Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Tomte

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Esther1963 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Esther1963 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Tomte
    Posted: 10 November 2013 om 01:14
Dit is een Tomte (Zweeds) of Nisse (Noors) is een mytisch figuurtje uit Scandinavië. Ik vond 'm gewoon grappig Wink
Het verhaaltje erachter is: In het heidense geloof was de Tomte de ziel van de eerste bewoner van de boerderij. De Tomte bewoonde de grafheuvels rond de boerderij en hij waakte over de boerderij en het vee. Als hij niet goed behandeld werd, vertrok het wezen. Veel Zweden zetten nog steeds rond de kerst een bordje Julegrot (rijstepap) buiten neer om Tomte gunstig te stemmen.

De Jule Tomte speelt een rol bij het Joelfeest/kerstmis en wordt in verband gebracht met de kerstman en julbocken. Er zijn overeenkomsten met de lutin uit Frankrijk (de kabouter die Père Noël begeleidt en onzichtbaar kan worden door zijn rode hoed met twee witte veren).
Tijdens het joelfeest wordt een lied gezongen voor de jule Tomte. Er wordt voedsel in de kerstboom en voor de schoorsteenmantel gehangen, vaak in een sok.

Het gebruik om pap aan Tomte te geven tijdens kerst kan gezien worden als overblijfsel van voorouderverering. In deze periode rondom midwinter kwam ook de Wilde Jacht, een luidruchtige en razende jachtstoet van overledenen. Deze jachtstoet werd voorgegaan door verschillende figuren zoals Wodan, Odin, Cernunnos, Vrouw Holle, Harlekijn of Satan).
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 08:34
Wat leuk. Bedankt voor het verhaal erbij. Ga ik opslaan. Waar kan ik het recept voor Tomte vinden?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Calvarie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Calvarie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 08:56
Heel leuk
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 09:23
Wat een grappig mannetje.
En leuk het verhaal erbij.

Hij doet me ook denken aan een Suske & Wiske hoewel ik de titel of het verhaal niet kan herinneren. Maar zou best goed kunnen, dat het ook hierover gaat, want er komen veel legendes uit verschillende landen in die strips voor.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 09:30
Recept gevonden. Krijg je als je ongeduldig bent en nog meer wil weten!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 09:58
Heel mooi en grappig
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
zazia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zazia Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 10:01
Originally posted by Cully Cully wrote:

Hij doet me ook denken aan een Suske & Wiske hoewel ik de titel of het verhaal niet kan herinneren. Maar zou best goed kunnen, dat het ook hierover gaat, want er komen veel legendes uit verschillende landen in die strips voor.

In "het betoverde volk" (deel van een dubbelalbum), heb je Nils de Nisse,  die stiekem verliefd is op de dochter van de .... Baron (denk ik). Maar de dochter mag alleen iets krijgen met iemand die prachtig viool kan spelen. Als alle goden langstrekken om het huis van de baron te vernielen, dan beschermd Nils ze.  Jaja, ik ken ook mijn Suske en Wiske's. 

Hij is wel heel leuk
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 10:21
ha die is leuk!!
en veelzijdig!
na de kerst niet opruimen!
een mooie toetsenbord poetsert
Back to Top
Lenie25 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lenie25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 13:04
Wat een garppig verhaal en mannetje

http://spelen-met-kleurige-draadjes.blogspot.nl/
Back to Top
elke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer elke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 13:21
Héél mooi!!!
Back to Top
MaaikeA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MaaikeA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 14:16
Leuk het verhaal achter deze "baard kabouter" Wink te lezen, zo te zien goed gelukt ook!
Maaike
https://nl.pinterest.com/speldennaald/
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 14:16
prachtig.  Ik ga met een cursus Haken en Breien .daar past deze ook mooi in.
oant Sjen
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 17:45
Grappig !
Back to Top
m'jo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer m'jo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 November 2013 om 18:19
vind em erg leuk..
richt je op de zon dan valt de schaduw achter je

http://mdsignathome.blogspot.nl
http://emeraldforrest.nl
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2013 om 18:29
Originally posted by zazia zazia wrote:

In "het betoverde volk" (deel van een dubbelalbum), heb je Nils de Nisse,  die stiekem verliefd is op de dochter van de .... Baron (denk ik). Maar de dochter mag alleen iets krijgen met iemand die prachtig viool kan spelen. Als alle goden langstrekken om het huis van de baron te vernielen, dan beschermd Nils ze.  Jaja, ik ken ook mijn Suske en Wiske's. 

Hij is wel heel leuk

Op een of andere manier lagen al mijn Suske en Wiske's door de war (zal het zelf gedaan hebben LOL). Vanmiddag de boel eens staan sorteren, heb er best veel vooral in de reeks 100-200.
Alleen het betoverde volk zat er niet tussen, dus hoe ik dit dan weet ????
Misschien ooit eens van iemand mogen lenen.
Ik kwam er ook best wel een aantal tegen, die ik niet meer herkende, dus als ik me verveel, weet ik wat ik kan doen. Big smile

Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2013 om 19:29
Oo wat leuk!
Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2013 om 19:56
Wat een leuke Tomte en ook leuk om het verhaal erachter te weten. Heb Noorse vrienden, eens een keer vragen of zij hem ook in ere houden.
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.664 seconden.
Lang Yarns