Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag over kabelpatroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
breisterretje* View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breisterretje* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraag over kabelpatroon
    Posted: 13 Januari 2013 om 23:55
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw en heb me aangemeld omdat ik ontzettend graag een baret wil breien, deze: http://www.garnstudio.com/lang/nl/includes/printpattern.php?id=4270&lang=nl
Ik heb met het garen al een paar proeflapjes gebreid omdat ik al jaren niet meer gekabeld had. Maar ik kom er even niet uit. Mijn vragen:
1. Moet ik het patroon M1 rechtsonder beginnen te lezen en dan 'zigzaggend' naar boven werken?
2. Als ik het goed snap is de 2e naald van het breiwerk de naald waarin ik (o.a.) de eerste naald van M1 doe? Dus de verkeerde kant, dus de averechte steken als recht lezen en andersom? (sorry, misschien domme vraag)
3. ik heb die M1 een paar keer geoefend met wat verschillende soorten wol, want ik vond de kabels niet zo mooi worden als op de foto. Ik blijf een beetje ontevreden. Waar kan dat aan liggen? Ik haal braaf het draadje strak aan als ik steken kruis. maar ik vind gewoon de kabels er niet mooi uitzien.
Die laatste vraag is misschien te vaag... Confused iemand? Dank!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 08:46
Om met de laatste vraag te beginnen. Als je niet tevreden bent over de kabel zou ik het proeflapje even wassen. Een kabel wordt na het wasssen nl anders, vind ik tenminste. Hij trekt dan minder in elkaar en oogt gelijkmatiger.
Bij het patroon staat dat je begint met de eerste nld aan de verkeerde kant, dus de eerste nld van het patroon is de voorkant....... dus doen wat er voorgeschreven staat.
Wat bedoel je met zigzaggend naar boven? Denk je misschien een beetje te ingewikkeld?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breisterretje* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 11:07
Hoi Lidwina, dank voor je antwoord. Waar ik door in de war raak is dat ik volgens de aanwijzingen eerst een naald moet breien, daar staat bij 'aan de goede kant' en de volgende naald begin ik dan met het patroon (M1 en M2). Daar staat bij 'aan de verkeerde kant' dus ga ik ervan uit dat ik die zo moet breien: kruisjes = recht en leeg vakje is averecht. 
Ik heb ooit geleerd dat ik een kabelpatroon rechtsonder moet beginnen met lezen en dan de volgende regel van links naar rechts, en die daarna weer van rechts naar links, enz, dat bedoel ik met zigzaggen. Maar wat ik niet snap is, dat ik dus als ik de tweede naald van het breiwerk brei (dus die waar M1 en M2 beginnen) 'van links' kom. Ik doe dan eerst het baretgedeelte met de verkorte naalden en daarna kom ik pas bij de rand met de patroontjes. Dus dan lijkt het mij logisch dat ik niet rechtsonder, maar linksonder in M1 begin. Maar misschien denk ik fout?

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 11:20
Groetjes, Lida.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 11:28
Brei de eerste nld als volgt (aan de goede kant): 12 st recht, 2 st av, 2 st recht, 4 st av, 4 st recht, 4 st av, 2 st recht, 2 st av en 26-30 st recht. Brei de volgende nld als volgt (aan de verkeerde kant): 26-30 ribbelst, M.1 (= 20 st), M.2 (= 6 st), 5 tricotst en 1 ribbelst (de onderste 6 st = vouwrand).
Ga zo verder in patroon en brei TEGELIJKERTIJD VERKORTE TOEREN – zie boven.
Ga verder tot de muts ongeveer 48-54 cm meet langs de onderkant (bij A) – pas zo aan dat de laatste nld de naald is bij de pijl in het telpatroon. Kant losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Heb het even gecopiëerd. Je blijft anders heen en weer gaan.
Zoals ik het nu nog eens goed lees zie ik dat je aan de verkeerde kant met het patroon begint.
Ik lees bij een patroon van rechts naar links. Eigenlijk lijkt mij dat nu ook. Maar eerlijk gezegd kan ik het hier niet echt ontdekken. Ik denk dat het een kwestie van proberen wordt.
Onderaan het patroon staat waarschijnlijk een link waar je vragen kunt stellen bij Drops. Misschien is deze vraag al gesteld. ik ga er eens kijken.
Moet dit nu wel plaatsen anders kan ik van voren af aan beginnen.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breisterretje* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 11:39
Ha bedankt voor het snelle antwoord! Ik ben blij dat jij ook twijfelt, dan ben ik dus niet helemaal dom Smile.
Ik heb net gekeken op de Nederlandse website van Drops/garnstudio bij patroon 115 of er een correctie staat maar 115-32 staat er niet bij. 
Ik ga nu maar eens een poging wagen met linksonder beginnen, de vorige was ik rechtsonder begonnen met lezen en daar was ik dus niet tevreden over.
Als jij nog wat uitvindt hoor ik het graag!

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 11:43
De link naar de opmerkingen geeft geen belangrijke informatie. Ik heb eens bij het patroon in het Duits gekeken. ik heb het gevoel dat het daar iets duidelijker uitgelegd staat. Misschien heb je daar iets aan. of aan een andere taal. Ik doe dat vaker als ik niet uit een patroon kom, zoek ik, indien mogelijk, bij een andere taal. Helpt vaak, ander manier van vertalen en uitdrukken.
Groetjes, Lida.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2013 om 13:19
ik heb het even uit geprobeerd en je moet iedere toer van rechts naar links lezen

het is een beetje vreemde kabel die uit 2 av en 2 rechte steken bestaat.Meestal brei je een kabel door tricot steken te kruisen dat is dus hier niet zo  Als je eenmaal een stukje gedaan hebt zul je zien dat je de steken moet breien zoals ze zich voordoen en dan wijst het zich vanzelf
Het worden meer V tjes best aardig vind ik zelf

succes
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Januari 2013 om 19:21
@Mutti. Baal jij ook een beetje?
Groetjes, Lida.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 10:48
Ja eerlijk gezegd wel Lidwina .
Ik haal m,n proefje wel weer uit en ik heb  een nieuwe kabel geleerd Wink

gr/Tineke
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 21:23
We zijn het dus eens. Ik heb nog eens goed leren lezen en jij een nieuw soort kabel.
Groetjes, Lida.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.266 seconden.
Lang Yarns