Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraag
    Posted: 23 Januari 2014 om 19:50
Dag allemaal,
Ik wil onderstaand vest breien. Nou vraag ik me af of het niet net zo handig is om de voorpanden en het achterpand aan elkaar te breien. Gewoon alles aan 1 stuk en dan de mouwen los. Of kan dat niet?

Alvast bedankt!
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2014 om 21:02
Dat is nou typisch iets wat ik zou doen, maar ik kan dan ook erg eigenwijs zijn. Het antwoord, ja het kan wel. Maar ik zou in het breiwerk een contrastdraad mee omhoog weven (die trek je er later zo uit) op de plek waar officieel de overgang tussen de panden zit zodat je weet waar je meer/minderingen moeten komen. Verder is het wel even goed rekenen en een proeflapje maken. Zo'n proeflapje maak je ongeveer 15x15, zodat je zonder getrek kunt zien hoeveel steken er in 10x10cm zit. Beetje een uitdaging, niet ? 
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2014 om 21:47
Zeker! Dank je wel voor je reactie. Ik had het er net met iemand over en daar was de conclusie dat ik het beter niet kan doen, omdat het anders misschien eerder gaat hangen/rekken. Ben benieuwd naar ervaringen. 
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Januari 2014 om 23:31
Momenteel brei ik een vest, bijna af, voorpanden,  achterpand, alles aan elkaar vast. Ik moest zelfs minderen in de"zijnaden". ik heb daar een ringetje gehangen en steeds overgenomen. De schouder heb ik aan elkaar gebreid, de kraag aan elkaar gemaasd.
De mouwen brei ik in de rondte. gaat heel goed. Niet vergeten dat je geen randsteken nodig hebt aan de zgn zijnaden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 08:46
Dank je wel Lida. ik meende me inderdaad te herinneren dat jij het zo deed, vandaar dat ik ook op het idee kwam. Maar ben jij niet bang dat het sneller uitrekt temeer omdat het best een grove steek is? Het lijkt mij mooier en makkelijker eigenlijk dus als het kan doe ik het. Dank je wel voor je advies!
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 09:17
Ik heb het nu een paar keer gedaan voor mijzelf en eentje voor mijn schoondochter. Het vest voor mijn schoondochter had ik eerst voor mijzelf gebreid, met naden. Daarna dat voor haar zonder naden. Dus 2 dezelfde vesten op een andere manier. Ik heb van haar niets gehoord over uitzakken. In theorie zou het natuurlijk kunnen, al denk ik zelf dat het vest dan nog beter in zijn geheel kan uitzakken dan de panden wel en de naden niet, valt het niet op. Mijn ervaring is wel dat breiwerk na wassen langer wordt. Ik was vaak het proeflapje voordat ik het goed meet. Ook heb ik ergens gelezen dat je breiwerk iets gerekt moet meten. Maar ik blijf ondanks al die foefjes vinden dat breiwerk groter wordt.
Ik kan mij dat van vroeger niet herinneren. Ik denk dat het voor een gedeelte ermee te maken heeft dat we tegenwoordig alle breiwerk op een dikkere pen breien zodat het mooi soepel valt. Breiwerk dat je vroeger op 2 of 2,5 breide, wordt nu vrolijk op 3 gebreid worden, volgens de aangave op de wikkel voor een goede steekverhouding. 
Ik heb nog eens naar je vest gekeken. Ik denk dat het zeker gaat zakken, het wordt zwaar en op  dikke pennen gebreid.
Probeer eens een dunnere pen en dan rekken bij het meten om te zien waar je uitkomt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
By MG View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer By MG Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 09:24
Oeps, breien is niet mijn ding.
http://madebymg.
blogspot.nl/

https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bymg/
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 09:35
Ik denk dat je hoe dan ook met uitzakken te maken krijgt of je het nu met naad of aan een stuk breit . En ik ben het met Lidwina eens dat het beter in z'n geheel kan zakken dan dat het in de naden gaat trekken

Ik zou het in ieder geval hangend meten dus niet platgelegd . Dit stond laatst ook bij een patroon dat ik aan het breien was aangegeven
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 11:35
Ik ga me hier bij aansluiten, als het in zijn geheel iets zakt zie je dat niet zo. Als je het hangen ziet doordat de naden strakker blijven lijkt me dat lelijker. Ik zeg al heel vaak dat ik dus een strak truitje gebreid had (in de rondte), dat me nu op de knieën hangt, maar dat kwam omdat het garen 100% wol was en dat rekt enorm op na de 1e was. Als ik het proeflapje had gewassen was me dat niet overkomen, dat noemen ze al doende leert men. Het ligt nu verwijtend in de kast te wachten op het moment dat ik een kikker na ga doen (rip it, rip it enz.). Dus als het garen uit een hoog % wol bestaat, eerst proeflapje breien en wassen en dan pas meten. Het is effe een gedoe en ik vind het het minst leuke deel van het breien, maar het heeft echt zijn nut.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 12:08
Oei, ik denk dat ik op een andere planeet woon.
Mijn ervaring is niet zozeer dat wol begint door te zakken maar wel katoen. (ik spreek nu wel over aangekochte truien, niet zelfgebreide). Truien met een hoog percentage wol was ik sowieso altijd met de hand (met de machine loop je het risico dat de trui van je man opeens eentje voor je zoontje geworden is). Daarna altijd plat laten drogen. Zeker niet ophangen want dan zakt hij door. Katoen ook zeker plat laten drogen anders riskeert je trui te veranderen in een kleedje.   
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Januari 2014 om 14:48
Originally posted by dine dine wrote:

Oei, ik denk dat ik op een andere planeet woon.
Mijn ervaring is niet zozeer dat wol begint door te zakken maar wel katoen. (ik spreek nu wel over aangekochte truien, niet zelfgebreide). Truien met een hoog percentage wol was ik sowieso altijd met de hand (met de machine loop je het risico dat de trui van je man opeens eentje voor je zoontje geworden is). Daarna altijd plat laten drogen. Zeker niet ophangen want dan zakt hij door. Katoen ook zeker plat laten drogen anders riskeert je trui te veranderen in een kleedje.   
En het ergste is sommige mensen hebben nooit ergens last van. Maar mijn knietrui is ontstaan na de 1e wasbeurt, dit fenomeen zie je volgens mij alleen dan, later loop je inderdaad weer het krimprisico. Laten we haar niet te veel ontmoedigen, maar aanmoedigen - hup breien is leuk, alles in 1 stuk breien maakt het ook nog een beetje spannend (leuk voor de grijze cellen).
Back to Top
Saskia_ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Saskia_ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2014 om 12:00
Dank jullie wel voor de adviezen en raad. Ik ga hem aan een stuk breien en en zullen we zien wat het wordt. De wol is besteld, als ik hem af heb zal ik hem laten zien!
Fijn weekend!
Groetjes Saskia ♡♡♡

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.625 seconden.
Lang Yarns