Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraagje over meerderen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
tamseltje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tamseltje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraagje over meerderen
    Posted: 30 November 2012 om 02:03
Hey allemaal!

Ik ben tamseltje en nieuw op het forum. Ik ben zo avontuurlijk geweest om een trui te gaan breien.
Na wat sjaaltjes, een knuffelbeer en nog wat sjaaltjes heb ik het in mijn bol!

In ieder geval, ik ben bezig met een trui van Phildar. Het gaat helemaal prima, totdat ik in de omschrijving het volgende zie staan:

iedere 2e naald: 3 x 1 meerdering en elke 4e naald: 5 x 1 meerdering

Wie o wie kan mij vertellen wat ik moet doen?
Alvast ontzettend bedankt voor de moeite :)

Groetjes,

tamseltje
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2012 om 10:01
hoi,
ik lees t zo; iedere 2 e naald 1 meerderen, dat 3x doen als je weer bij naald 2 bent.
4e naald 1 meerderen, dat dan 5x doen als je bij de 4 e naald bent,
denk dat t zo is, maarre garantie tot aan de deur !
groetjes marian
Back to Top
petra1982 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra1982 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2012 om 12:15
Hoi Tamseltje,
het kan inderdaad zo zijn als dat breienmaar zegt.

het kan ook nog zo zijn dat je in  elke 2e nld 3 meerderingen moet maken verdeeld over de naald.
en in elke 4e nld 5 meerderingen verdeeld over de nld.

staat er niet iets over het aantal steken waar je op uit moet komen? want dan kun je het uitrekenen.

ik ben zelf namelijk met een babyjurkje bezig, waar op een gegeven moment  in het patroon staat dat ik 28 minderen moet maken, verdeeld over de naald.

maar misschien is er hier iemand die dit zeker weet.

Groetjes Petra

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2012 om 13:09
waar moet er gemeerderd worden . Na het het boord Is het een.voorpand achterpand mouw ????
waarschijnlijk zul je dan ook aan weerszijde moeten meerderen
hoeveel steken heb je nu op de pen en hoeveel moeten het er worden ???

allemaal zaken die belangrijk zijn .

het meest gebruikelijke is dat je meerdert aan het begin van je 1e pen deze  uitbreien en aan het begin van je teruggaande pen weer een meerdering
Dat doe je 3x aanweerszijde dus.

Vervolgens  brei je 2 pennen zonder meerdering en dan ga je weer meerderen . Weer 2 pennen zonder meerdering enz tot je het 5x hebt gedaan

Back to Top
tamseltje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tamseltje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2012 om 19:37
Het gaat om de voor/achterpand. Die zijn zeg maar hetzelfde.

Het meerderen is ter hoogte van de armen. Daarna moet ik afkanten (schouders) en dan nog een col zeg maar...
Is het nog te snappen?

Ik heb even gekeken... Ik heb nu 61 steken en moet er na al het gemeerder 77 hebben
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2012 om 19:41
Niet echt. Staat er ook bij "aan weerszijden"? Want dan moet je aan beide kanten eerst in elke 2e naald aan weerszijden een steek meerderen tot je 6 steken meer in totaal hebt en dan in elke 4e naald aan beide kanten een steek meerderen tot er nog eens tien bijgekomen zijn. Een beetje vreemd dat dat pas bij de armsgaten gebeurt. Of zijn dat een soort aangebreide mouwen?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2012 om 19:54
zijn het korte mouwtjes ????
Back to Top
tamseltje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tamseltje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2012 om 20:10
Het is een trui met lange mouwen. Het is in een averechte tricotsteek, waarbij de averechte kant de goede kant is.
Het is trui 3 van het Phildar boek 'herfst winter12/13'. De mouwen moeten apart gebreid.

Ik zal overschrijven wat er staat, op dat moment heb ik 59 steken.

Op 37 cm hoogte na de boordsteek, voor de armsgaten aan weerszijden op 1 steek van de kanten 1x1 meerdering maken, daarna:
Iedere 2e naald: 3x1 meerdering en iedere 4e naald: 5x1 meerdering

U hebt: 77 steken

Ik heb die eerste twee meerderingen gemaakt, ik heb er nu dus 61.....
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2012 om 21:39
wat bedoelen ze met meeraderig maken ??. Ik ken het woord niet .Staat het ergens in het boek verklaard??
Back to Top
tamseltje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tamseltje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 December 2012 om 23:38
Dat moet meerdering zijn.. Nadeel van een mobieltje
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 December 2012 om 08:20
dan ga je nu gewoon door met meerderen . Ik zou het wel op 1 steek van de kant blijven doen . Je breit dan uit je voorlaatste steek 2 steken en dan je laatste steek . Je moet er dus nu nog aan weerszijde 8 meerderen om de zoveel pennen als eerder uitgelegd . Dat is 16 steken dan kom je op die 77 steken uit .

Moet het een beetje overhangende mouw worden ????
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 December 2012 om 11:46
Ik vroeg me al af of ze zich misschien vergissen en dat het minderingen moet zijn. Ik heb nog nooit gehoord van meerderen bij de armsgaten. Je breide ze rechtdoor of met minderingen.

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 December 2012 om 12:31
Machteld daar heb ik ook al aan gedacht ,maar ze geven toch duidelijk het aantal steken aan waar je op uit moet komen

het probleem is dat je geen schema hebt dan werd het een stuk duidelijker
Back to Top
tamseltje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer tamseltje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2012 om 11:48
Nou... Het is gelukt!

Ben nu alles aan elkaar aan het stikken. Het was aan weerszijden meerderen.
Met een beetje rekenen klopte dat.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2012 om 13:00
Fijn dat het gelukt is!

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2012 om 13:03
Je ziet de aanhouder wint Clap
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns