Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

patroon lezen in een boekje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
nieuwtje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nieuwtje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: patroon lezen in een boekje
    Posted: 01 Januari 2013 om 19:17
hallo 
ik ben een nieuweling hier en ook in het haken ... 
weet niet of ik juist zit voor mijn vraag te stellen, maar toch hoop ik dat iemand me kan helpen ...

je moet beginnen met een losse ( lus ) 
als je een toer hebt gedaan 6v bijvoorbeeld, en je met dan een nieuwe toer beginnen moet je dan telkens een nieuwe losse of lus maken om in de hoogte te gaan ?

ik probeer uit boekjes iets te maken maar er staat na iedere toer nooit bij of ik een extra losse moet doen voor in de hoogte te gaan, moet dat dan niet, moet ik dan gewoon direct mijn nieuwe toer doen ??  

en heeft iemand tips voor op de juiste telling te blijven, het is dikwijls dat ik ineens meer vaste heb ... of komt dat omdat ik in de hoogte ga een losse erbij doe ?? 
is er een manier voor juist te zitten van het aantal vaste ?? 
of juist weten waar ik begin of eindig ... 
ik begin met mijn toer en begin dan  te tellen tot ik aan het aantal zit dat ik moet hebben.... 
maar kom er na nooit juist uit ... 

alle tips zijn welkom ;-) :-) 
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 19:36
wordt er gewerkt in rijen of in toeren of in spiraalvorm?
als het in rijen is, staat het duidelijk vermeld dat er een keerlosse is of niet
in toeren : dan is het aangewezen om een losse te maken om naar de volgende toer te gaan
in spiraalvorm : absoluut geen extra losse tenzij vermeld in patroon

anders eens een deeltje van het patroon hier neerschrijven en vermelden waar je twijfelt...
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 19:54
Tegenwoordig wordt heel vaak in spiraalvorm gehaakt. ik vind dat erg makkelijk. Je moet wel een draadje ,speld of iets anders in de eerste steek doen zodat je weet waar de toer ophoudt en de nieuwe begint. Bij deze manier van haken hoef je dus geen extra losse te doen.
Dan het tellen. De meeste amigurimi figuurtjes hebben hetzelfde systeem. 6 vasten in de ring oftewel beginlosse. Daarna 2 in iedere vaste, dan heb je er op het einde twaalf. Zo gaat het door met meerderen in een veelvoud van steeds 6.
Dus 6 wordt 12, dan 18 dan 24 enz. Ik zeg dan in gedachte het tafeltje van 6 op.
Dus nog even voor de duidelijkheid: Je begint met 6 steken. Je meerdert in iedere steek(12). Je meerdert in iedere 2e steek(18). Je meerdert in iedere 3e steek (24). En zo ga je verder. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
nieuwtje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nieuwtje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 20:18
even een voorbeeld hoe het staat  : 
boekje is van yummi haken een maiskolf ben ik aan het doen 
er staat : 
begin met een opzetring 
toer1: 6v in ring (6)
toer 2 : 2v in elke st (12)
toer 3 : 1 v in elke st, alleen in achterste lus (12) 
toer 4 - 5 : 1 v in elke st (12) 
ga verder in andere kleur 
toer 6 : 1 v in elke st (12)
.......... enzovoort 
de opzetring is die 2 losse en 6v in de 1ste steek ? 
dan toer 1 enzo verder ... 
maar moet er nu na iedere toer een losse gezet worden voor in de hoogte te gaan of moet dat niet ? 

( heb al eens in andere boekjes gekeken en daar staat ook nooit iets bij ... is dat misschien enkel als je geen opvul dingetjes maakt dat je een extra losse moet doen ? )

toer 1, 6v in ring, wat bedoelen ze met in ring ? 
toer 3 dat snap ik al niet alleen in de laaste lus ?? 
toer 4 en 5 is 2 keer hetzelfde ?? 
en die andere kleur krijg ik dan ook geen extra steek ? of moet dat onmiddelijk verder in de toeren gedaan worden ?? 

pppfff lijkt toch niet simpel hoor, hoop dat ik toch wat ervarener word ;-) 

merci alavst !! 

Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 21:00
Zoals ik het lees, moeten de toeren niet gesloten worden en wordt er in amigurumistijl gehaakt. Dus je moet wel het begin van je toer markeren met een draadje of speld en verder volgen wat er staat. Je zult merken dat naar mate je het meer doet, het als vanzelf gaat. Succes
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
ikkie1202 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ikkie1202 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 21:00
als er niet bijstaat dat je een losse moet haken haak je gewoon in spiraal zoals hierboven gezegd is.
6 vasten in de ring betekend dat ze hier gebruik maken van een magische ring, of 4losse, aan elkaar haken met een halve vaste, en dan er 6 in haken. Wat jij het prettigst vind beginnen: je moet gewoon 6 vasten in een cirkel hebben.

Alleen de achterste lus wilt zeggen dat je de vaste niet door de 2 lussen van steek haalt, maar alleen de achterste. Je haalt je haaknaald maar door 1 lus dus, en laat de voorste met rust. hierdoor krijg je een randje aan de buitenkant van je haakwerk.

toer 4 en 5 is inderdaad gewoon 2 keer hetzelfde
Back to Top
nieuwtje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nieuwtje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 21:40
alleen de achterste lus dat begrijp ik nog niet zo goed..... 
Back to Top
nieuwtje View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nieuwtje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 21:42
en die opzetring is dat ook al iets, of begin je echt met toer 1 ? 

ik heb dus gedaan een opzetring gemaakt, 2 losse, in de 1ste losse 6 vaste, en dan begonnen met toer 1 , 6v in elke steek, maar dat is mis zeker ?? 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Januari 2013 om 22:20
Die 6 vaste was goed, maar in de volgende toer haak je in elke vaste 2 vasten en krijg je 12 vasten.

Markeren kun je met een dunner draadje in een andere kleur doen. Je maakt het losjes vast in de allereerste steek en van nu af doe je het afwisselend vóór en achter je werk bij elke toer, zo zie je telkens wat de eerste steek van de toer is.

Het lijkt nu allemaal abacadabra, maar je gaat het heus leren kennen en dan spreek je ook haaks.

Je had in je oorspronkelijke vraag ook iets over die lossen aan het begin van een toer, dat heten keerlossen en die maak je om bij een vierkante lap omhoog te komen of in sommige ronde/vierkante vormen voor de volgende toer. Bij vasten maak je 1 keerlosse, bij een half stokje 2, bij een stokje 3 en bij een dubbel stokje 4. Het wordt niet altijd vermeld in het patroon.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2013 om 07:35
zoals jij je deel van je patroontje beschrijft, doe ik het volgende :
* ik start met een magische ring van 6v (toer 1) -> google 'crochet magic ring' als je het niet kent, dan vind je filmpjes op youtube
* in iedere vaste, 2v (12)  (toer 2)
* in v in elke steek, achterste lus -> als je naar de bovenkant van je steken kijkt, dan zie je een dwarse v-vorm, je dient je haakpen in de achterste lus te steken, bij gewoon haken steek je de pen onder beide lussen door
* en inderdaad, zoals door andere hobbydooosjes reeds vermeld, hoef je geen extra losse te haken maar ga je in spiraalvorm verder, markeren van het begin van die ronde is aan te raden
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2013 om 09:59
hoi,
op you tube zijn hele leerzame filmpjes te vinden over haken , dus pak je haaknaald en ga voor de pc zitten, zien =snappen (tenminste bij mij is dat vaak zo)
succes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Januari 2013 om 18:52
Ik heb je 6 mails met de inhoud van een handig haakboekje gestuurd. Het is uit de jaren 80 en heel moeilijk te vinden in antiquarische boekwinkeltjes en kringlopen.

Onbegrijpelijk dat dit niet nog eens uitgegeven wordt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns