Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Naaidoos

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Semmama View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Semmama Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Naaidoos
    Posted: 13 Maart 2013 om 14:59
Ik zie hier op het forum hoofdzakelijk haak en breiwerkjes voorbij komen. Door de artrose kan ik niet altijd haken als ik dat wil en kleding naaien gaat mij dan ook beter af. Zijn er hier meer naaidoosjes??? En wat naai je dan vooral? Ik maak vooral kleren voor de kinderen (heel veel jurkjes en rokjes), ik durf me er nog niet toe te zetten om iets voor mezelf te maken.
Net begonnen en nu al verslaafd.
Back to Top
drempt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drempt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 15:09
Ik zou heel graag willen maar patronen snap ik vaak niet ik weet niet hoe ik moet knippen ennog zoveel meer ik heb voor mijn jongste wel lakens voor wieg kinderwagen en ledikant gemaakt met een leuk kantje erop en Poppen lakentjes
Heb ooit les gehad en een broek en tr ui een jurk gemaakt wat een bevalling
Ik zou jou graag in de buurt hebben wonen hihi

Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd
Back to Top
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 15:12
Hoi,

Sinds een paar jaar werp ik me ook weer op de naaimachine. Ik heb op de CreaDoe beurs een mooie nieuwe Janome gekocht. Helaas heb ik een paar jaar geleden al mijn patroonboekjes weggegooid. Ik ben dus nu met terug van mijn zoektocht naar een anorak/jas voor mijn kleinzoon (niet gelukt trouwens). De meeste spullen zijn dan ook voor hem. Hij is gehandicapt en daardoor is het lastig kleding voor hem te vinden. Het moet altijd net even langer/breder/hoger en dan is zelf maken gewoon makkelijker en een stuk goedkoper. 
Hanny
Back to Top
Semmama View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Semmama Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 15:18
Leuk dat er toch naaisters hier rondhupsen.

Chris ik ben begonnen met een babybroekje, van broekjes naar rokjes en mouwloze jurkjes en nu zet ik de mouwen er wel in. Een kennis had het uitgeknipte patroon opgestuurd en mijn moeder heeft telkens gezegd wat ik moest doen. In de loop der jaren ben ik steeds verder gekomen door te proberen. Patroon lezen kan ik ook niet. Ik knip de onderdelen van een patroon en puzzel ze zelf in elkaar, al die technische begrippen snap ik echt niet.

Hanny, ik ben begonnen, omdat ik een prematuur zoontje heb en het heel moeilijk was om voor hem wat te kopen. Hij heeft in verhouding erg korte benen en is dan ook nog eens erg mager. Voor een goed passende broek ben ik al gauw 40 euro kwijt en dat voor een mannetje van 7. Wat goed dat jij ook de kleren op deze manier pas kan maken voor je zoon. Wist je trouwens dat de bieb vaak ook hele mappen met knip hebben staan? Mocht je geen lid zijn kan je natuurlijk altijd met je patroonpapier onder je arm daar gaan zitten tekenenWink

Ik ben me nu aan het wagen aan een zomerjas voor mijn dochter (5 jaar) dit is de eerste keer dat ik iets moet voeren (tja hij hangt ook wel eens open en dan staan die draden zo raar) dus het is een aardige klus. Het patroon bestaat 2 jurken aan elkaar, dus hier kan ik ook geen wijs uit voor het voeren.
Back to Top
Nevyn View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nevyn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 15:40

Ik heb een paar maanden terug ook een Janome naaimachine gekocht. Harstikke mooi ding, maar behalve wat broeken inkorten heb ik er nog niet veel mee gedaan. Ik had wat moeite met het vinden van (leuke) patronen en bovendien heb ik ook een beetje knipangst.

Vroeger op de middelbare school heb ik wel textiele werkvormen gehad en van alles geleerd, wij begonnen ook met een babybroekje. Daarnaast kan mijn moeder gewoon alles wat handwerken betreft en ook kleding maken. Dat kwam goed uit toen ik nog thuis woonde, dan was het regelmatig “Mam, help!”. In die tijd heb ik ook wel veel zelf gemaakt en kan ik het dus heus wel. Maar ik ben zo bang dat ik scheef knip ofzo. Als ik met haken stom doe, haal ik het uit en begin ik overnieuw, dat is met naaien wat lastiger natuurlijk.

Nu ik er eens over nadenk, volgens mij liet ik m’n moeder ook altijd alles knippen. En als ik nog eens wat dieper nadenk, volgens mij heb ik ook nog een kledingmaakcursus van de LOI oid in de kast staan. Die moet ik toch maar weer eens uit de kast halen en er mee aan de slag gaan, ik heb tenslotte een hartstikke mooie naaimachine nu!

Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 15:55
Ik heb vroeger wel veel voor de kinderen genaaid. Zijn ze nu te groot voor.
Maar ik naai nog wel veel bij het maken van quilts. Meestal met de hand maar toch ook wel regelmatig wat op de machine.
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
arnhemmertje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer arnhemmertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 16:39
Ik naai ook, maar dan voornamelijk knuffels en Tildapopjes enzo ^^ Kleding heb ik nooit echt gedurfd, omdat ik bang ben dat ik dat niet kan :P.. Heb er wel stofjes voor liggen, dus wie weet, misschien ooit haha..
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 17:54
Ik naaide toen mijn dochter nog thuis woonde, die kon me dan helpen. Rokjes, broeken (gewoon een oude uit elkaar gehaald en nagetekend), zijden bloezen, zelfs lingerie.

Kort geleden heb ik nog wat strokenrokjes genaaid om mee in de tuin te zitten. Maar het is niet echt mijn hobby.

Ik heb wel nét een boekje uit de Wibra gehaald met genaaide accessoires.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Sonjake View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Sonjake Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 20:10
Heb al wel een tijdje mijn eigen machine, maar toch vooral herstellingen en kleine simpele dingen zoals zakjes mee gemaakt.  
Mijn groutouders waren kleermakers, dus heb het wel veel zien doen, maar ik vertrouw toch vooral op familie die het goed kan om kleding te laten maken die ik leuk vindt. 
Back to Top
muis28 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer muis28 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 21:27
Ik naai best wel veel. Vooral shirts en tuniek voor mezelf.
En natuurlijk de broeken van mijn kinderen en man maken, want daarin vallen regelmatig gaten.
Ooit lijkt een patroon leuker op het plaatje dan in het echt, jammer dan. Ik gebruik meestal ook geen duur stof, of ik moet het patroon al eens gemaakt hebben en het valt goed.
Heb vorige week nog een tuniek voor mezelf gemaakt, stof kwam bij mijn moeder uit de lappenmand, knopen kosten E 2. Daar kun je nog eens iets voor maken, kost je alleen een dagje werk.
Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte

Saskia
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 21:28
Ik heb vroeger van alles gemaakt voor Man een 3 delig pak en voor de Kinderen.
tegenwoordig maak ik nog geregd dingen zoals bloezen en/of topje en broeken voor mezelf .
maar het komt ook voor dat ik in geen weken de naaimachine  aankijk.   
oant Sjen
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 22:47
Ik heb heel veel voor mijn drie kinderen gemaakt, ook voor me zelf. Ik heb het zelf geleerd door te lezen wat er staat. Knippie was daar erg duidelijk in en later durfde ik de Burda patronen ook aan. Nu naai ik poppenkleertje voor Baby Born. En straks voor mijn kleindochter
Back to Top
Esther12 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Esther12 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 23:06
Naaien vind ik ook leuk om te doen. Ik heb helaas alleen nogal weinig tijd dus ik moet keuzes maken. Momenteel aan het breien, nog een haakwerkje op het programma staan en wie weet wat ik daarna ga maken. Ik heb nog genoeg lapjes liggen.

Back to Top
Nespa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nespa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2013 om 23:46
ik maak kostuums voor larp en fairs. zeker voor larp is het voordeliger als je je kleding zelf kan maken.

dit zijn fairs kostuums

dit is een larp kostuum
when i smile beware, when i am grinning like the cheshire cat you beter run
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 09:04
Ik naai mijn hele garderobe zelf en heb dus alleen gekocht ondergoed en tshirts, hoewel ik die ook zelf maak. Ik heb maar een beetje naailes gehad op de opleiding tot onderwijzeres (kweekschool), Les gegeven aan het VGLO en daar zelfs naailes gegeven. Ik heb 2 gekochte jacks, maar die waren dan ook 6 keer afgeprijsd. Mochten en er naaivragen zijn, ik help graag.
In de Burda staat precies aangegeven hoe je een kledingstuk in elkaar moet zetten. Als je die volgorde volgt kom je een heel eind. Ik vind de Knip minder duidelijk. Mij passen Burdapatronen het beste, Knip is meestal te groot in alle richtingen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Semmama View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Semmama Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 09:32
Nespa, laat ik dat nou toevallig kennen, een oud-collega van mij maakt ook haar larp kostuums zelf. Die zijn inderdaad anders onbetaalbaar volgens mij.

Lidwina, dat ga ik onthouden, ik heb geen cursus gedaan, omdat die hier in ons dorp op mijn werkdag viel en ondertussen ben ik door heel veel proberen verder gekomen. Ik heb heel veel uit ottobre gemaakt voor de kinderen en heb vorig jaar heel veel oude knips gekregen van een kennis, maar inderdaad, wat een hoop onderdelen zitten daar bij de kleren... Ik versimpel die gewoon, zodat ik er wij uit kan haha, scheelt vaak een meter stofWink
Laatst een zwembroek voor mijn zoon gekocht van burda, inderdaad makkelijk te volgen, alleen het patroon was erg lastig over te nemen, volgens mij gaan zij er van uit dat je het gewoon alleen naar uitknipt en niet nog eens op patroonpapier tekent. En ik heb twee patronen van farbenmix gekocht. De eledie zit op de rits na in elkaar, maar die was wel oersimpel, dus die gaan we nog wel 100 keer maken Big smile
Wat goed zeg dat jij alles voor jezelf maakt, dat red ik niet, en prijstechnisch kan ik er af en toe niet tegenop naaien, ik bedoel een jurk voor 2,79... tja daar heb ik net een halfve meter stof voor.
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 10:26
wat leuk een larp!maarre wat is dat? heb weleens bij een folk bandje(kan ff niet op de naam komen)
van die leuke lange jurken gezien, veel fluweel rood  en paars en kantjes en dingetjes, maar om er nou zelf in te gaan lopen met maatje 50 en me ouwe kop gaat me net iets te ver!

pffffff alles zelf maken, knap hoor!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 11:17
Ik heb in de hobbydoosdagtas een Handboek voor naaikunst liggen van Margriet en Burda. Oud en beduimeld, maar vol praktische tips. Ik heb het ook in het Ruiltopic staan.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 11:53
Semmama, ik geloof dat ik een keer een kooppatroon van Burda gekocht heb. Het is inderdaad de bedoeling dat je die uitknipt op de goede maat. Ik koop de hele Burda en neem het patroon dat ik wil hebben over. Vroeger uitraderen, maar tegenwoordig overtrekken op patroontrekenpapier.
Ook lees ik heel veel in het werkblad, ook als ik het niet maak omdat ik wil weten hoe iets in elkaar zit.
Ik heb veel oude jaargangen en die gebruik ik ook nog steeds.
Als je 71 bent pas je niet meer in jurkjes van 2,79. Bovendien draag ik, genoodzaakt, alleen broeken. Ik heb een 1-been probleem, maak 2 verschillende pijpen, zie je niets van.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2013 om 12:52
Ik heb heel lang mijn kleding zelf gemaakt. Ook toen de kinderen klein waren, eigenlijk tot ze begonnen te puberen.
Ook gordijnen en zo.
Nu staat mijn machientje al lange tijd in de kast, het komt er niet van.

Ik had een beetje "eigen stijl" van werken.
Niet zoals in elk naaiboek beschreven staat: naai de naad en zigzag daarna beide delen....
maar: ik zigzag eerst alle delen rondom en ga dan pas in elkaar naaien.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns