haakwerk stijven |
Reageer ![]() |
Autheur | |
Virs ![]() Groupie ![]() Lid sinds: 22 November 2012 Status: Offline Points: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 17 Mei 2013 om 15:07 |
Hallo,
Ik heb een flink aantal ijskristallen gehaakt uit het boek "100 sneeuwvlokken". Hier wil ik kerstkaarten van maken. Ik ben ze nu aan het stijven door middel van suikerwater. Echter: Het witte garen verkleurt hier en daar tot een beetje grauw/bruinig. Heel jammer. Weet iemand een manier van stijven die geen verkleuring geeft?
![]() |
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: Belgiƫ Status: Offline Points: 4051 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Heb je roestvrije naalden gebruikt ?
|
|
![]() |
|
Virs ![]() Groupie ![]() Lid sinds: 22 November 2012 Status: Offline Points: 51 |
Ja, het zijn geen roestvlekjes van de spelden. De haakwerkjes zijn al enigszins verkleurd voordat ik ze vastspeld. Kan het aan de suikersoort/ of het merk liggen? Het is gewoon kristalsuiker van AH.
Een enkele blijft wel wit. Dat is veel mooier.
|
|
![]() |
|
nixen ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 13 Juli 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 731 |
Misschien met een spuitbus Crack Free ? Ik hoorde dat dat ook moet werken, heb het zelf nog nooit geprobeerd.
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
Heel gewoon cracfree uit een pakje .
Aangegeven hoeveelheid oplossen in koud water . Kokend water erbij doorroeren tot het helder is . Kan zelfs in de wasmachine . Ik doe het zelf altijd gewoon op de hand . Een spuitbus kan ook maar is veel duurder en die ventieltjes raken altijd verstopt
|
|
![]() |
|
Dames, hartelijk bedankt voor jullie (snelle) antwoord. En goede tips!
Ik ga crackfree uit een pakje zeker proberen. Groeten Virs
|
|
![]() |
|
Prideke ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 31 Mei 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8249 |
WATERGLAS, werkelijk niemand gebruikt het maar het is geweldig spul voor dit!!! Kost geen drol (2 euro voor een halve liter).
te koop bij DA |
|
![]() |
|
Guests ![]() Guest Group ![]() |
ik heb hier ook een hele hoop moeten stijven en ik heb suikerwater geprobeerd maar daar kon je iemand met doodkloppen, stijfsel was me te duur en uiteindelijk heb ik behangsellijm gebruikt en dat is prima bevallen. je kan de 'stijfheid' zelf bepalen door wat dikker behangsellijm of wat meer verdunde.
ik heb het goedkoopste pakje behanglijmpoeder genomen toen
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
Een pakje stijfsel kost ongeveer 2.50 euro , daar kun je heel wat mee stijven en je kunt het ook bewaren
Volgens mij is behangplaksel duurder dat gebruik(te ) ik altijd voor papiermache
|
|
![]() |
|
Guests ![]() Guest Group ![]() |
ik had een doosje behanglijmpoeder dat uit assortiment ging en dat kostte 4,95 en er ging dan nog eens 50% af. en dat opgelost in 8 liter water. maar als je idd gewone behanglijmpoeder koopt ben je al gauw een 9 euro kwijt maar ik denk voor een 100tal doopsuikerdingskes en dan nog eens 4 extra grote dat ik meer zou kwijt geweest zijn met stijfselpoeder; hier bij ons toch want het stijfselpoeder hier is toch ook gauw een 4 euro voor een doosje maar ik moet toegeven dat ik niet weet met hoeveel liter water je het moet aanmaken. wij hadden juist behangen (wel met het duurdere merk) en met de overschot heb ik het geprobeerd en dat beviel mij. en daarom ben ik op zoek gegaan naar een goedkopere lijmpoeder
|
|
![]() |
|
pimmetje ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 05 Januari 2011 Status: Offline Points: 957 |
Houtlijm verdund met water schijnt ook goed te gaan
|
|
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl |
|
![]() |
|
m'jo ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 Augustus 2012 Locatie: NB Status: Offline Points: 1191 |
Werk nog steeds met crackfree uit een doosje; daar deed ik destijds mijn "hartjesschorten" ook mee.......
|
|
richt je op de zon dan valt de schaduw achter je
![]() http://mdsignathome.blogspot.nl http://emeraldforrest.nl |
|
![]() |
|
bloem ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8326 |
ik ga voor crackfree
|
|
![]() |
|
marlene ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 17 September 2009 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1512 |
Maar met gekleurd katoen wordt het vlekkerig, heb ik gemerkt |
|
![]() |
|
Uiteindelijk heb ik nu poeder gebruikt, wat voor papier mache was, van Collal. Dat had ik ook nog staan en het lijkt erg op behangselplak. Het lijkt goed gelukt. Het haakwerk blijft spierwit.
Op het pakje staat dat je er eventueel ook nog verdunde houtlijm aan toe kunt voegen, dan zou het nog harder worden. Maar voor de ijskristallen, die ik later op kartonnen kaarten ga plakken, is dat niet nodig. Jammer van de eerste 16. Die zijn nu grauw. Dus ik raad iedereen suikerwater af om witte katoen te stijven. Zegt het voort... En bedankt voor de reacties! Virs
|
|
![]() |
|
pimmetje ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 05 Januari 2011 Status: Offline Points: 957 |
Fijn dat het nu gelukt is, kun je die eerste 16 niet uitspoelen tot alle suiker eruit is? of gewoon wassen in de wasmachine en dan in een waszakje anders raken ze misschien zoek omdat ze zo klein zijn.
|
|
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |