Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Noors patroon vest-116-11

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
geraldine53 View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geraldine53 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Noors patroon vest-116-11
    Posted: 02 Oktober 2013 om 18:11
Goedenavond,

Ik wil met dit prachtige patroon gaan beginnen, alleen ik heb een probleem, ik vind breien op een rondbreinaald vreselijk, nu wordt dit vest, van voor tot en met achter en weer voor, aan elkaar gebreid.
Dat zou dus geen probleem moeten zijn, behalve ik wil t nu op de gewone pen breien.
In totaal had ik 278 steken op moeten zetten.
Hoe kom ik er nu achter hoe ik dit los kan koppelen, voor achterpand, en twee voorpanden
Het achterpand moet 60 cm worden
De voorpanden moeten 55 cm worden.

Moet ik gewoon 278 door drie delen?
Het is mijn eerste grote breiklus

Ik hoop dat iemand hier iets over zou kunnen zeggen
Geraldine
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2013 om 18:35
Welkom op dit gezellige forum!!!
Met een beetje puzzelen begreep ik dat het waarschijnlijk een Drops patroon was.
Inderdaad, is het. Als je even verder leest bij je patroon, dan staat er op een gegeven moment dat je het werk moet indelen en aangeven waar de zijkanten zijn.
 Dan neme men potlood en papier en begint dat netjes uit te rekenen. Succes.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2013 om 18:37
Je kunt dit model gewoon op gewone pennen breien alleen je mouwen worden in het rond gebreid .Het beste kun je dan extra lange pennen nemen of je steken over 2 of 3 pennen verdelen .

Je motief loopt dan zonder naad veel mooier dan met naad

Als je de gewenste lengte hebt kun je je voorpanden en je achterpand apart breien zoals staat aangegeven

Anders moet je kijken na hoeveel steken van je voorpand je de mindering voor je armsgat moet maken en over hoeveel steken je je rugpand moet breien tot aan je armsgatmindering

Door drie delen is niet juist je voorpand is kleiner dan je achterpand en twee voorpanden samen zullen wel iets meer steken  hebben dan je achterpand  maar dat kun je in je patroon terugvinden
Back to Top
ollekebolleke View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ollekebolleke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2013 om 17:22
Smile Hallo Geraldine

Wat een mooi vest ga je breien! Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik lees je vraag en het is nog niet zo eenvoudig om dit rondbreipatroon over te zetten in een patroon vor afzonderlijke panden (nog los van het inbreipatroon, maar dat is je vraag niet).
Je begint met 278 steken. Daarvan moet je er 53 minderen na een paar naalden.
Bij de armsgaten wordt duidelijk dat de verdeling in voorpand-achterpand-voorpand 61-103-61 steken is.
Daar komt bij dat over de steken van de beide voorbiezen (aan elke kant 10 steken) niet geminderd mag worden.
Je moet dus minderen over 278-20=258 steken
Na veel gereken kom ik op de volgene steken voor opzetten en minderen:
Linkervoorpand: Opzetten: 83 steken. Minderen na een paar naalden: 15 steken (maar niet in de voorbies!)
Rechtervoorpand: idem
Achterpand: opzetten: 112 steken. Minderen na een paar naalden: 23 steken.
Ik denk dat ik me wel aan de juiste verhouding heb gehouden, maar reken het voor de zekerheid nog even na.
Succes met dit mooie vest en groetjes
Back to Top
geraldine53 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer geraldine53 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2013 om 20:23
Dank u wel voor het rekenwerk, ik ga aan de slag.
Fijn weekend
Ineke
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2013 om 20:57
Denk je wel aan je kantsteken ???

Omdat je het later aan elkaar gaat naaien moet je aan weerskanten van ieder pand 1 steek extra opzetten voor je naad .
Dat is je kantsteek
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns