Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Gratis patroon gebruiken.

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Gratis patroon gebruiken.
    Posted: 16 Januari 2013 om 17:36
Dankbaar zijn we met z'n alle dat er patronen worden gemaakt. Sommige worden gratis aangeboden, wat helemaal super is! De haaksels die daar mee gemaakt worden, mogen veelal niet verkocht worden omdat het patroon ook gratis is. Of alleen verkopen als de winst naar een goed doel gaan. Maar hoe is de omgangsvormen als je een patroon gebruikt om bijv cadeautjes van te maken? Is er dan verschil tussen 30 voor een klas of 150 als cadeautje voor een hele school. Vraag je toestemming aan de ontwerper of stuur je een mail als mededeling (met het risico dat de ontwerper zegt: dat wil ik niet) of vraag je niks en doe je het gewoon? Wat is hier gebruikelijk in?
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 18:19
Lastig.
Een aantal jaren geleden zou ik gezegd hebben: je vraagt het netjes en is het antwoord Nee dan blijft het Nee.
Maar internet heeft zo'n grote vlucht genomen dat in veel gevallen niet eens meer te achterhalen is wie de werkelijke ontwerper van een patroon is.
En hoe bepaal je wanneer een ontwerper de echte ontwerper is?
Velen claimen een ontwerp terwijl ik zeker weet dat ik datzelfde patroon al tig keer voorbij heb zien komen. Neem bv de hello kitty's of nijntjes die in omloop zijn. Omdat iemand net 1 steekje anders insteekt of i.p.v. een knoopje een draadje als oog gebruikt heet het al een "nieuw" ontwerp.

Een cadeau is een cadeau of het nu van een gekocht patroon is of niet, of het er nu 30 zijn of 150. Je verdient er niets aan. Nou ja, dat is ook niet waar, je krijgt vaak veel lof en dat geeft meestal een veel tevredener gevoel
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 18:41
Ik kan me voorstellen dat je iemands patroon niet mag doorverkopen, maar als je iets naar een patroon gemaakt hebt, vind ik dat een andere kwestie. Als een ontwerper echt zo exclusief wil zijn, moet hij/zij het patroon helemaal niet lanceren. Anne Claire Petit verkoopt bepaalde haaksels en soms geeft ze patronen uit van haar haaksels. Niet altijd.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 18:42
Mooi antwoord.In dit geval weet ik wel wie de ontwerper is.
Het patroon bestaat uit een gedeelte uit een patroon wat ze zelf niet bedacht heeft.
Hoe nu dan verder?
Indirect verdien je er inderdaad aan. Zeker de reacties maar je bespaard ook de kosten die je normaal zou hebben als je een kleinigheidje koopt.
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 18:44
Ik zeg altijd over mijn eigen ontwerpen dat ik het haken en breien niet heb uitgevonden en de natuur, mijn inspiratie, ook niet.

Kun je niet alle vasten door halve stokjes vervangen? Dan is het niet meer zijn/haar patroon.

wat rozengeur.
Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 18:52
Nee, dat gaat niet lukken, dat vervangen. Ik heb degene ik kwestie nog niet gevraagd of het mag wat ik wil, dus of het niet mag, weet ik niet
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 19:04
Je koopt wel de wol en de vulling, dus of je nou een kleinigheidje koopt of dat materiaal, dat blijft hetzelfde. En je steekt zelf een hoop tijd en moeite in je cadeautjes, dus die complimenten die je krijgt, verdien je ook.

Ik had vroeger altijd het idee dat ik naast een breisel ook een kraamcadeautje moest kopen, flauwekul, vind ik nu. Ik geef een omslagdoek en een kleertje of knuffel en als er een grotere zus is een babypopje met kleertjes. Best genoeg. Is er een grote broer, dan koop ik een jongenscadeautje, niet erg feministisch.

wat rozengeur.
Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 19:48
Originally posted by Krissis Krissis wrote:

Het patroon bestaat uit een gedeelte uit een patroon wat ze zelf niet bedacht heeft.

Indirect verdien je er inderdaad aan. Zeker de reacties maar je bespaard ook de kosten die je normaal zou hebben als je een kleinigheidje koopt.

Hier, nu zeg je het zelf al Ook zij heeft dus geen helemaal zelf bedacht patroon. Waarom dan wel claimen dat je de ontwerper ben? Zou zij toestemming hebben gevraagd aan de vorige ontwerpster een deel van haar ontwerp af te staan?

Wat de kosten betreft ben ik het niet helemaal met je eens. Ik zelf bv. ben bezig met het maken van muisjes voor het afscheid van een kleinkind op het kinderdagverblijf. Het moeten er 20 worden en heb daarvoor 2 bollen van 100 gram nodig. Die kosten 2 euro of zo bij Zeeman. Dan nog 3 dingen maken voor de leidsters (ben nog op zoek naar een idee daarvoor, wel gebaseerd op een muis), laat ik daar in totaal 3 bollen voor rekenen. Restjes zijn er genoeg. Dat is bij elkaar toch al 10 euro. Nu ben ik geen snelle haakster, dus over elk muisje doe ik bijna een uur, dan is hij helemaal af. Ja, ik weet dat werktijd niet meetelt, maar toch.... En nu zou je kunnen zeggen: ja, maar ik heb nog tig bollen en resten liggen die ik ga gebruiken, maar die heb je ook eens moeten kopen.
Kijk, je vindt het leuk om te doen, die kinderen krijgen iets wat je normaal niet in de winkel koopt, dus waarom zou je niet?
Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 20:32
Klopt deels. Maar als je ziet wat bruidssuikers kosten en wat de stukprijs wordt als je het zelf maakt... Ik ben nog geen bruidsuiker voor €0.40 tegengekomen. Inderdaad, die muizen, ik herken het wel. Heb voor het dagverblijf van m'n dochter ook muizen gemaakt, ookal kosten ze dan in totaal €1.00, normaal krijgen de kinderen een doosje rozijntjes (wat ook prima goed is) maar daar ligt het stukprijs veel lager van (15 voor €1.50 ofzo) 

Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 20:58
Het is ontzettend moeilijk iemand die je niet kent advies te geven. En je kunt ook niet altijd afgaan op wat een ander zou doen.
Hoeveel zo'n bruidssuiker jou kost doet er niet toe vind ik. Ze worden met liefde gemaakt, en dat is het enige dat telt.

Misschien moet je jezelf wat vragen stellen:
- zijn dit de bruidssuikers die ik echt wil?
- hoe graag wil ik ze?
- wat ga ik doen als ik geen toestemming krijg?
Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 21:09
maar primair: moet ik toestemming vragen?
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 21:54
Nee!
Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 22:24
Originally posted by lori lori wrote:

Hoeveel zo'n bruidssuiker jou kost doet er niet toe vind ik. Ze worden met liefde gemaakt, en dat is het enige dat telt.

Absoluut waar. En het zelf (willen) maken is puur omdat ik dat kan, omdat ik dat wil, omdat ik het gaaf zou vinden om ze straks allemaal te zien hangen. Het is niet uit nood geboren als oplossing voor een goedkoop geschenk, want die €30 die je daarop bespaard is niet de winst als je de rest van de kosten zo'n beetje ziet

Misschien moet je jezelf wat vragen stellen: 
- zijn dit de bruidssuikers die ik echt wil?
Ja, ze zijn vrolijk, leuk, dubbele betekenis en naar mijn mening voor het gros ook toepasselijk

- hoe graag wil ik ze? 
Nou... ik vind ze zeker leuk, maar als het geen haalbare kaart is, zal ik er geen traan om laten, dan is het jammer maar helaas (ik ben een vrij makkelijk typje )

- wat ga ik doen als ik geen toestemming krijg?
Ik heb net besloten dat ik geen toestemming ga vragen, maar als het af is, wel degene een berichtje stuur met de mededeling dat ik haar patroon gebruik heb. Mocht de gelegenheid zich voordoen, zal ik zeker een bronvermelding doen, maar zeker geen prominente plek, meer subtiel in een hoekje.
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Januari 2013 om 23:12
Mooi, fijn dat je tot een beslissing gekomen bent.
Veel plezier met het maken.
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2013 om 09:00
Ik denk zelf dat het geen probleem is! Heb zelf al eens een rits speentjes gehaakt. En hier is ook een keer een rits uiltjes langsgekomen! Maak er wat leuks van!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2013 om 09:53
Niet zo moeilijk doen is mijn devies en zeker niet overal beren op de weg zien.
Als ik een patroon kan namaken maakt het niet uit of ik 1 of 100 keer doe zou ik zeggen.
Een voorbeeld:
Ik ben lid van een carnavalsgroep (niet dus). Die groep ziet een leuk pak in een Burda bv.
Een stel kan goed naaien en we naaien voor de hele groep dat pak (20 man/vrouw bv). Kosten van het materiaal worden gedeeld en klaar. Als je over zoiets moeilijk gaat doen bestaat er geen carnavalsgroep meer met leuke zelfgemaakte spullen. Wat maakt het nu uit of ik het zelf betaal voor een klassekadootje, bruidssuiker of noem maar op.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Januari 2013 om 10:55
Ik zou als gast een sleutelhanger veel leuker vinden dan bruidssuikers. Net als die doopgeschenkjes die sommige moeders haken.

Ik krijg nu meteen het idee om voor mijn buurmeisje dat in oktober gaat trouwen twee sleutelhangers te maken, een manneke in zwart en een vrouwtje in wit. Veel leuker dan het gebreide paartje dat ik voor haar ouders gemaakt had.

Bedankt voor het idee Krissis!

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns