is dubbelop, maar dit is het enige idee wat ik je kan aanbrengen.
Back to Top
iepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer iepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2012 om 16:44
Wat je vooral moet doen is loslaten dat je netjes in iedere steek een steekje wil zetten. Het resultaat blijft met dat garen namelijk vaak hetzelfde, ook als het wat slordiger gehaakt is. Ik deel mijn werk altijd in delen op met zulk garen, bijv 60 steken in 6 vakken van 10 steken en dan zorg ik dat ik in elk gedeelte in ieder geval 10 steken haak eindigend op een draadje of steekmarkeerder. Voor het eindresultaat maakt het vaak helemaal niet uit of je netjes in iedere steek 1 hebt gehaakt of in de ene steek niets en in de volgende juist 2. Is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het soort pluizig garen dat je gebruikt. Normaal haak ik juist heel netjes, dus het was voor mij vooral het loslaten van het precieze werken dat het de eerste keer lastig maakte om ermee te beginnen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 om 12:42
Het muntje viel wat traag bij mij, maar ik bedacht ineens een andere oplossing voor harige wol voor beestenlijfjes: Je haakt of breit met gewone wol en je doet na elke steek de harige draad even voor of achter je werk, waarna je een steek maakt. Zo weef je als het ware de harige draad door je werk heen. Wel even opletten waar de dwarsdraadjes komen aan de goede kant van je werk, als je het keert. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar ik denk dat je een beetje harig beestje krijgt zo.

Zo zou je ook kerstslingers van lametta kunnen doorweven. Voor glittereffecten.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
ElleBelle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ElleBelle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 om 13:36
dat is inderdaad een geweldige tip!

Bedankt!

Dan gaat die bolletjes ooit eens op geraken 

http://pinterest.com/ellejientje/
Back to Top
JePe View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JePe Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 om 13:53
Magteld geweldig idee. Ga het ook eens proberen. Maar ik heb hier een molletje gehaakt en gewoon blik op oneindig en je naald ergens insteken. En vooral blijven tellen voor de hoeveelheid steken.

jokehobbys.blogspot.nl
Domus-Spei.blogspot.nl
pinterest.com/jpderuijter/
Back to Top
Humpiedum View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Humpiedum Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 om 14:52
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Het muntje viel wat traag bij mij, maar ik bedacht ineens een andere oplossing voor harige wol voor beestenlijfjes: Je haakt of breit met gewone wol en je doet na elke steek de harige draad even voor of achter je werk, waarna je een steek maakt. Zo weef je als het ware de harige draad door je werk heen. Wel even opletten waar de dwarsdraadjes komen aan de goede kant van je werk, als je het keert. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar ik denk dat je een beetje harig beestje krijgt zo.

Zo zou je ook kerstslingers van lametta kunnen doorweven. Voor glittereffecten.

Het haken met harige wol is voor mij ook een lastig project. De harige draad voor en achter het werk doen lijkt me misschien wel een goede oplossing, ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit al eens geprobeerd hebben en iets kunnen vertellen over het resultaat? Smile
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 om 16:43
Het doorweefidee kwam uit een antiquarisch boek, moet ik eerlijk zeggen, en het plan ligt er, maar vóór ik het gedaan heb??? Eerst mijn andere projecten afmaken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2012 om 16:58
Ik heb gisterenavond geprobeerd om de harige wol te weven tijdens het breien/haken, maar dit werkt niet. De haartjes verdelen zich dan half om half, naar voren en naar achteren, dus veel te weinig haar. Zelfs borstelen was geen oplossing! Jammer maar helaas!
Back to Top
JePe View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JePe Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2012 om 17:42
Je zou het patroon ook gewoon kunnen haken met gewone katoen. Wel in de kleur en dan zoals je smyrna knoopt er bij elke steek waar je eigenlijk haren moet hebben een draadje knopen?
Ik ben maar gewoon er mee gaan haken op goed geluk en dat ging ook prima. Maar bovenstaande is ook een optie waar ik toen aan dacht.
jokehobbys.blogspot.nl
Domus-Spei.blogspot.nl
pinterest.com/jpderuijter/
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns