Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Hulp gevraagd bij gehaakt vest

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Hulp gevraagd bij gehaakt vest
    Posted: 09 Januari 2014 om 14:33
Ik ben bezig met een gehaakt vest van Drops 151-37 maar loop nu helemaal vast op de raglan.
Er zijn vier punten waar ik een markeerder moest plaatsen.
Er staat in het patroon " Haak tot er 1 v/stk overblijft voor de markeerder, sla 2 v/stk over (markeerder is in midden van deze st) = 8 st geminderd per toer."
Dit heb ik gedaan maar ik kom helemaal niet uit. Na pas 28x minderen zijn de steken van het voorpand op en als ik het vest aantrek ziet het er raar wijd uit.

Als je twee steken overslaat minder je toch eigenlijk maar 1 steek? Moet ik dan 3 steken overslaan? Dan minder je inderdaad twee steken per keer. x4 markeerders is dus inderdaad 8 steken per toer.
Maar waarom staat er dan "sla 2 v/st over?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik ga maar vast beginnen met uithalen....zucht.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 17:30
Ik heb niet naar je vest gekeken. Maar als je 2 steken overslaat minder je toch echt 2 steken per keer. Je slaat 2 steken over en haakt in de derde steek die er aankomt na de laatste steek die je gehaakt hebt.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 18:34
Klinkt logisch maar hoe kan de markeerder dan in het midden zitten? Daarom dacht ik dat ze misschien toch drie steken bedoelden. Ik heb inmiddels de hele boel uitgehaald
Eigenlijk snap ik gewoon niet wat ik verkeerd heb gedaan en ben ik bang om dezelfde fout te maken.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 19:09
Lidwina heeft echt gelijk .

Ik zal proberen het in Jip en Janneke taal uit te leggen

Je hebt je markeerder die zit tussen 2 steken in 1 ervoor en 1 erna .Je volgende steek komt boven de 2e steek na je markeerder dus minder je 2 steken

Zie je het nu voor je ??? ( Zo niet dan weer vragen )
Anders even op papier zetten .De meeste van ons zijn nu eenmaal visueel ingesteld
Back to Top
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 20:18
Dank voor jullie hulp, het is eeuwen geleden dat ik iets gehaakt heb en ik dacht dat het wel zou lukken maar daar ga ik nu wel een beetje aan twijfelen.

Mijn frustratie is dat ik in eerste instantie dat ook precies zo heb gedaan maar mijn voorpanden werden te smal, zeg maar. Na een keer of 30 minderen had ik nog maar 4 steken bij de voorpanden terwijl ik dus nog 11 maal moest minderen voor de raglan en daarnaast ook nog voor de hals.Toen ging ik dus twijfelen of ik het patroon wel goed had begrepen en dat bleek ik dus eigenlijk wel goed gedaan te hebben.

Nu is het me nog steeds een raadsel waardoor ik niet genoeg steken meer bij de voorpanden had.
Verhuist de markeerder mee of is dat alleen voor de eerste keer en ga je dan verder boven de vorige minderingen. Dat heb ik namelijk gedaan. Ik hoop dat het me toch gaat lukken want het wordt al zo leuk!
Back to Top
iepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer iepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 20:38
Welke maat ben je aan het haken? Met hoeveel steken ben je dus begonnen en waar moet je op uitkomen?
Back to Top
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 20:46
Ik maak maat M, alles wordt aan één stuk gehaakt en ik begon met 430 steken. Voorpand, mouw, achterpand, mouw voorpand. Als ik alles (op papier) uitreken klopt het en houd ik na al het minderen 64 steken over.
Ik vermoed dat ik op de een of andere manier te veel richting voorpand ben verschoven met de minderingen, als je begrijpt wat ik bedoel. Nu nog erachter komen hoe ik dat kan voorkomen....
Weet iemand hoe het zit met die marker (zie mijn vraag in het vorige stukje)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Januari 2014 om 21:19
Als ik het patroon goed doorlees minder je dus steeds 1 steek van je voorpand 2 steken van je mouw 2 steken van je rugpand steken van je 2e mouw en 1 steek van je andere voorpand per toer .

Dat moet je dus goed in de gaten houden .Blijven tellen dus
Krijg je geen gaatjes als je zo mindert ???

Krijg je geen gaatjes als je zo mindert ??
Back to Top
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 08:44
Ja, je krijgt inderdaad gaatjes en dat minderen klopt ook.
Ik heb alles extra goed geteld, markers geplaatst en ga vanmiddag of vanavond beginnen aan poging twee.
Maar snap nog steeds niet waar het fout is gegaan.
Wish me luck!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 09:40
Ik wens je alle geluk maar een ding snap ik nog niet ,als je aan het verschuiven bent geweest dan moet je mouw toch te veel steken hebben .

Ik zou mijn markeerder wel steeds mee naar boven nemen .

succes
Back to Top
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Januari 2014 om 09:51
Doe ik. Dank voor jouw/ jullie adviezen.
Ik zal laten weten of het ditmaal wel gelukt is.
Back to Top
Tada View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Tada Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2014 om 13:36
Dankzij jullie hulp en tips gaat het ditmaal gelukkig wel goed. Ik tel nu iedere keer de steken van het voorpand en ben erachter gekomen dat ik de vorige keer waarschijnlijk regelmatig de laatste steek op de toer niet heb gehaakt.
Het ziet er nu prachtig uit!
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2014 om 14:47
Je ziet de aanhouder wint .

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns