Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

maat bepalen breien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: maat bepalen breien
    Posted: 22 Maart 2013 om 19:14
Spannend, ik ga mijn eerste kledingstuk breien, een omslagvestje van Drops. 
Nou heb ik al zitten meten met een vestje uit de kast wat een beetje hetzelfde is om de juiste maat te bepalen. Ik twijfel tussen een S en een M. Is het een idee om dat uit te tekenen op papier (net als je gaat naaien) om zeker te zijn van de grootte? Doet iemand dat wel eens of is dat overdreven? Een verschil van 5 centimeter in de breedte (voor en achter = 10 centimeter) is best veel lijkt mij. Ik wil natuurlijk later de boel niet weer uit halen. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. 
En moet ik er ook nog vanuit gaat dat het werk iets wijders wordt na het breien? (tenminste ik denk dat dat zo werkt). Ik brei hem met alpaca (net als het patroon). 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2013 om 19:48
Als je toch papier in huis hebt, waarom niet? Je kunt het dan telkens even opspelden om te controleren. Je kunt de S binnen de M tekenen. Dan zie je het verschil.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
chickey1214 View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer chickey1214 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2013 om 19:51

Voordat je begint met breien maak je eerst een proeflapje voor de stekenproef. Als die hetzelfde uitvalt als wat in het patroon staat kan je ervan uit gaan dat je breiwerk zo groot word. Je neemt voor je breiwerk dezelfe maat als wat je kledingmaat is.

Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2013 om 20:22
Ik zou ook gaan voor het proeflapje.
En in de tekening staat het aantal cm's bij borst en taille voor de juiste maat.

Succes !
Back to Top
IngeDeV View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer IngeDeV Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2013 om 21:41
Hoikes,
Ik werk met een proeflap van 12 op 12
dan kijk ik hoeveel steken in 10 cm zitten
Doe gedeeld door 10 en maal je heupwijdte.
Neem ook de taille en boorstomvang.
De voor en rugbreedte en op die manier kanje alles zelf berekenen
groetjes en succes Ingedev
IngeDeV

http://ingedev.blogspot.com

http://ingedeve.weebly.com/eigen-werkjes.html

Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2013 om 21:43
Originally posted by IngeDeV IngeDeV wrote:

Hoikes,
Ik werk met een proeflap van 12 op 12
dan kijk ik hoeveel steken in 10 cm zitten
Doe gedeeld door 10 en maal je heupwijdte.
Neem ook de taille en boorstomvang.

De voor en rugbreedte en op die manier kanje alles zelf berekenen
groetjes en succes Ingedev

Inge, meet je dat gewoon met een centimeter om je lichaam heen? Misschien is dat wel het beste 
bedenk ik me nu, want van zo'n ander vestje (die ook nog wat te groot is) vind ik het toch ook moeilijk bepalen. 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2013 om 21:47
Dank jullie voor alle tips. Ik heb al een proeflapje gemaakt voor de steekverhouding. 
Ook een slim idee Magtelt om de S in de M te tekenen. Ik denk dat ik het morgen ook even ga tekenen. 
Voor het geval dat ... Ik heb geen papier, maar neem wel een oude krant of ik las ook ergens op internet dat er wel eens vuilnis zakken voor gebruikt worden. 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2013 om 13:43
Gisteren getekend, maat bepaald en hij staat op de pennen! Resultaat zal ik t.z.t laten zien.  
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns