Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

pesten

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: pesten
    Posted: 15 Mei 2013 om 09:30
Om maar een nieuw topic te openen en een andere niet te vervuilen, wil ik dit topic openen over pesten.

Originally posted by macheri macheri wrote:

Ja dat zeggen ze  maar  in sommige gevallen maken ze hun eigen waarheid.  Waardoor het vaak moeilijk is om uit te vinden waar  het  pesten nou vandaan komt. 
Je kan de pesters soms niet echt ongelijk geven hoewel het erg is en zelf vertrouwen ondermijnend is, dit weet ik uit ervaring helaas. 
Maar soms lokt het gedrag van het slachtoffer het ook wel uit of wordt een plagerijtje te snel voor pesten aangevoeld , daarom is het ook zo'n moeilijke materie.
Wat  wel  een feit is hier in is dat stelselmatig pesten niet kan en dat er dus begrip voor een bepaald gedrag moet worden gekweekt vandaar mijn onderschrift.  

Hoe bedoel je: de pester niet altijd ongelijk kunnen geven, gedrag van slachtoffer lokt uit???
Weet je waar dat 'bijzondere' gedrag vandaan komt?
een slachtoffer vraagt niet om gepest te worden hoor!
Er werd gezegd dat pesten onder kinderen heel erg is, dat is waar.... ze zijn erg hard!
Maar volwassenen kunnen er ook wat van hoor! In families, woonomgevingen, werkvloeren enz onder volwassenen komt het ook heel erg veel voor, veel meer dan je misschien denkt!

Hieronder wil ik met jullie een verhaal delen wat mij erg getroffen heeft:
Het kapotte vijfhoekje.

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.

Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de puntige vierkantjes. Ze waren zo anders. De vierkantjes zeiden: ‘we breken er wel een hoekje af, dan is het ook een vierkantje.’ Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten. Ze timmerden erop los, maar het lukte niet om van het vijfhoekje een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu wel flink beschadigd en de puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Zo kon het niet. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank: een houten vierkant met twee kijkgaten erin. Het vijfhoekje moest voortaan die plank altijd voor zich dragen om op een vierkant te lijken. Zo kon het zich jaren in de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes best aanvaardbaar.

Het vijfhoekje echter werd doodmoe van altijd met die grote zware plank te zeulen. Het bleef maar zoeken en zoeken naar een oplossing om een echt vierkantje te worden. Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze, afgeronde, vierkantjes tegen. Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

‘Hoe kan ik ooit nog een vierkantje worden?” vroeg het vijfhoekje. ‘Jij? Een vierkantje? Maar … je bent toch gewoon een vijfhoekje!’ zei een van de afgeronde vierkantjes. ‘Leg die plank eens even neer…’. De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. ‘Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer dan wij, daar is toch niks mis mee. We kennen er meer zoals jij, hoor!”

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien. Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: ‘Oei, oei, nu gaat het vast heel slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank.’ Maar het vijfhoekje wist wel beter.

Back to Top
miraatje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer miraatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 09:47
het is heel goed verwoord hoor daar heb ik echt geen verkeerd commentaar op echt niet, maar heel heel soms heb ik gewoon geen zin in dit gezeur, wil ik niet nadenken over al die dingen en ik heb genoeg meegemaakt in mijn leven dus weet echt wel hoe de wereld in elkaar steekt, maar soms heel soms wil ik niet weten hoe de mensheid is en lees ik niet al die dingen en ik snap iedereen hier in, maar soms heel soms wil ik gewoon denken dat de wereld leuk en gezellig is en denken dat de wereld veilig is voor mijn kinderen en alle mensen, heel heel soms steek ik mijn hoofd in het zand omdat ik nog steeds wil dat de wereld mooi, warm en veilig is voor alle mensen op aarde
Back to Top
Yobsje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Yobsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 09:49
Mamaeer, een mooi verhaal. Ik ben het ook niet met Macheri eens, een slachtoffer wil niet gepest worden en vraagt daar niet om en zelfs al is het als plagerijtje bedoeld, als het slachtoffer zich gepest voelt is het pesten. Bij mijn zoon in de klas wordt nogal eens gepest en daar moesten ze een hart tekenen en uitknippen en daarna zo goed mogelijk verfrommelen, toen moesten ze proberen het hart weer helemaal glad te strijken, wat natuurlijk niet lukte, de kreukels bleven. Dat was dus het hart van een slachtoffer van pesten, helemaal goed komt het nooit weer. Het pesten hield er overigens niet mee op.
Groet,

Yobsje
Back to Top
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 10:00
Miraatje, helemaal met je eens. Dat wil ik ook zo veel. De struisvogel zijn.
Maar helaas wordt mijn hoofd iedere dag weer heel hard teruggetrokken!
Ik heb bijzondere kinderen, die gruwelijk hun best doen om een vierkantje te zijn, maar ze zijn het niet en zullen het ook nooit worden!!! Mijn bijzondere, lieve kinderen, zien er heel normaal uit, maar omdat hun gedrag soms anders is dan bij een gemiddeld kind, vallen ze buiten de boot, worden ze buitengesloten, worden ze uitgelachen om dingen waar een ander niet om uitgelachen wordt, veranderen spelregels ineens, enz...
Ook pesten onder volwassenen heb ik van dichtbij de gevolgen van gezien. Die zijn ook erg heftig!!
Dames, pesten en buitensluiten, het kan echt niet!!! Geen enkel gedrag mag daartoe reden zijn!!!
Hoe raar het soms lijkt.... Hoe vreemd we het ook vinden.
Accepteer elkaar zoals we zijn. Gelukkig zijn we allemaal anders, niemand is identiek, wel uniek! Laten we het zo onze (klein)kinderen leren!

Yobsje, bedankt voor je aanvulling! Dit is zo'n mooi voorbeeld, maar hoe confronterend!
Als je de berichten volgt in het nieuws, zelfmoord onder pestslachtoffers.... meiden ik hou mijn hart vast (vooral voor onze oudste) vandaar ook mijn heftige (?) reactie op dit stukje.
Back to Top
miraatje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer miraatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 10:16
ik heb zelf kinderen die vreselijk gepest werden dus ik weet heel goed waar we het over hebben, het is in de wereld eten of gegeten worden, ik weet dat heel erg goed geloof me maar, maar zoals ik al eerder zei ik wil geloof houden in de mens en dan soms gewoon denken dat de wereld goed en lief is, en ach als we heel eerlijk zijn is dat ook vaak zo, er is altijd wel iemand die van je houd of je helpt of een lief gebaar maakt, alleen zien we dat te weinig en als je in zo'n rot situatie zit waar jij nu in zit is het allemaal vreselijk want ze zitten aan het gene waar je het meest van hou en heus ik kan het weten je bent tot moord in staat als ze daar aan zitten, maar kijk is hier op het forum je heb hele lieve mensen en je heb van die draken en die draken kunnen je heel erg zeer doen, maar dan komen die lieve weer en daar trek ik me dan aan op, dus het leven is niet alleen zwart wit, er zullen ook heel veel mensen zijn die wel heel veel om jou kinderen geven en die moeten we dan vast houden en niet loslaten, ik kan jou geen tips of advies geven voor jou kinderen ik heb het op mijn manier gedaan, ze zijn nu volwassen en slaan zich aardig door de wereld heen met misschien een groter rugzakje dan andere maar toch ze doen het geweldig
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 10:35

Ik vind het niet leuk als er zo een negatief topic is er is al zoveel ellende in ons leven ,maak dan een topic over leuke dingen dan kunnen we efkes alles vergeten ,dit is gewoon mijn mening hoor .

WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
miraatje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer miraatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 10:55
nou en dat bedoelde ik nou, ik wil ook blij zijn met de wereld en heb geen zin in al het slechte, steek ik dan mijn kop in het zand????????  ja waarschijnlijk wel maar dat is soms gewoon heerlijk om te doen en daar door vergeet ik heus al het verdriet niet hoor maar het wordt dan allemaal wat minder zwaar en krijg ik lach rimpels in plaats van grijs haar en zorgen gleuven
Back to Top
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 11:13
en hoe moet je dat doen als je kinderen hebt, waarvan cijfers achteruit gaan, die lessen uit moeten vluchten omdat ze gek worden van het geniepige gedrag van klasgenoten, die met zelfmoord ideeën rondlopen, waar medicatie nog niet het gewenste resultaat geeft.....
en je wordt hier als moeder ieder moment van de dag aan herinnerd? je heel de dag door die pijn voelt en de angst hebt of ze wel thuis komen (zeker als ze later gaan komen dan gepland) je afvraagt hoe het weer zal gaan, hoe ze thuis komen, of de frustratie er weer in de vorm van agressie uit gaat komen, of je de kleintjes weer ergens in veiligheid moet brengen....
wij dus allemaal het hele gezin tussen de 3 en 40 jaar oud geconfronteerd worden met de gevolgen van pesten....... en niet van de laatste weken! Onze oudste loopt hier al 8 a 9 jaar tegenaan, de tweede iets minder maar ook al 6 jaar, dan onze 3e (bijna 5) ga je al dezelfde dingen zien, daar is het nog geen pesten te noemen, maar ik hou mijn hart vast....
En als je dan merkt dat ook familie je in de steek laat, mensen die je lief zijn (oude mensen) hun huis moeten gaan verkopen en dus uit ons leven zullen verdwijnen (zijn duitsers) enz....

Leuk hoor, zo'n forum als dit, waar iedereen lief en aardig is voor elkaar....
Maar het blijft digitaal, het is niet die schouder waar je je hoofd even op kan laten rusten, het is geen arm om je heen die je voelt.....
Allemaal lief bedoeld, ik waardeer dit ook, krijg tranen in mijn ogen als ik hier die lieve opmerkingen onder elkaar lees.... Maar ik kan hier niet op teren, helaas!!

Maar als het te confronterend is om dit thema op dit forum te bespreken, vraag ik de moderator dit te verwijderen. Ik wil geen onrust stoken, zo zit ik niet in elkaar.

CryCryCry
Back to Top
miraatje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer miraatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 11:31
dat zegt ook niemand dat je zo in elkaar steekt (niet denken voor ons) en dit is ook geen onrust stoken zo hebben wij dat niet genoemd, ik heb 2 jongens die zwaar  misbruikt zijn en daar ook nog mee gepest werden en ook niet meer wilde leven daar door, dus ik weet echt wel waar abraham de mosterd haalt, maar ik wilde alleen maar zeggen dat ik er soms geen zin in heb om er aan te denken hoe de wereld echt is en dat ik dan soms gewoon even wil denken dat de wereld fijn is, dat was alles wat ik kwijt wilde, als je hier door verdrietig ben dan spijt me dat want zo bedoelde ik het niet, ik merkte altijd als ik positief bleef bij mijn kinderen vonden ze het fijn om thuis te zijn en zich veilig te voelen en dan wisten ze toch dat ze heel erg welkom waren en dat er heel veel van ze gehouden wordt, en als dit weer verkeerd wordt uitgelegd dan zeg ik geen sorry meer want dit bedoel ik heel erg goed
Back to Top
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 11:40
miraatje, ik begrijp je wel.
ik was/ben er inderdaad verdrietig van... vind jou ook heel dapper. Je hoeft ook geen sorry te blijven zeggen, ik accepteer 'm van je.
bij mij voelden de reacties wel als: hier je mond houden over je zorgen, HIER hebben we daar geen zin in, we zijn hier al heen gevlucht in 'ons eigen wereldje' overal ver vandaan.

Back to Top
miraatje View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer miraatje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 11:47
nee hoor daar is de koffie corner voor en als iemand het niet wil lezen kan die de pagina gewoon sluiten, maar je moet me geloven als je voor dat de kinderen thuis komen in een positief gevoel zit dat de kinderen dat voelen en zij zich ook anders gaan voelen, dat gaat niet gelijk daar is tijd voor nodig maar echt waar het werkt, als het negatieve thuis ook te voelen is gaat dat door, probeer het uit en je zal echt verandering gaan voelen thuis, thuis moet het veilig zijn en warm en vrolijk, ik zeg niet dat dat makkelijk is maar heus het werkt echt ik heb dat onder vonden
Back to Top
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 11:51
over het algemeen lukt dat aardig hoor...
nee daar zijn we wel achter, als moeder de moed verliest..... ;-)
Pfoe!!
normaal ben ik meer een vechter voor mijn kids dan met ze mee te 'klagen' hoor.
Snel tranen drogen, ik moet ze nu gaan halen!!
Tot later (je hebt ook pb)
Back to Top
macheri View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer macheri Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 13:17
Originally posted by Mamaeer Mamaeer wrote:

Om maar een nieuw topic te openen en een andere niet te vervuilen, wil ik dit topic openen over pesten.

Originally posted by macheri macheri wrote:

Ja dat zeggen ze  maar  in sommige gevallen maken ze hun eigen waarheid.  Waardoor het vaak moeilijk is om uit te vinden waar  het  pesten nou vandaan komt. 
Je kan de pesters soms niet echt ongelijk geven hoewel het erg is en zelf vertrouwen ondermijnend is, dit weet ik uit ervaring helaas. 
Maar soms lokt het gedrag van het slachtoffer het ook wel uit of wordt een plagerijtje te snel voor pesten aangevoeld , daarom is het ook zo'n moeilijke materie.
Wat  wel  een feit is hier in is dat stelselmatig pesten niet kan en dat er dus begrip voor een bepaald gedrag moet worden gekweekt vandaar mijn onderschrift.  

Hoe bedoel je: de pester niet altijd ongelijk kunnen geven, gedrag van slachtoffer lokt uit???
Weet je waar dat 'bijzondere' gedrag vandaan komt?
een slachtoffer vraagt niet om gepest te worden hoor!
Er werd gezegd dat pesten onder kinderen heel erg is, dat is waar.... ze zijn erg hard!
Maar volwassenen kunnen er ook wat van hoor! In families, woonomgevingen, werkvloeren enz onder volwassenen komt het ook heel erg veel voor, veel meer dan je misschien denkt!

Hieronder wil ik met jullie een verhaal delen wat mij erg getroffen heeft:
Het kapotte vijfhoekje.

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.

Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de puntige vierkantjes. Ze waren zo anders. De vierkantjes zeiden: ‘we breken er wel een hoekje af, dan is het ook een vierkantje.’ Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten. Ze timmerden erop los, maar het lukte niet om van het vijfhoekje een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu wel flink beschadigd en de puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Zo kon het niet. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank: een houten vierkant met twee kijkgaten erin. Het vijfhoekje moest voortaan die plank altijd voor zich dragen om op een vierkant te lijken. Zo kon het zich jaren in de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes best aanvaardbaar.

Het vijfhoekje echter werd doodmoe van altijd met die grote zware plank te zeulen. Het bleef maar zoeken en zoeken naar een oplossing om een echt vierkantje te worden. Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze, afgeronde, vierkantjes tegen. Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

‘Hoe kan ik ooit nog een vierkantje worden?” vroeg het vijfhoekje. ‘Jij? Een vierkantje? Maar … je bent toch gewoon een vijfhoekje!’ zei een van de afgeronde vierkantjes. ‘Leg die plank eens even neer…’. De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. ‘Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer dan wij, daar is toch niks mis mee. We kennen er meer zoals jij, hoor!”

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien. Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: ‘Oei, oei, nu gaat het vast heel slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank.’ Maar het vijfhoekje wist wel beter.

Ik heb niet gezegd dat het  slachtoffer gepest wil worden in tegendeel en ik ben er ook niet mee eens dat er gepest mag worden 
Zolas je kan lezen in dit zelfde stukje ben ik zelf pest slachtoffer ben  in alle scholen en bij alle werkgevers is het raak geweest. en ni9et als bij onderstaand verhaal maar gewooon omdat ik dik ben.

IK ben 50 en loop nu in de WAO en dat is omdat ik een LIchamelijke ziekte heb gekweekt door het  pesten.
Want het heleverhaal hier boven is zo verschrikkelijk waar.

Maar wat ik  hier mee bedoel is dat een slachtoffer  soms  al gilt voor het geslagen wordt .

Een voorbeeld ook uit ervaring met meerder kinderen hetzelfde verhaal:

Bij de overblijf wordt er op het schoolplein gevoetbald. Een jongetje( laten we hem piet noemen) wat  idd regelmatig wordt gepest  doet mee. Hij mag  ook altijd mee doen en niemand  legt hem een strobreed in de weg. Het spel gaat heel leuk  en niks aan de hand. Tot dat Piet bijna scoort en de tegenpartij de bal net voor zijn voeten wegkapen, dit hoort bij het spel toch. Ineens begint hij te gillen en te huilen ze pesten mij ze pakken de bal af en schoppewn mij. Je weet dat dit in het vuur van de strijd is gebeurd want  je staat eigenlijk constant op hem te letten dat hij niet gepest zal worden en de pesters daarvoor in de gaten te houden dat ze niks gemeens uithalen.
Mijn vraag hier is dan waar werd er gepest. Oke je zegt wat tegen de jongen die de bal wegkaapte en iets van moet dat zo hardhandig (iets wat niet waar is) maar goed je wil piet helpen. En zo gaat het dan elke keer weer  Mijn vraag is wanneer  wordt er dan gepest. 

Oke als ze moedwillig de benen onder zijn lijf vandaan schoppen(wat mij is overkomen ) of je altijd buiten sluiten  of uitschelden omdat  je dikker bent dan zij enz. dat is pesten.

Maar dat  gebeurd niet  bij deze knul  en er is nooit opzet in het spel
Alleen er wordt van alle kanten een drama gemaakt dat hij tegen zijn been geschopt wordt met voetballen tot weet ik niet welke instanties toe. Dit is dus wat ik bedoelde te zeggen, met wat  is in dit geval dus pesten. In zijn geval is het zijn gevoel en dat mag je ook niet uitvlakken natuurlijk maar  moet je dan de andere jongens straffen omiets wat niet gebeurd is.

Back to Top
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 13:34
o griebels, mijn hele geschrijf weg!!
Nu maar in het kort:
deze situaties ken ik ook, verkeerd interpreteren komt bij hen ook voor!
moeilijk te onderscheiden...
wat ze met onze 2e hebben gedaan:
schriftje gegeven waar hij alles in moest schrijven wat er gebeurde, dit deden overeetmoeders ook...
regelmatig (1 a 2x per week) werden deze dingen besproken bij de onderwijsassistente die dan goed in grip had om hem zo nodig bij te sturen in zijn beleving en de sociale regels en spelregels uit te leggen.
telkens weer, tot het langzaam begon door te dringen.
er zijn nog steeds moeilijke momenten, omdat ze tussen de echte pesterijen doorlopen, maar dit blijven ze doen... hem gelegenheid geven om zijn hart te luchten en die gelegenheid nemen om hem te leren dat niet alles pesten is.

Mariëlle, ik had uit je verhaal niet opgemaakt dat jij ook zo gruwelijk gepest bent. Klinkt ook afschuwelijk!!! Sterkte met alles.... Hug
Zelf ben ik ook gepest (rood haar) maar niet zo langdurig en erg als mijn kids.....
Wel zo erg dat ik er tot de 4e klas nachtmerries van had, toen zijn we verhuisd en was het over.
pas daarna hebben mijn ouders ervaren waar mijn nachtmerries vandaan kwamen.
veranderen van school heeft onze oudste niet geholpen. misschien dat we nog 1x moeten veranderen, als het niet beter wordt... maar dan gaat hij naar speciaal onderwijs.
pfff kan hier nog veel meer schrijven, maar stop nu maar even ;-)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 14:05
Ik ben hier betrekkelijk nieuw en ken jullie verder niet maar ik wil toch iets zeggen.

ik denk (mijn mening hoor) dat als iemand dit soort dingen liever niet leest op het forum, diegene dan ook gewoon kan verder klikken naar een ander onderwerp, degene die het wel wil lezen en misschien een luisterend oor kan bieden of wat steun kan geven, die kan het onderwerp lezen en er op reageren. Iedereen op dit forum heeft de keuze of ze iets wel of niet willen lezen, ik vind het geen kwestie van dit mag wel en dit mag niet (we leven in een vrij land tenslotte), maar dat is mijn persoonlijke mening.

Soms is het juist fijn om even iets van je af te kunnen schrijven online en vaak krijgt men dan een reactie van iemand met een frisse blik of biedt een (bijna) wildvreemde een luisterend oor. Het helpt niet altijd om je problemen op te lossen, maar in onze huidige maatschappij waar alles vaak vlug vlug moet en mensen niet meer de moeite nemen om eens aan een ander te vragen hoe het met je gaat, kan een forum als dit een beetje steun geven/bieden.

Aan alle dames in dit onderwerp: sterkte!!

Back to Top
Molemieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Molemieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 14:24
Ik ben ook van mening dat iedereen een topic mag openen over leuke, maar ook over minder leuke dingen. En pesten gebeurt helaas nog altijd veel te vaak.

Hopelijk loopt het wel niet uit de hand want het is een erg gevoelig onderwerp en op een forum zoiets plaatsen wil zeggen dat iedereen hierover zijn vrije mening mag zeggen. En meningen verschillen nogal eens ;-).

Ik heb het zelf vroeger ook meegemaakt. In de ogen van de andere partij waren het waarschijnlijk maar plagerijen. Ik ben ervoor van richting veranderd op school omdat ik het echt niet meer leuk vond. Expres mijn schoolgerief stuk maken e.d. Niet leuk!
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 16:11
Graag wil ik Macheri eventjes bijtreden.
Elk van ons heeft helaas al met pesten te maken gehad, maar ik begrijp Macheri ook wanneer ze zegt dat sommigen het soms zelf uitdagen. Een vriendin van mij heeft een dochter van 11, jongste van 3 kinderen. Al jaren doet ze al het mogelijke om aandacht te krijgen, maakt niet uit wat, maar ze wil en zal gezien en opgemerkt worden.
Laatst kreeg ik te horen dat ze gepest werd op school. Ik keur dit totaal niet goed, laat dit duidelijk zijn!!!
Maar...... de dochter kennende, ik weet zeker dat zij er zelf de hand in had. Ze lokt nu eenmaal graag reacties uit om dan als slachtoffer nogmaals alle aandacht naar zich toe te trekken, ten koste van de andere kinderen. Dit heb ik helaas bij ons thuis al vaak zien gebeuren wanneer ze op bezoek kwamen.
Dit is ook de reden waarom onze gezinnen nog zelden samen op stap gaan. Ik kon er absoluut niet meer tegen dat haar broer of zus of mijn kinderen de schuld kregen van iets die zij uitgelokt had!!
Mijn kinderen zijn ook vaak kop van jut geweest op school, tot afpersing toe,....Gelukkig hebben we alles de overhand kunnen bieden en heb ik 3 schatten van kinderen die er lessen hebben uitgeleerd.

Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
Mamaeer View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mamaeer Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 16:20
ook dit is een voorbeeld van: leg haar uit hoe het leven in elkaar zit.
in dit geval weet ik niet echt of ik het pesten noem....
blijven ouders het zo benoemen??
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 16:31
De ouders leven een beetje naast elkaar langs, en ja, ondanks hun goede bedoelingen naar hun kinderen toe, heb ik de indruk dat ze het ook in de hand werken. Jammer
Wanneer we het (subtiel) ter sprake brengen, begrijpen ze het wel en doen ze hun best maar na een 2-tal dagen is het weer hetzelfde.
Ze noemen het inderdaad nog steeds pesten, en wanneer ik de anekdotes hoor, dan is dit herhaaldelijke gedrag ook echt wel pestgedrag!! Maar wanneer ik dan de ouders van de 'pesters' hoor, dan hoor ik ook hun kant van het verhaal en heb ik het gevoel dat de pesters het uit een soort van zelfbescherming doen. Ze worden door die dochter ook steeds uitgelokt en dan is zij natuurlijk het slachtoffer...
De school is er momenteel mee bezig om samen met de kinderen het probleem te laten zien, er een oplossing voor te zoeken en alles vriendelijker te maken.
Maar de dochter heeft dit blijkbaar niet zo begrepen, want wanneer alles goed draait dan valt de aandacht rond haar weg en begint alles weer van vooraf aan. De ouders worden er letterlijk moe van. De energie wordt gewoon uit hun weggezogen door dit hele gedoe en ik heb het gevoel dat ze de strijd aan het opgeven zijn. Ze spreken zelfs om hun dochter naar een andere school over te brengen, maar de dochter zelf is het probleem, niet de school en niet de medestudenten.
Ze beseffen het wel hoor, dat ze voor een groot deel zelf de oorzaak is, maar het heropvoeden van de dochter, na verschillende soorten van aanpak, is steeds op niets uitgedraaid. Jah, dan sta je daar als ouder.....
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
macheri View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer macheri Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mei 2013 om 17:29
In dit geval weten de ouders dat het  ook wel vaak aan het kind zelf ligt  en proberen ze er dan ook wat  bij haar aan te doen. 
Mischien een idee (schiet me nu zo even te binnen) om haar  op een toneelschool te doen dan kan ze ook de aandacht krijgen en leert ze dat op een positieve manier te doen)

Natuurlijk is het bij sommige slachtoffers ook wel zo dat ze vaak al zo  gepest zijn dat ze het verschil tussen plagen en pesten niet  meer zien. Ik heb daar zelf toen ik  al ouder was nog wel last van gehad  dat we onder vrienden waren die dan in een flauwe bui de hele tijd  rare opmerkingen maakte en aan de gang  bleven dat  ik me rot ging  voelen maar als je het dan bespreekt  en zegt hoe je je erbij voelt stopt het gelijk en weet je ook dat  het niet zo bedoeld was. Als kind  kan je dit nog niet relativeren en is het  al gauw  rot heel begrijpelijk. 

Wat mij heel erg geholpen heeft en het  klinkt heel gemeen maar toch. 
Een van mijn bullies had  op een gegeven moment huiselijke  problemen en voelde zich daar  rot bij en was onzeker,  waardoor hij tegen mij  dus nog  vervelender werd.
Hij probeerde mij klein te krijgen (wat toen ook lukte en voelde zichzelf  heel groot want  kijk ik ben niet zo zielig als zij. Toen ik dat dus na een poosje merkte ben ik juist  heel aardig tegen hem gaan doen en voelde ik mij heel groots en hij zich heel klein. Maar ja toen was ik dus ook al wat ouder (19 of zoiets.) 

Maar soms is het  van de pesters gewoon niet weten waarom maar die persoon is anders dus daar kunnen we ze op aan spreken wat al gauw ontaard in lelijke dingen zeggen. En als je maar  vaak genoeg hort dat je dik en dus lui en stom bent dan ga je ook heel gauw denken dat als iedereen dat zegt het ook wel zo zal zijn.  En dat zelfde geld voor  roodharige brildragers etc. Er wordt vaak gedacht dat je overal maar  iets van mag zeggen en dat je maar  alles kan zeggen. 

Ach pesten is een heel moeilijke materie waar zoveel aspecten in meespelen.Wat mij wel op valt is dat  het meestal gaat om mensen die heel erg gevoelig zijn voor sfeer en omgeving. zowel voor de pesters als de slachtoffers.  
Het is het vaak niet weten hoe je met je omgeving om moet gaan.

Ik ben nu 50  en leef dus nog met de gevolgen van het stelselmatig gepest worden ook  in mijn volwassen tijd nog. 

Ik wil wel een succes kwijt. Ik kwam na 40 jaar  een van de pesters van de lagere school tegen zij herkende mij in de winkelen kwam direct op me af  en heeft zo maar  uit het niets haar excuus aangeboden. 
Maar toen ik haar vroeg waarom deed je dat dan vroeger wat was de aanleiding  iets wat ik niet goed deed  of iets anderes behalve het dik zijn schaamde ze zich nog meer en zei toen ook ik weet echt niet waarom  op een gegeven moment deed iedereen het en om stoer te zijn doe je mee . Ook zei ze toen Als ik  het nu over zou doen zo ik  het stoerder vinden om voor je op te komen dan  mee te gaan doen. 
Ik moet zeggen dat dat  me toch een heel eind geholpen heeft en heb aar niet gezegd dat zij een van de 2 grootste aanstichsters was .  

Het is dus  erg moeilijk om uit te vinden waar het nu inzit waarom iemand gewoon veel gepest wordt  en waarom niet. En waar  nou precies de oorzaak ligt  bij het enen kind  is het omdat ze anders zijn en bij de ander omdat ze het op de een of andere manier zelf niet goed het verschil aanvoelen tussen pesten en plagen. 

Wat ik  wel vind  is dat dit wel veel aandacht nodig heeft en er gewoon heel goed gekeken wordt naar de oorzaak en gevolg. 

Over de mensen die zeggen  kan er geen leuker onderwerp komen en ik vind het  niet leuk  om er over te lezen. 
Ik snap heel goed zeker als je er dagelijks nog mee te maken hebt dat je dan liever  even je kop in het zand steekt en even ergens anders aan denkt. heel begrijpelijk. Want ze trekken het zich toch aan anders lezen ze het topic niet en reageren ze er niet  op.

Tegen alle slachtoffers en ouders van slachtoffers zeg ik  hou het bespreekbaar  als je de moed er voor op kan brengen en wie weet komt er een tijd dat  het minder zal worden, want  echt  weg gaan zal het nooit je hebt altijd mensen die denken dat ze een oordeel over andere mogen vellen en dat dan ook kenbaar mogen maken op een vervelende manier . En er zullen ook altijd kinderen zijn die hyper gevoelig zijn en minder kunnen verdragen dan een ander. .

Ik moet eerlijk zijn dat  ik  het een mooi topic vind  en hoop dat de sfeer er  met deze discussie  in het goede blijft want door praten kom je een heel eind . 
En ouders en andere slachtoffers sterkte met de onderstening van je kind en met de verwerking van het pesten.

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.031 seconden.
Lang Yarns