Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Breien met 4 pennen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Breien met 4 pennen
    Posted: 30 April 2013 om 17:18
Ik heb een schattig patroontje van een babypop gekocht en deze moet in de rondte worden gebreid op 4 naalden.

Ik heb al eerder geprobeerd op 4 pennen te breien maar het werd een zooitje haha. Ik doe vast iets fout?? Ik gebruikte 4 korte breipennen, kan ik beter langere gebruiken misschien? Verder leg ik de pennen en breiwerk op mijn schoot en probeer zo te breien maar ik snap gewoon niet waar ik die pennen moet laten en snap ook niet wanneer ik de goede of de andere kant aan het breien ben.

Als iemand mij kan helpen met wat tips & tricks, graaaaag!

Alvast bedankt.
Back to Top
Hobbydoos_gebruiker View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hobbydoos_gebruiker Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2013 om 17:32
Waarom probeer je het niet met een rondbreinaald? Is wel zo handig en je krijgt geen naden.

Groetjes,

Dilianne
Back to Top
Stramien View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Stramien Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2013 om 18:47
Je kunt ook op de site van Drops kijken. Daar vind je instructie video's.
Je kunt verschillende technieken bekijken.
Groeten Stramien
december2011

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2013 om 19:03
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Waarom probeer je het niet met een rondbreinaald? Is wel zo handig en je krijgt geen naden.

Groetjes,

Dilianne

Ook dan lukt het niet, ik gebruik mijn rondbreinaalden nu voornamelijk om recht toe recht aan te breien als ik megaveel steken heb. Zodra ik ga rondbreien ben ik de kluts kwijt, ik snap niet wanneer ik aan de goede kant zit en wanneer aan de andere kant?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2013 om 21:30
Net doen alsof je met 2 pennen breit en die anderen gewoon laten hangen

Altijd met de cijfers van de klok meebreien .

Niet te veel erbij denken maar gewoon doen
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2013 om 21:31
cijfers =wijzers
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2013 om 21:44
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Net doen alsof je met 2 pennen breit en die anderen gewoon laten hangen

Altijd met de cijfers van de klok meebreien .

Niet te veel erbij denken maar gewoon doen

Ah daar kan ik iets mee, dankjewel, nooit aan gedacht om met de wijzers van de klok mee te breien.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 08:53
Ik denk dat je iets verkeerd doet als je zegt dat je niet weet wanneer je aan de goede kant aan het breien bent en wanneer niet. Als je rond breit, brei je namelijk alleen maar aan de goede kant; de verkeerde kant zit aan de binnenkant van je rondje, je breit rond en niet heen en weer. Aan het eind van de eerste toer sluit je de cirkel door in te steken in de eerste steek van de eerste toer, je breit dus alle toeren dezelfde kant op.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 09:28
Originally posted by Pluk Pluk wrote:

Ik denk dat je iets verkeerd doet als je zegt dat je niet weet wanneer je aan de goede kant aan het breien bent en wanneer niet. Als je rond breit, brei je namelijk alleen maar aan de goede kant; de verkeerde kant zit aan de binnenkant van je rondje, je breit rond en niet heen en weer. Aan het eind van de eerste toer sluit je de cirkel door in te steken in de eerste steek van de eerste toer, je breit dus alle toeren dezelfde kant op.

Dankjewel! Maar als ik bijv. in tricotsteek moet breien, brei ik dan wel 1 pen recht 1 pen averecht of alles recht? (dat is hetgeen ik niet snap).
Back to Top
denise View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer denise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 09:42
Als je rond breit brei je alles recht dan krijg je tricot
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 09:54
draadje  in andere kleur tussen de 1 e en 4e nld rijgen en zorgen dat de uiteinden aan de buitenkant zitten,  dan weet je uiteinden aan de buitenkant=goede kant. en handig als je moet minderen/meerderen in bv 1e nld
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 09:55
Ik snap dat je het niet snapt ;) Ik zal nog een poging doen het wat beter uit te leggen.

Normaal gesproken brei je op twee pennen heen en weer. Je hebt een goede kant en een verkeerde kant aan je werk zitten (een voorkant en een achterkant). Je breit dus om en om een pen met de goede kant naar je toe gekeerd en een met de verkeerde kant naar je toe gekeerd. Aan het eind van de toer keer je je werk steeds om. Als je op twee pennen in tricotsteek breit, brei je aan de goede kant recht en aan de verkeerde kant averecht. Dat heeft als resultaat dat je aan de goede kant van je werk alleen maar rechte steken ziet, en aan de verkeerde kant averechte steken (een steek recht ziet er aan de andere kant uit als een steek averecht en andersom - snap je dat principe wel?)

Dan gaan we nu kijken naar rondbreien. Het resultaat in tricotsteek moet hetzelfde zijn: de rechte steken aan de goede kant, en de averechte steken aan de verkeerde kant. Nu is er bij rondbreien niet echt sprake van een voorkant en een achterkant: je breit immers rond, dus het resultaat is een soort tunnel. Bij rondbreien is de goede kant de buitenkant van deze tunnel, en de verkeerde kant de binnenkant van deze tunnel. Deze tunnel blijft altijd op dezelfde manier op de naalden staan: je keert niet, je draait 'm niet binnenstebuiten, er is een goede kant (buitenkant) en een verkeerde kant (binnenkant) en dat blijft zo. In alle toeren brei je aan dezelfde kant: de goede buitenkant is naar je toe gekeerd. Oftewel: rondbreien in tricotsteek wil zeggen dat je alles recht breit, de averechte steken komen dan vanzelf aan de binnenkant terecht. 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 10:48
@ Pluk, wat een geweldige uitleg. Mij lijkt dat het nu toch echt duidelijk moet zijn.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 14:23
Originally posted by Pluk Pluk wrote:

Ik snap dat je het niet snapt ;) Ik zal nog een poging doen het wat beter uit te leggen.

Normaal gesproken brei je op twee pennen heen en weer. Je hebt een goede kant en een verkeerde kant aan je werk zitten (een voorkant en een achterkant). Je breit dus om en om een pen met de goede kant naar je toe gekeerd en een met de verkeerde kant naar je toe gekeerd. Aan het eind van de toer keer je je werk steeds om. Als je op twee pennen in tricotsteek breit, brei je aan de goede kant recht en aan de verkeerde kant averecht. Dat heeft als resultaat dat je aan de goede kant van je werk alleen maar rechte steken ziet, en aan de verkeerde kant averechte steken (een steek recht ziet er aan de andere kant uit als een steek averecht en andersom - snap je dat principe wel?)

Dan gaan we nu kijken naar rondbreien. Het resultaat in tricotsteek moet hetzelfde zijn: de rechte steken aan de goede kant, en de averechte steken aan de verkeerde kant. Nu is er bij rondbreien niet echt sprake van een voorkant en een achterkant: je breit immers rond, dus het resultaat is een soort tunnel. Bij rondbreien is de goede kant de buitenkant van deze tunnel, en de verkeerde kant de binnenkant van deze tunnel. Deze tunnel blijft altijd op dezelfde manier op de naalden staan: je keert niet, je draait 'm niet binnenstebuiten, er is een goede kant (buitenkant) en een verkeerde kant (binnenkant) en dat blijft zo. In alle toeren brei je aan dezelfde kant: de goede buitenkant is naar je toe gekeerd. Oftewel: rondbreien in tricotsteek wil zeggen dat je alles recht breit, de averechte steken komen dan vanzelf aan de binnenkant terecht. 

WOW, dankjewel voor je heldere uitleg, het is mij nu helemaal duidelijk, dankjewel dat je de moeite hebt genomen om het uit te leggen aan mij. SmileSmile 

Mijn vriendinnen kunnen niet rondbreien of met 4 pennen breien en kunnen het mij niet uitleggen dus ik ben superblij met deze uitleg én blij met dit leuke forum!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 14:25
Originally posted by denise denise wrote:

Als je rond breit brei je alles recht dan krijg je tricot

Ah vandaar dat het mis ging, dankjewel Denise!

Originally posted by breienmaar breienmaar wrote:

draadje  in andere kleur tussen de 1 e en 4e nld rijgen en zorgen dat de uiteinden aan de buitenkant zitten,  dan weet je uiteinden aan de buitenkant=goede kant. en handig als je moet minderen/meerderen in bv 1e nld

Handige tip dat draadje, ga ik proberen dankjewel

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

@ Pluk, wat een geweldige uitleg. Mij lijkt dat het nu toch echt duidelijk moet zijn.

Hihihi ja hoor het is mij nu helemaal duidelijk, inderdaad een hele heldere uitleg van Pluk *blij* wat een lieve mensen hier op het forum.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2013 om 15:19
Fijn, Sandra, graag gedaan! Heel veel brei- en forumplezier gewenst. Als je meer vragen hebt, roep je maar, er is bijna altijd wel íémand die een antwoord weet :)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns